Kategória: Dizájn és innováció és Képes hír.

Admin kategória: Képes hír.

Egy színekben gazdag és izgalmas városmárka arcai

Ha felületesen nézzük, Szingapúr nem más, csak pár felhőkarcoló és színes etnikumok együttélése. Valójában ennél sokkal több. Szingapúr városállam emberekről szól, akik a történelem különböző szakaszaiban megpróbálták, hogyan lehet sikeresen együtt élni változó gazdasági és társadalmi körülmények között.

01

Ettől valódi márka az 50 éves Szingapúr, és egy jóval hosszabb történelmi múltat koronáz meg, mint 50 év. A fényűző és nagyvonalú ünnepség nemcsak a turistáknak szól, hanem a különböző etnikumok, a kínaiak, malájok, indiaiak, arabok saját ünnepeit tisztelő állam közös évfordulója.

02

Szingapúr trópusi sziget a maláj félsziget legdélebbi csúcsán egy korábbi angol gyarmat. A 2. világháború után még rövid ideig japán megszállás alatt is volt. 1963-tól 65-ig Malajziával közös államszövetségben működött, majd a kínaiak etnikai konfliktusa okán 1965-ben függetlenné vált Malajziától. Ez Singa Pora, szanszkritul az oroszlán városa.

03

Bár a halászfalu már a 3. századtól létezett, az első európai hatás az angol gyarmatosítással, 1819-ben érte. A Kelet Indiai Társaságot képviselő Sir Thomas Stamford Raffles tábornok, ekkor lépett a szigetre. Nagy tervei voltak a város stratégiai fekvését kihasználva egy Indiával, Ausztráliával, Kínával kereskedő angol cégek számára alapítandó szabadkikötő létrehozásáról.  Azt nem gondolta volna, hogy a róla elnevezett téren a világ legmagasabb nyitott bárjából egy futurisztikus metropolra néznek majd le a világ minden pontjáról érkező turisták 200 évvel később.

04

A Business District felhőkarcolóin túl toronyházak sokasága áll. Kinézetükkel nem tesznek hozzá a városképhez, inkább létjogosultságuk nem mindennapi.

A toronyházépítés a hazaiak lakásellátása kapcsán valódi állami dogma. A toronyház hazai lakosok lakásához  egyedüli forma  Szingapúr kis alapterülete, tektonikus adottsága az ezt elhstározó állami szerv döntése miatt. Csak 10 emeletnél magasabb házak épülnek.

Ezek a kizárólag az  állam által finanszírozott és kivitelezett épületek, tulajdonképpen szociális lakások itt nem kivételt képeznek az ingatlanok palettáján, mint Európában vagy az USA-ban, hanem ez az általános, hogy az emberek ezekben a szociális céllal épített lakásokban élnek, és több mint 80 %-uk élete végére meg is veszi ezeket. Pedig a kérdés felvetült, a hagyományos formájú házépítésre átállásról.  Szingapurban nem illik megkérdőjelezni a Housing and Development Board Singapur  szociális lakásellátást irányító szerv korábban hozott döntését. A szingapúriak ilyenek, most már nem állnak át a családi ház típusra. Az egyéb magén építésű  lakások értéke felfoghatatlanul magas, 1 millió dollárnál kezdődik.

05

A Changi reptérről kiérve várt és elmaradt kultúrsokk már nem is hiányzik így, amikor  Szingapúr ennyi rejtett arcát megmutatta. Kincsei az egymással együtt élő etnikumok kultúráinak színes egyvelege, párosulva a világon kiemelkedő életszívonallal, és kontrasztként vagy kiegészítőként egy gazdasági vezető hatalmi pozícióval.

06

A városban mindenki megőrzi kulturális sokszínűséget, az összemosódás helyett bájos keveredés látszik. A szokatlanul kötött állami struktúra alatt békével nyitottsággal élnek együtt malájok, kínaiak, indiaiak, arabok.

07

A város hivatalos szervei is támogatják mindezt. A felsőfokú végzettségű különböző etnikai egyedülállókat az SDU, a Social Development Unit nevű szerv támogatja a házasságok kötésében – valószínűleg az elvándorlás megakadályozására.

08

Egymás mellett megfér a China Town, a Little India, az Arab Street, a Szingapúr folyónál a Clark Quay színes éttermei és az Emerald Hill Roadon a peranakanok műemléképületei.

09

Különöen színes ékköve Szingapúrnak a peranakanok nemzetsége, maláj kifejezés szerint helyben születettek.  Ők a 18. században bevándorló kínaiak utódai, akik megtartva saját hagyományaikat „szingapurizálódtak”, sőt ebben a bájos és ízléses egyvelegben ruháikon nyugati dizájnelemek is díszítik kínai cheongsam stílust. A peranakanok multikulturális alkalmazkodó művészek, akik mégis mindig saját klánjukban maradtak.  Érdekes módon az államalapító Lee Kuan Yew is peranakan volt, Szingapúr lakóinak több mint 80%-a kínai. A Singapore Airlines stewerdess-ei is peranakan stílusú ruhát hordanak.

10

Ez az egymásnak ellentmondó részletekkel teli toleráns, és mégis iránymutató intézkedések és államszervezés egyvelege egy fura ázsiai modell. Pradoxon, hisz ez a keleti típusú demokrácia ősi ázsiai értékekre épít, amik nyugaton is példaértékűek lehetnének. A szigorú törvények és intézkedések a klasszikus nyugati emberi jogi felfogással nem mindig összeegyeztethetőek, rágógumit tilos kapni, a szemetelés is pénzbüntetéssel jár, a túlsúlyos fiatalok pedig hosszabb katonai szolgálatot teljesítenek.

11

Ez a vallási, kulturális színesség, mely a városképben, a kézműves cikkekben, hímzésekben, városdíszítésben is szembetűnik, természetesen szövődik át a város modern fenntarthatóság törekvéseivel. A szociális és gazdasági célok, etnikumok kiegyensúlyozottságának közös kezelése egy élhető várost, egy rendszerben gondolkodó metropoliszt mutat, ahol ha politikai szinten nem is, gazdasági szinten el akarnak szakadni a dogmáktól. Hisz egyesülnek  a bevándorló kínaiak befektetései, az ősök iránti tisztelt és engedelmesség a britek üzleti érzékével.

12

Bár  a városállam szimbóluma 1964-ben a Singapore Tourism Board által tervezett és a Marina Bay-re néző oroszlán fejű és haltestű Merlion, mely eredetéhez különböző legendák kötődnek.  A város sajátosságát mégis  egy helyi mondás ragadja meg a Raffles Hotel –  a városállam hosszú történelmi múltra visszatekintő luxushotelének – mixere által a XIX. században kikevert Singapur Sling koktél kapcsán.

13

A Singapur Sling  koktélt Charlie Chaplintől Sommerset Maugham-ig  sok legendás életű művész is kortyolgatta. „ A kínaiak olyanok, mint az alap, a gin a Singapore Sling koktélban, a malájok olyanok, mint a sherry brandy, az indiaiak, mint a zöldcitromlé, a nyugatiak, mint az angosztúra, a perakanok pedig mint a Cointreau – ezek a tömény összetevők mind azt szolgálják, hogy erősítsék a gin ízét a koktélban.”

(Szöveg: dr. Jánosy Zsuzsanna, fotó: dr. Jánosy Zsuzsanna, Kőszegi András, BrandTrend)