Kategória: Hír és Piac.

Admin kategória: Hír.

2015. októberében az Európai Bizottság bejelentette, hogy az Európai Unió piacának egységesítésre tesznek lépéséket, függetlenül attól, hogy közben az egységes európai digitális piac létrehozásán dolgoznak. Mindeközben az Ecommerce Europe, amely több, mint 25 000 európai céget képvisel, arra hívta fel a figyelmet, hogy a két törekvésen összehangoltan kellene dolgozni.

Az egységes digitális piacról

Az egységes digitális piac létrehozásának célja, hogy az interneten kötött üzletek nemzeti szabályozásainak gátat vessenek. Az Európai Parlament definíciója szerint az új piac a szektorra jellemző szabályozási akadályokat bontaná le, annak érdekében, hogy gazdasági növekedést és szorosabb köteléket hozzanak létre az európai polgárok körében. Az egységes digitális piacnak az európai gazdaság megerősítésében lenne szerepe.

Októberben a hagyományos piacot fejlesztő lépésekről tettek bejelentést. Az új stratégia megkönnyítené az Európa-szerte működő cégek működését is. A tervek szerint a piac szükségletei alapján új munkahelyeket teremtenének, mindamellett a képzett szakemberek javakhoz és szolgáltatásokhoz való hozzáférését is egyszerűbbé tennék.

Az Európai Bizottság az innovatív és startup cégek finanszírozásával kapcsolatos új szabályok bevezetését is tervezi.

A közös piac érdekében tett lépések három pillére

Az akcióterv három területet érint: az Európában elérhető javakat és szolgáltatásokat, a kereskedelmi műveletek egységes szabályzását és a digitális és hagyományos kereskedelem gazdasági növekedését.

Az Ecommerce Europe kiemelte az Európai Bizottság terveinek hiányosságait és azt javasolja, hogy mind a webes cégek, mind a hagyományos kereskedelmi szektor növekedését biztosítani kell. Az egyesület szakértői óva intenek attól, hogy egymás mellett párhuzamosan működő és elkülönülő törvénykezés szülessen a két szektorra.

Elhárulnak a nemzetközi fogyasztók előtti akadályok?

Az említett területeken történő cselekvések részeként a Bizottság a nemzetközi e-kereskedelemmel kapcsolatban új szabályokat javasolt, hogy gyorsabb és konzisztensebb legyen a fogyasztói szabályzás alkalmazása.

Mit jelent ez a fogyasztó számára? Az egyik fontos aspektus, hogy az EB az online vásárlás lehetőségeinek korlátait szeretné ledönteni. Manapság gyakran megesik, hogy egy fogyasztó szeretne online vásárolni, de lakhelye miatt elérhetetlen számára a szolgáltatás. Van, hogy egyáltalán nem tud a termékhez hozzájutni, míg máskor a lokáció szerint átirányítják egy másik oldalra. Ez sokszor ahhoz vezet, hogy az eredeti webáruházhoz képest többet kell fizetni a termékért. Az új szabályok bevezetésével az Európai Bizottság a kiegyenlített árazás mellett teszi le a voksát. Ez a tervezet a szerzői jogra is kiterjed. Az EB modernizálni akarja a törvényhozástannak érdekében, hogy a különböző nemzeti szerzői jogi rendszerek okozta különbségeket csökkentsék és online szélesebb körben tegyék elérhetővé a termékeket az EU-ban.

Mindamellett az Ecommerce Europe elővigyázatosságra int az új szabályok hatályba lépésekor és csak a nem igazolható tevékenységek tiltását szorgalmazná. Szerintük vannak olyan objektív okok, amelyek az árkülönbözetet alátámasztják. Az új szabályoknak az eladó fél kötelezettségeire is ki kellene terjedniük az EU-ban – mivel az internetes cégek sok esetben nem vállalnak kötelezettségeket bizonyos okok miatt. Hasonló feltételeket kell szabni a hagyományos piacon is. Ennek tükrében az online és a hagyományos piac egységesítéséért folytatott lépéseket nem szabad szétválasztani.

Jöhet a változás, csak ne külön-külön

Az Ecommerce Europe elismerte, hogy az új stratégiában rengeteg potenciál van, hogy egy igazi, egységes európai piac jöjjön létre a fogyasztók és a kereskedők javára. A szakértők ellenzik egyazon termék online és offline értékesítésére vonatkozó, különböző jog szabályozását. A változtatásoknak konzisztenseknek kell lenni.

Olyan korban élünk, amikor a különböző eladási csatornák mellett itt van a minden eddiginél jövedelmezőbb online felület, ily módon a szétválasztott törvénykezés negatívan befolyásolná az egész piac fejlődését.

A magyar fogyasztók

Az online piac hazánkban is érzékelhetően nő. A Gemius Hungary 2015-ös eCommerce kutatása szerint a 15 éven felüli magyar internetező lakosság 40%-a, mintegy 2 800 000 fő vásárol online hazai, 16%-a, kb. 830 000 fő vásárol online külföldi oldalról. Ez az arány 2014-ben még csak 32%, illetve 12% volt.
(BrandTrend)