Kategória: Aktuális.

2013 a digitális átállás éve volt, melynek során a televíziók analóg földi sugárzása Magyarország területén végleg megszűnt. A Nielsen Közönségmérés Kft. rendszeres publikációkkal mutatta be a változás folyamatát, az első lekapcsolási hullám előtti, utáni és végül a mostani záró pillanatfelvétellel, teljes képet adva egy korszak végéről és egy új időszámítás kezdetéről. (Analóg földi lekapcsolás második hulláma után)

2013. november végén, éppen egy hónappal az analóg földi vétel lekapcsolásának második hulláma után Magyarországon a TV készülékkel rendelkező háztartások 0,5%-a, vagyis mindössze 18 ezer háztartás maradt TV-vételi mód nélkül. A korábban csak analóg vétellel rendelkező háztartások túlnyomó többsége (82%) digitális földi vételre váltott, további 11% a továbbiakban digitális műholdra, 5% analóg kábelre, a fennmaradó 2% pedig digitális kábel vagy IPTV szolgáltatásra fizet elő.

Háztartások legjobb vételi módja

haztartasok legjobb veteli modja

Vételi platformok szerint tovább színesedett a hazai televíziós piac. Az előfizetéses digitális földi vétel aránya november végén meghaladta a 3%-ot, az ingyenes digitális földi vétel aránya pedig a 11%-ot. A családok egyharmadának az analóg kábel, egynegyedének az előfizetéses digitális műhold, további egynegyedének pedig a digitális kábel vagy IPTV jelentette a legjobb vételi lehetőséget.

Az elmúlt fél évben jelentősen megváltozott a tévénézés összetétele földi vételi mód szerint. Az analóg és digitális földi vétel együttes részesedése a televízió közönségéből mintegy két százalékpontot csökkent az átállás időszakában, a teljes közönség közel 14%-át képviselték november végén. A digitális földi vétellel rendelkezők aránya rövid idő alatt meredeken emelkedett 5%-ról 13% fölé, míg a korábbi analóg vételesek, akik mára TV vételi mód nélkül maradtak, leginkább DVD vagy hagyományos VHS videók nézésével képviseltek néhány tized százaléknyi közönséget a teljes tévénézésen belül 2013 novemberében.

Napi nézett idő vételi mód szerint

napi nezett ido veteli mod szerint

2013 novemberében a teljes népesség közel öt órát fordított tévénézésre egy átlagos napon. A legtöbb időt a digitális műholdas előfizetéssel rendelkezők fordították televíziózásra, napi átlagban 5 óra 13 percet. Szintén átlag feletti volt a digitális földi és az analóg kábel vétellel rendelkező háztartásokban élők napi tévénézési ideje, a legkevesebb időt pedig a digitális kábellel vagy IPTV-vel rendelkezők töltötték a tévé előtt: naponta 4 óra 25 percet.

2013. június 2 és november 30. között jelentős változások történtek a digitális földi vétellel rendelkező háztartások szocio-demográfiai összetételében. A fél év alatt duplájára bővült csoportban 37,6%-ra nőtt a 60 év felettiek aránya, de hasonlóan emelkedett a 18-49 évesek részesedése is 38,3%-ra.

A digitális földi vétellel rendelkezők profilja

a digitalis foldi vetellel rendelkezok profilja

Vásárlóerő szerint a legalacsonyabb státuszt jelentő „E kategória” aránya júniusban 17,8% volt, amely az analóg lekapcsolás második hullámát követő hónap végére 39,6%-ra nőtt. A „D kategória” változatlan egyharmados aránya mellett a magasabb vásárlóerővel rendelkező ABC kategóriákba tartozók aránya jelentősen csökkent: míg június elején még a digitális földi vétellel rendelkezők közel felét ők alkották, addig novemberre az együttes arányuk egynegyedre apadt. Iskolázottság tekintetében a maximum 8 általánost végzettek 43,9%-ot képviseltek a digitális átállást megelőzően, ez november végére 50%-ra növekedett. A szakmai középfokú végzettségűek aránya szintén növekedett, ugyanakkor az érettségizettek és a diplomások aránya csökkent, együttes részesedésük 38,2%-ról 28,1%-ra esett vissza.
(BrandTrend)