Nem jönnek, már itt vannak. Évekkel ezelőtt rácsodálkoztak Orbán Viktor kezdeményezésére. Hisz a lakosság többsége számára Kína a 13. kerületi piacot jelenti. A világ érdekes. A kreativitás terén nem mindenki ugyanabból táplálkozik. Sokan tízszer próbálják, aztán egyszer sikerül az alkotás, valaki másoláson keresztül tanul. Klasszikus zene? Lang Lang. Labdarúgás? AC Milan, Manchester City befektetői. Nemrég beszélgettünk Richi Berger osztrák kultikus síoktatóval, aki azt mondja, teljes Doppelmayr sílifteket kopiznak. És a végén? Előrukkolnak a saját megoldással. Nem csoda, hogy a sportban is azt mondják, érdemes, ha a gyerek először stílusban valamilyen benchmarkot a szeme előtt tart. Egy példaképet, aki mozgásban, értékekben hasonlít hozzá. Amíg a saját stílusa kialakul, addig is az útján tud így maradni, és inspirációs oldalról is “táplálkozni”. Szóval megjöttek a kínaiak. Először másolással, aztán saját technológiával, és most jön az újabb lépés, most már saját átgondolt brandekkel. Két napja beszélgettem a világ egyik legnagyobb cégének regionális vezetőjével. Érdekes kérdés, hogy tudás alapú társadalmakká válnak-e ezek a kultúrák, akik nem tudnak egyszerűen kijönni a többgenerációs “előre meghatározottságból”, a gépies fegyelem világából. Itt az új generáció, akik a közösségi médiában együtt élnek a világgal, és a nemzet, akivel Anglia nemcsak sportban, hanem oktatás terén is együttműködik, így Oxford is, hiszen cél, hogy nálunk nevelt “future leaderek” irányítsák a távoli, keleti hatalmat. Mivel Kína a leggyorsabban fejlődő országok egyike, és az átalakulásban is fegyelmezettek, szerintem először lesz Kína átlagembere világra nyitott személyiség, minthogy Pató Pál urakból pozitív magyar hős. Na, az utolsó mondatom el is árulta, hogy én is magyar vagyok 🙂
(dr. Jánosy Zsuzsanna)