A médiaadóról szóló törvényjavaslat elfogadását egy ma reggeli rádióinterjúban a Nemzetgazdasági Miniszter is nagyon valószínűnek nevezte. Az RTL Klub álláspontja szerint ezen adó célja nem más, mint durva kísérlet arra, hogy a kormány ellehetetlenítse az ország legnagyobb médiumát, amely az elmúlt 17 évben bizonyította a pártoktól és így a kormánytól való függetlenségét.
A törvényjavaslat szerint a médiaadót ugyanis a parlament elé ismét olyan formában terjesztik, hogy annak túlnyomó része – körülbelül 50 százaléka – az RTL Magyarországot terhelje.
A médiaadó költségvetésre gyakorolt hatása minimális: annak teljes, az egész médiától várt összege kevesebb, mint a közszolgálati média 78 mrd forintos költségvetésének 11-12%-a, és nem sokkal több annál, mint amennyit a Magyar Nemzeti Bank ebben az évben reklámra költ.
“Az RTL 17 éve működik Magyarországon, ugyanúgy adót fizet, mint bármelyik másik gazdasági társaság az országban. A tavalyi évben is jelentősen járult hozzá a központi költségvetéshez. Ez az összeg nagyságrendileg ugyanannyi, mint a most tervezett médiaadó teljes, azaz nemcsak az RTL-t, hanem az egész szektort érintő összege. Így teljesen világos, hogy a médiaadó fő célja nem a költségvetési egyenleg javítása.” – olvasható az RTL Klub honlapján.
Az RTL közvetve vagy közvetetten minimum 600 család megélhetését biztosítja, több, mint 15 éve a legnézettebb televízió csatornát üzemelteti, műsorai naponta jelentenek szórakozást esetenként több millió néző számára.
Gazdálkodásukkal kapcsolatban megjegyzik: “…társaságunk még a gazdasági válság legnehezebb éveiben is megőrizte profitabilitását, ami elengedhetetlenül szükséges a politikától független működéshez is. A jelenleg tervezett adó – melynek módja és mértéke semmilyen demokratikusan működő országban nem ismert – társaságunkat több milliárdos veszteségbe taszítaná és ezzel veszélybe sodorná a magyar médiapiac legnagyobb független szereplőjének gazdaságos működését, annak egyes munkahelyeit és bizonyos műsorait.”
Hangsúlyozzák, hogy az RTL Magyarország a továbbiakban is elkötelezett a piaci alapon történő működés és a független hírszolgáltatás biztosítása mellett, valamint amellett, hogy továbbra is a legnézettebb szórakoztató műsorokat készítse és mutassa be Magyarországon.
A törvényjavaslatot a TV2 is különösen aggályosnak tartja: “Amennyiben a törvény elfogadásra kerül, az beláthatatlan következményekkel járna a médiavállalkozások számára, különös tekintettel az adó sávos szerkezete miatt legnagyobb befizetőre, a televíziós szektorra, ezen belül a jelentős mennyiségű helyi tartalmat előállító TV2-re.”
Miután a tavalyi évben a reklámadó-tervezet lekerült a napirendről, a 100%-ban magyar tulajdonba került TV2 üzleti tervében nem számolt a tervezet által meghatározott különadóval, amely kb. 1,6-1.8 milliárd forint bevételkiesést jelentene. A 2013-ban realizált 10 milliárd forintos veszteség mellett ez a tétel a vállalat működését ellehetetlenítené.
Előzetes számításaik szerint a reklámadó összege okozta bevételkiesés csak úgy gazdálkodható ki, ha a TV2 jelentősen csökkentené a magyar nézői igények kielégítését szem előtt tartó, helyi tartalmainak gyártására fordítandó összeget. Így azon túl, hogy a TV2 számára súlyos következményekkel járna a törvény elfogadása után kialakuló helyzet, a magyar televíziónézők is kárvallottjai lennének annak, hiszen jelentősen csökkenne a költségvetése a csatorna hagyományosan nagyon kedvelt hír- és tájékoztató műsorainak, sőt akár meg is szűnhetnek népszerű, milliókat szórakoztató napi sorozatok, mint pl. a Jóban Rosszban, vagy olyan showműsorok, mint a Sztárban sztár. Mindez komoly leépítésekkel járna, számos hazai munkahely megszüntetését is maga után vonná.
A közleményükben a TV2 a fentiek alapján határozottan arra kéri a kormánypártokat, hogy álljanak el a reklámadó bevezetésétől.
Forrás: RTL Klub, TV2
(BrandTrend)