Az idei év harmadik negyedévben 12,3%-os bővülést mutat az IAB Adex NORI vagyis a Negyedéves Online Reklámköltési Index – tette közzé az IAB Médiaszekciója a tagjai körében a Pwc közreműködésével, önbevallásos módszerrel elkészített felmérését.
A bevallásban résztvevő cégeknél a legnagyobb bevételi súlya a pénzintézeti, biztosító és a távközlésnek szegmensnek volt a harmadik negyedévben. Ez a két szektor több mint a NORI duplájával növelte online költéseit a bevallói körében. Az ugyancsak jelentős méretű kereskedelem ágazat ugyanakkor csökkentette online reklámköltését.
A hirdetési formák között domináns maradt a display, de valamivel a NORI alatt növekedett az ilyen típusú reklámköltések értéke. Az online hirdetési piac fő mozgatórugója most is a mobil reklámozás bővülése volt. A mobil mellett a szöveges hirdetések bővültek az index feletti ütemben.
Az idei tendenciát követve a NORI-nál nagyobb ütemben bővült a direkt, közvetlenül a hirdetőktől származó bevételek aránya. Az indirekt, azaz ügynökségi költések aránya azonban továbbra is a bevallók bevételeinek többségét teszi ki.
Az IAB Hungary Médiaszekció tagjainak önkéntes adatbevallásából a PwC Magyarorszag Kft. közreműködésével összeállított IAB Adex NORI index negyedéves összehasonlításban, év/év alapon nyújt tájékoztatást a magyar online és mobil reklámpiacról érintett részéről.
A NORI tartalmaz minden online és mobil hirdetési formából származó reklámbevételt a résztvevő cégek vonatkozásában.
A bevallásban résztvevő médiatulajdonosok és sales house-ok száma és mérete alapján kijelenthetjük, hogy a NORI átfogó képet mutat a magyar online és mobil reklámpiac aktuális teljesítményéről.
Időszak | NORI |
2012 q1 | 3,2% |
2012 q2 | 0,5% |
2012 q3 | 6,8% |
2012 q4 | -0,1% |
2013 q1 | 2,1% |
2013 q2 | 6,1% |
2013 q3 | 5,9% |
2013 q4 | 11,7% |
2014 q1 | 17,2% |
2014 q2 | 13,7% |
2014 q3 | 12,3% |
A kutatást a PwC az alábbi cégek önbevallásai alapján készítette: Adaptive Media, Axel Springer Magyarország, CEMPSH, Centrál Médiacsoport, Est Media Group, EVO Media, Gmedia, Grabowski Digital, Használtautó, Híreső, HVG Kiadó, HWSW, Infinety, Madhouse, Magyar Jeti, MTM-SBS, MTVA Online, Net Média, NoSalty, Optimusz Direkt Marketing, Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató, ReachMedia, Ringier Online, Russmedia, R-Time, Schibsted, Thinkdigital
(BrandTrend)