Kategória: Aktuális.

Sok fogalom létezik a kommunikációs forgalomban, mely a gyakori, és nem megfelelő kontextusban történő használata miatt inflálódik. Ilyen szavak például a stressz, a luxus, vagy akár a karrier. Egy fogalom akkor inflálódik, vagyis veszít az értékéből, ha túlságosan szivacsszerűen ír le valamit, ha nem eléggé konkrét, és nem kelt mindenkiben ugyanolyan asszociációkat. Ezért egy idő után, egyszerűen elveszíti hatását. A stressz például, lassan egy teljesen érték vesztett szóvá válik. Mindenki szubjektíven éli meg, és más-más kiváltó tényezőket tud mellé felsorakoztatni. Ezenkívül mindenki, és mindig stresszben van…

A válság szó is ezen az úton tart, több éve mást sem hallunk, olvasunk világszerte a média csatornáin. A köznyelvben beszélünk érzelmi, pénzügyi, politikai és társadalmi válságról. Ezek mind különbözőképpen és mélységben hatnak az Emberek közötti kapcsolatokra, máshogyan provokálnak félelmeket, netán cselekvésképtelenséget. A válság legundokabb és legpusztítóbb megjelenési formája azonban, az ÉRTÉKVÁLSÁG. Az értékválság különös figyelmet érdemel.

Miért?

Az ÉRTÉKEK, nagyon leegyszerűsítve, olyan speciális elemei az életünknek, amelyekért kiállunk, amelyekben hiszünk és amelyek szenvedélyt váltanak ki belőlünk. Azt a folyamatot, ahogyan eljutunk az értékeinkhez, értékelésnek nevezzük, és az értékelése egy helyzetnek vagy dolognak vezet el bennünket a döntéseinkig.
Az értékek tehát, nagyon mélyről jövően határozzák meg a dolgokhoz való viszonyulásunkat.

Munkám során számos, személyek közötti elakadással, csoporton belüli konfliktussal találkozom az értékek NEM egységes szemlélete miatt. A helyzet az, hogy még a legegyértelműbb tényeken alapuló konszenzus sem segít akkor, ha az értékelési szinten összeférhetetlenség van a felek között. Így, óhatatlanul konfliktus alakul ki.
Ami az egyetértéshez vagy az együttműködéshez ezekben az esetekben hiányzik, az a BIZALOM. Bizalmat pedig csak akkor tudunk kiépíteni, ha azonos értékbázissal rendelkezünk. Ha egy csapaton vagy társadalmon belül nincsen azonos értékbázis, akkor a problémáik kezelhetetlenné válnak.

A vállalatvezetők feladata a cégen belül, és a politikusok feladata a társadalmat tekintve az, hogy az Erősségeket, az Értékeket és a Célokat a közösségen belül összhangba hozzák. Ha nem azzal foglalkoznak, hogy az értékeket és a célokat közös nevezőre, az erősségeket pedig individuális formában megtartva bár, de a bonum commune, a közjó érdekében állítsák szolgálatba, akkor ez bizalmatlansághoz, majd kibékíthetetlenséghez vezet. A cégek ennek következtében tönkre mennek, a társadalmak szétzilálódnak és belülről ellenségessé válnak.

Ismerős ez Önnek valahonnan…?

Mit tehetünk?

Az értékeinket a saját világunknak való sokszori kitettség, és az ismételt tapasztalataink, élményeink formálják. Ezek segítenek meghatározni a hozzáállásunkat ahhoz, hogy mi az értékes vagy jó, és mi nem az?

Az Értékeink dinamikusak, de lassan, gleccserszerűen változnak.
Ezért elsőrendűen fontos az, hogy a SAJÁT értékhierarchiánkat megismerjük. Ez az értékrend nem változik, csak 8-10 évente, és akkor is csak minimálisan.

Eduard Spranger és Gordon Allport, a világ két legelismertebb értékpszichológusa, a következő 7 alapértéket, mint törekvést és vágyat azonosította az emberekben.

Esztétikai – Egyensúlyra, harmóniára, és formára való törekvés.
Altruisztikus – Humanitárius erőfeszítésekre, vagy mások önzetlen segítésére irányuló törekvés.
Gazdasági – A gazdasági (anyagi) vagy gyakorlati megtérülés iránti vágy.
Individualisztikus – A vágy, hogy függetlenként és egyediként tűnjünk ki.
Politikai – A vágy arra, hogy irányíthassunk, vagy hogy befolyással bírjunk.
Szabályozási – A rendteremtésre, egy rutin és egy struktúra lefektetésére irányuló törekvés.
Elméleti – Tudásra, tanulásra és megértésre való törekvés.

Ha csak nagyjából is, de valamelyik dimenzióban magára ismer, már sokat segít saját magának. A mélyebb megértése az értékhierarchiánknak ad választ arra a kérdésre, hogy MIÉRT? Miért kell fel reggelente, és megy el dolgozni?
A pénz hajtja, vagy a kontroll és a befolyás iránti vágy?
Netán önmegvalósítási szándéka van és a függetlenségre törekszik?
A szép környezet, vagy a tudás megszerzése, esetleg mások megsegítése motiválja?

Szánjon öt percet ennek a megválaszolására! Ja, és még valami. Ne ijedjen meg attól, hogy esetleg a belső válasza azonnali, további kérdéseket is generál.
“Ha ez így van, akkor MIÉRT is csinálom pont azt, amit éppen csinálok?”
“MIÉRT is vagyok olyan emberekkel együtt, akiket teljesen más motivál, más vágyak hajtanak?”
Stb, stb, stb…

Ezek a kérdések lesznek a mérföldkövek, az Ön (érték)válságból kivezető útján!

A szerző:
Malcsiner Maximilian Péter Personal Growth Strategist and Trainer – “You are more”

(BrandTrend)