Kategória: Aktuális.

A tények a DataHouse adatai alapján: a 2014 év tárgyhavi és kumulált adatok a 2013. évi adatokkal összevetve darabszámban és százalékban

 

Tárgyhó

Tárgyhó

Éves kumulált

Éves kumulált

 

db

%

db

%

Személygépjármű

5739

14,6

26742

20,5

Motorkerékpár

240

-14,3

867

-4,6

Kishaszon jármű

1371

72,5

5712

50,1

Nagyhaszon jármű

365

6,7

1729

0,5

Autóbusz

81

15,7

232

27,5

A személygépjármű forgalomba helyezés 2013-hoz képest jelentős előrelépést mutat, ami bíztató jel arra, hogy az év egészében is megvalósulhat legalább az előre jelzett növekedés.

Az első öt hónap alapján mindenképpen pozitív az a folyamat, amely szerint az új gépjármű értékesítési piac most már minden havi összehasonlításban növekszik. Különösen fontos, hogy a tavalyi gyenge első negyedév utáni kisebb fellendülést is túlszárnyalja az idei forgalom, amit a még mindíg alacsony volumen mellett is fontos trendnek nevezhetünk.

Jelentős piacnövelő potenciális tényező a forint kamat csökkenése, ami kedvező autófinanszírozási lehetőségeket biztosít, de a hitelfelvételi kedv fokozódására még várnunk kell.

A személygépjármű piac továbbra is a jogi személyiségű társaságokra épül, de lassan látható módon is elindult a magán vásárlók visszatérése. Ide sorolhatjuk azokat a „céges” vásárlásokat is, ahol egyszemélyes vállalkozások vásárolnak, lízingelnek gépkocsit.

car

A kishaszon járművek forgalomba helyezése 2013 nyara óta folyamatosan fejlődik, ami nagymértékben a haszonjárművekre igénybe vehető kedvezményes MNB Növekedési Hitelprogramnak köszönhető. Ebből is látszik, hogy megfelelő hitelezés szükséges a gépjármű kereskedelmi ágazat talpra állásához. Ezzel együtt a darabszám még mindig alatta marad annak, amely egy fejlődő vállalkozói piac ellátásához – véleményünk szerint – indokolt és szükséges lenne.

A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében az első két hónapot az EURO 5 motorral szerelt járművek forgalomba helyezési dömpingje jellemezte. E mellett és ezt követően a vártnál sokkal kisebb mértékben következett be az a visszaesés, amit az EURO 6 motorok bevezetése kapcsán előre jeleztünk. A további időszak fog arra választ adni, hogy az előrehozott vásárlások hatása meddig tart, meddig okoz, vagy okoz-e visszaesést 2014-ben.

A motorkerékpár piacot sújtja most már ötödik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. A volumen olyan alacsony, hogy szinte értékelhetetlenné teszi a piaci mozgást, amely meglehetősen érzékenyen ingadozik némileg a tavalyi igen alacsony szint alatt.

Az autóbuszok területén a központi beszerzések és a személyszállító vállalatok vásárlásai generálnak némi eladást, de itt is meg kell jegyeznünk, hogy a végletekig elöregedett autóbusz park cseréje nagyon is időszerű, így e területen növekedést vártunk, ami fokról fokra be is következik.  Elképzeléseinket alátámasztják a központi beszerzések terveiről szóló hírek is.

Általánosságban: Az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete kezdeményezésére további jogszabály tervezetek fekszenek a Parlament asztalán, amelyekről az elmúlt hetekben részletesen tájékoztattuk a sajtót. Ezek mind azt célozzák, hogy a legális gazdasági szereplők versenyhátránya szűnjön meg, a feketegazdaság szoruljon vissza, és mindez elsősorban annak érdekében, hogy az ügyfelek nagyobb biztonságban használhassák járművüket.
(BrandTrend)