Kategória: Képes hír és Piac.

Admin kategória: Képes hír.

A PwC szakértő csapatának friss elemzésében részletesen bemutatja, hogy a fogyasztói szokások jelentős megváltozása által létrejött „sharing economy” cégek – Couchsurfing, Airbnb, Uber és társaik – nemcsak iparágakat, de milliók mindennapi életét is átalakítja, érezhetően már Magyarországon is.

Észrevétlenül napi rutinná válik közösségi irodaházakban ad hoc irodát „bérelni” akár pár órára, Bubira pattanni két kattintást követően, ahogy már lakáséttermi vacsorával zárni a napot is teljesen természetes esemény.

uber

A jelenség vizsgálata során a pwc az alábbi 4 fő gazdasági és társadalmi változást azonosította, melyek nagyban hozzájárultak a modell gyors elterjedéséhez:

Fejlett digitális platformok és eszközök elterjedése

Törekvés az anyagi források racionálisabb felhasználására, gazdasági racionalitás

Új fogyasztói igények – szorosabb együttműködés és a tulajdonhoz való viszony megváltozása, környezettudatosabb fogyasztás

Társadalmi változások – globalizáció és urbanizáció

A sharing economy lényege, hogy a felhasználók megosztják egymással:

kihasználatlan kapacitásaikat,
erőforrásaikat (pl. tárgyi eszköz,
szolgáltatás, pénz),

on-demand jelleggel (a fogyasztási
igény felmerülésekor azonnal),
rendszerint egy IT platformon
keresztül,

bizalmi alapon, kiemelt
jelentőséget tulajdonítva a
személyes interakciónak, közösségi
élménynek,

törekedve a fenntarthatóságra.

sharing economy modell egyre gyorsuló terjedése, a cégek robbanásszerű növekedése tagadhatatlan tény, ezért a vállalatok nem hagyhatják figyelmen kívül ezt a trendet.

A hagyományos cégeknek mindenekelőtt azt kell átgondolniuk, hogy melyek azon szolgáltatási területeik, ahol potenciálisan megjelenhet egy sharing economy szereplő, majd a területek azonosítása után a cégeknek választ kell találniuk, hogyan képesek lépést tartani ezzel a trenddel.

A PwC 3 fő irányvonalat azonosított:

A jelenlegi ügyfélkör védelme: (1) akár más hagyományos vállalatokkal való együttműködésben a termékek és szolgáltatások fejlesztése, így versenyképességük növelése, illetve (2) proaktív érdekérvényesítéssel szigorú szabályozási környezet megteremtése.

Stratégiai együttműködések: (1) együttműködések kezdeményezése sharing economy vállalatokkal, promóciós célból vagy közös platformok tesztelésére, illetve (2) stratégiai befektetések, felvásárlások, majd a sikeres termékekkel és szolgáltatásokkal a jelenlegi portfólió bővítése.

Sharing economy termékek fejlesztése, vagy akár a teljes működés átállítása sharing economy modellre.

A hatékony válaszok iparáganként és cégenként különbözhetnek.

A sharing economy vállalatok egyre több szektorban jelennek meg, és az úgynevezett „teremtő rombolással” forgatnak fel teljes iparágakat csupán néhány év leforgása alatt. Kijelenthetjük, hogy az elmúlt és minden bizonnyal a következő évek egyik legfontosabb globális üzleti trendjéről és sikertörténetéről beszélhetünk esetükben, melyek jelentősen meg fogják változtatni az üzleti környezetünket.

A tanulmány körbejárja, hogy milyen hatással lehet ez a globális trend az üzleti és a hétköznapi életre, illetve milyen szabályozói és működési problémák várnak megoldásra.

A tanulmány itt elérhetőA sharing economy térnyerése
(BrandTrend)