Kategória: Aktuális.

De mit is jelent az, hogy megfelelően használni? Egy szöveget és egy hozzá tartozó fotót hogyan lehet megfelelően használni?

A tartalom stratégia megoldást nyújt a kérdésre. Hogy mi is az a tartalom stratégia, arról már korábban írtam egy posztot. Röviden: a tartalom stratégia lényege, hogy úgy juttassuk el a tartalmat a felhasználóknak, hogy maximális felhasználói élményt nyújtson bármilyen eszközön. Most a tartalom stratégia egyik részét, az adaptív tartalmat fogom körbejárni, hogy megtudd, hogyan lehet egy tartalmat megfelelően használni.

Mi az adaptív tartalom?

A tartalom önállóan is használható egységekben egy központi helyen van tárolva, így könnyedén előhívható és megjeleníthető bármilyen eszközön. Amikor ki tudod használni a tartalom teljes potenciálját, akkor beszélünk adaptív tartalomról.

A jelszó: hozd létre egyszer, és használd mindenhol.

Például:

Iphone applikáció

Ipad alkalmazás

mobile web

Android applikáció

Windows phone app

desktop web

blog

social media

print

stb.

A tartalom előállítás az egyik legértékesebb tevékenység minden üzleti vállalkozásnál. Cikkek, tanulmányok, blogposztok, Facebook bejegyzések, stb. óriási hatalmat és lehetőséget adnak annak, akik megfelelően tudják használni. Ezt mindannyian tudjuk, mégis nehéz elkezdeni a tartalom előállítást. Sokszor az előállítás körülményesebb, mint a megjelenítése.

És mi történik akkor, ha beindul a gépezet? Jönnek a tartalmak, megjelennek egyszer, majd eltűnnek a süllyesztőbe, és sose hallunk többet felőle. A legtöbb tartalom többet érdemel, mint egy egyszeri megjelenést a nyitóoldal tetején. Például a legtöbb blogbejegyzés hamarabb „meghal”, minthogy kihasználnánk a bennük rejlő potenciálokat. Ez elriasztja a tartalom előállítókat attól, hogy újabb kontenteket készítsenek. És ez rossz. De van megoldás!

Hogyan épül fel az adaptív tartalom?

A jól strukturált tartalom a kulcs. A tartalmat kis darabokra kell tördelni és a metaadatok segítségével strukturálni, így jóval rugalmasabb és használhatóbb lesz. A téma elismert szakértője, Karen McGrane öt részre osztotta az adaptív tartalmat.

Újrafelhasználható tartalom: egyszer kell előállítani és bármely platformon használható

Strukturált tartalom: a tartalom kis darabokban könnyen adaptálható különféle eszközökhöz

Megjelenés független tartalom: nyers tartalom mindenféle formázás mellőzésével

Jelentéssel bíró metaadatok: titkos vagy rejtett adatok, melyek egységesített formában írják le a tartalmat

Használható CMS: a teljes rendszer, mely lehetővé teszi az előző négy pont megvalósítását

Lássuk részletesebben a fenti pontokat.

tartalom

Újrafelhasználható tartalom

Az egy kontextusban készült tartalom nem mindig helyezhető át jól más kontextusba. Például egy részletgazdag kép nagy felbontásban tökéletesen élvezhető, míg egy pici kijelzőn elveszti ezt a tulajdonságát annak ellenére, hogy azon is megtekinthető. Ha a tartalom – ennél a példánál maradva a képünk – nem tudja közvetíteni az üzenetet, akkor módosításra szorul: vagy kicseréljük a képet, vagy kiegészítjük egy képaláírással, stb.. Tehát gondoljunk alternatív tartalomra is, hogy a felhasználói élmény ne csorbuljon.

Az oldalakon lévő címek általában többféle funkciót is ellátnak: egyrészt az oldal címe, másrészt horgonyszövegek is lehetnek, vagy linkek. Itt is egyértelműsíteni kell a funkciókat, hogy minden platformon azonos tartalommal és funkcióval bírjon.

Amikor tartalmat készítünk, hozzunk létre variációkat. Pl. egy webshopban a termékleírásról legyen egy rövid, egy közepes és egy hosszú verzió, hogy az adott kontextusnak megfelelő variáció tudjon megjelenni. Ugyanezt meg tudjuk csinálni címekkel és egyéb tartalmakkal is.

Strukturált tartalom

A strukturáltság rugalmassághoz vezet. Ez az adaptív tartalom alapja. Minél kisebb egységekbe tároljuk a tartalmat, strukturáljuk megfelelően, így rugalmasan felhasználhatóvá válik. Nincs egységesen alkalmazható struktúra a tartalmakra. Függ az oldal kialakításától, a célközönségtől, és lehet, hogy szükséges lehet a tartalom modellezése.

Tovább