Az NMHH sikeres frekvenciapályázati eljárásának köszönhetően 2014. szeptember 29-én lezárult hazánkban a mobiladat-forgalomra még meg nem nyitott frekvenciasávok használati jogosultságának értékesítése. Az NMHH számára kiemelten fontos, hogy újabb lendületet adjon a mobil szélessávú szolgáltatások lefedettség- és kapacitásbővítésének, és ezáltal ösztönözze a mobilpiaci versenyt is. A cél a szélessávra alkalmas eddig nem használt frekvenciák értékesítésével a szélessávú hálózatok kiépítésének gyorsítása, a magyar digitális gazdaság fejlesztése, a gazdasági verseny élénkítése. A frekvenciahasználat aktivitása egy ország gazdasági mutatója is egyben. Minél nagyobb a területi lefedettség és gyorsabb az adatforgalom, annál inkább biztosított a gazdaság digitális vérkeringése.
Növekvő területi lefedettség, bővülő szolgáltatáskínálat, csökkenő árak
Az eljárás során stratégiai partnerként együttműködő hírközlési szolgáltatók beruházásokba kezdenek, így tovább növekednek a szélessávval ellátott területek hazánkban. A kedvező terjedési tulajdonságokkal rendelkező 800 MHz-es frekvenciasáv használatbavételének köszönhetően a szolgáltatók olyan területeken is megjelenhetnek a legkorszerűbb mobilszolgáltatásokkal, ahol eddig nem volt megfelelő a szélessávú területi lefedettség, és újabb fogyasztói piacok nyílnak meg előttük. Mindez a magyar fogyasztói közösségnek és a nemzetgazdaságnak is elemi érdeke, hiszen így tovább nő az adat- és telekommunikációs szolgáltatások hozzáférhetősége. Gyorsabb lesz az elérhető fel- és letöltési sebesség: minden belföldi felhasználó számára biztosított lesz, hogy az információs társadalom részesévé váljon. A végső eredmény az, hogy az előfizetők lakhelytől függetlenül egyenlő eséllyel juthatnak hozzá a legkorszerűbb, versenyképes árú szélessávú szolgáltatásokhoz.
A szolgáltatások minőségének javulása hozzájárul a fogyasztói jólét és a hazai vállalkozások versenyképességének növeléséhez. Az előfizetők számára kiszámítható szolgáltatói környezet jön létre és új szolgáltatások jelennek meg az ország egész területén. A fogyasztókért folytatott piaci verseny pedig a szolgáltatások árának csökkenését is eredményezheti.
Új belépő a mobilpiacra, infrastrukturális beruházások
A hatóság az európai szabályozással és frekvenciaelosztási rendszerrel összhangban, megkülönböztetésektől mentes, viszontajánlattételt is lehetővé tevő pályázati eljárás során értékesített frekvenciacsomagokat. Az eddigi három mobilhálózat mellett a Digi új, negyedik hálózat kiépítését kezdi meg. Az európai példák is azt mutatják, hogy egy új belépő mobilizálja, felpezsdíti a piacot, fokozza az árversenyt és új szolgáltatások megjelenését generálja. A pályázati kiírás lehetővé tette azt, hogy egy vagy több új szolgáltató ugyanolyan esélyekkel induljon a frekvenciákért, mint egy már a piacon lévő szolgáltató. A szolgáltatók 2034-ig nyertek jogosultságot a frekvenciák használatára. A 15+5 éves használati jog biztosítja a digitális gazdaság dinamikus fejlődését és garanciát nyújt a mobilpiac fenntartható növekedésére, valamint kiszámítható keretet kínál a további iparági befektetések ösztönzéséhez. A nyertes pályázók egy része – vállalásaik szerint – szinte napokon belül bekapcsolják az új frekvenciáikat hálózataikba. Egy-másfél évre lehet szüksége az új hálózat kiépítésére a piacra újonnan belépőnek. A most használatban lévő készülékek egy része már alkalmas az új technológia (LTE) fogadására, az új szolgáltatásokat igénybevevők körében a készülékváltások fokozatosan, ugyanakkor várhatóan gyors ütemben fognak végbemenni.
Frekvencia-csomag |
A frekvenciacsomag műszaki tartalma |
Nyertes pályázó |
Megajánlott díj |
A |
|
Magyar Telekom Nyrt. |
33,225 milliárd Ft |
B |
|
Telenor Magyarország Zrt. |
31,725 milliárd Ft |
C |
|
Vodafone Magyarország Zrt. |
27,225 milliárd Ft |
D |
|
Magyar Telekom Nyrt. |
15 milliárd Ft |
E |
|
Magyar Telekom Nyrt. |
10,425 milliárd Ft |
F |
|
DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. |
10 milliárd Ft |
G |
|
Vodafone Magyarország Zrt. |
3 milliárd Ft |
A stratégiai jelentőségű frekvenciasávok használati jogosultságának értékesítése összesen 130,6 milliárd forintnyi bevételt biztosít az államháztartás számára, amelyet 2014. október 9-ig kell befizetniük a szolgáltatóknak a Magyar Államkincstárnál vezetett bankszámlára.
(BrandTrend)