Kategória: Aktuális.

“We bring the world to Dubai” – szól Dubai igérete a világkiállítás kapcsán. Bár  aki Dubaiban járt, nem igazán érti, mit kellene még idehozni egy városba, ahol már most  az egész világ itt van. Az olasz kávé olaszabb egy szicíliai utcai kávézóban felszolgált kávé ízénél. Az Egyesült Arab Emirátusok lakossága, a forgalmazott márkák, használt technológiák az egész világ minden részéről  képviseltetik magukat.
A törekvés világos: a legkorszerűbb tudomány  és a legjobb munkaerő az egész glóbuszról minél inkább járuljon hozzá az Emirátusok, mint vonzó desztinációnak fejlődéséhez. Az expo kapcsán újabb 4 milliárd dollár beruházással terveznek.

Ahogy Ali, a 10 éves kisfiú az Világkiállítás pályázati filmjében elmeséli, sok fontos találmányt és újdonságot mutattak már be világkiállításon:  így a telefont, az Eiffel tornyot…sőt. Ahogy Ali meséli,  az általa a férfiemberek  “történelme”  szempontjából egy igen  fontos mérföldkőnek tartott dolog is EXPO-n került bemutatásra: a ketchup.

Itt tudják, hogy a desztináció márkásítása nem a merchandising  termékeknél kezdődik és nem is abban merül ki. Tudomásul veszik, hogy a turizmusnak a többi iparággal  és a társadalom érdekcsoportjainak közös támogatásával kell fejlődnie.

“A 2020-as világkiállítás nagy lehetőség a turizmus további fejlesztésében, és abban, hogy bemutassuk ezt a fiatal országot és nemzetet” – nyilatkozta Helal Saeed Al Marri, a Department of Tourism and Commerce Marketing (DTCM), vezetője, mely hivatal a világon vezető turizmus, kereskedelmi és üzleti desztináció pozicionálásáért felel.

expo2020

Pályázatunk sikere annak az összefogásnak és szenvedélynek az eredménye, amiben  az érdekképviseletek és a lakosság közösen részes volt.  Nagy örömmel nézünk a 2020-as világkiállítás elé. Célunk a hosszútávú nemzeti fejlődés támogatása. Az EXPO egyedülálló lehetőség a turizmus további fejlesztéséhez.”
Helal Saeed Al Marri nyilatkozatában köszönet mondott Seikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum-nak,  Dubai uralkodójának-nak  az egyedülálló vízióiért, és minden grémiumnak, szavazónak és az Egyesült Arab Emirátusok lakosságának.

Látható, hogy itt az előremenekülés útját választják. Laikus szemlélőnek jelenleg felfoghatatlan,  hogy a most  épülő beruházások során létrejövő új városrészeket egyáltalán hogyan lehet majd benépesíteni. A világ minden hatodik daruja Dubaiban áll.

arabtec


Dubai 1833-as alapításakor a gyöngyhalászat, a halászat és a tengeri kereskedelem központja volt.
Már 1966-ban a kőolaj-kitermelés kezdetekor számoltak azzal, hogy az olaj, mint egyedüli bevételi forrás véges. Az akkori uralkodó, sejk Rashid bin Saeed Al Maktoum  irányításával a turizmus, az infrastruktúra egyidejű fejlesztésébe kezdtek. A várostervezés tudatossága magával ragadó, a Dubai “Szilikonvölgy”, a Média City, ahol a világ sajtó- és kommunikációs cégeinek képviseletei állnak, a pihenő Jumeirah Beach és  kikötője, a Marina városrész folyamatosan fejlődik.

dubai-marina

Kik azok, akik a fejlődés mögött állnak ?
Dubai egyike a kevés városnak, ahol a a hazai lakosság kisebbségben van. Kevesebb , mint a lakosok egy ötöde büszkélkedhet hazai származással. Elmondhatjuk, hogy minden második lakos indiai, sri lankai vagy filippíniai. Majd az irániaiak, akik üzletileg is erősek,  a kínaiak, és a legnagyobb nyugati népcsoport képviselőjeként 100.000 lakossal az angolok következnek, ezután jönnek a  dél-afrikaiak és az oroszok.
Az Egyesült Arab Emirátusok lakossága 60%-ának életkora 30 év alatt van.
A dubaiak nyitottak. A szemlélet talán nem véletlen, az Egyesült Arab Emirátusok korábbi államai szabad akaratukból egyesültek.

dubai-fal
Itt az emberekből az összefogás, tisztelet és nemzeti büszkeség árad. E  büszke hazaszeretet látványos és következetes megnyilvánulásai meglepő lehet azoknak, akik nem ismerik e kultúrát. A napokban a  párizsi döntés mellett Dubai illetve az Emirátusok egyébként is duplán ünnepel. December 2-án ünnepelték az EAE megalakulásának 42. évfordulóját. A nagy márkák látványos hirdetésekkel köszöntötték az államot. Az autók, közterek, üzletek is az ünnep logojával és zászlókkal díszítve készültek december 2-re.

 

dubai-nationalday

Aki hajlandó a Dubait körülölelő pozitív és negatív kliséken túllépni, turistaként pedig az attrakciók top 10-ével kapcsolatban önmérsékletet tanúsítani, az kellemes dolgokat élhet meg. Ha valaki szeret az “előírtak” helyett mást is megnézni,  egy kicsit a helyiekkel beszélgetni sőt még olvasni is, az egyet fog érteni: a hétköznapi csodák és finom részletek teszik Dubait valóban különlegessé.

dubai-hagyomány-innováció
A teve-szépségverseny, ahol a nyertesek a sejktől kapott Lexussal gazdagodhatnak,  a sivatag állatvilágának különleges képviselői, vagy a solymászat tradíciója csak egy-egy  kis érdekes mikrovilág, amiről a tapasztalt helyiek  akár órákig tudnak beszélni.

teve

Hiába is lennének a nagy óriásplakátok, ha a vendéglátókból, alkalmazottjaikból nem ez a közvetlen és kedves büszkeség áradna, mint amit itt átélünk. Mindegy, hogy a  soukok kis üzleteiből vagy a nagy márkákat képviselő üzletekből kijövet  – elköszönéskor gyakran  elhangzik a mondat: “Enjoy Dubai”.

street

Végezetül aki az utazásokból egyszerűen érzeteket, mintákat, illatokat szeretne hazavinni, az itt jó helyen van. Ha csak átadni szeretnénk magunkat a bájos piacok, a tenger,  kicsit a  történelmi városrész vagy a közvetlen, de mégis az európaiak felé tiszteletet tanúsító helybéliek néha meglepően kedves érdeklődésének – szép élményekkel gazdagodunk.

dubai-arabian-court

Mint mindig – ezek a tapasztalások  és beszélgetések teszik az utazást feledhetetlenné.

(Szerző: dr. Jánosy Zsuzsanna, BrandTrend ügyvezető igazgató)
(BrandTrend)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

alán ezért lehet, ezt az auróaiak A dubiaiak nyitottak a világra. A szemlélet talán nem véletlen, az Egyesült Arab Emirátusok korábbi államai szabad akaratukból egyesültek. Dubai a korábbi Deira és városrészől alakult.  őj azok, akik kényszer nélkü szabad akaratból egyesültek. Az 1969-es olaj lett a gazdasági fejlődés motorja. Mindamellett a pénzt persze rosszul is el lehetne külteni.

 

Dubaiba nem csak azért jó jönni, ha az ember akar valamit. Aki az utazásokból érzeteket mintákat szeretne hazavinni, az itt jól jár. Ha csak átadni szeretnénk magunkat a Souk-ok, piacok, a tenger, vagy kicsit a  várostervezés és a közvetlen, de mégis az európaiak tiszteletet tanusító helybéliek néh meglepően kedves érdeklődésének. Csak adja át magát Mint mindig. Ezek az utak beszélgetsések tesznek minden utazást feledhetetlenné.