Kategória: Aktuális.

Egzakt és összehasonlítható adatok helyett propagandisztikus sajtóközleményeket olvashatunk, ezek alapján akár azt is hihetnénk, hogy a köztévé működése egy valódi sikersztori. Urbán Ágnes írása.

Internetes mémek sokasága szól az MTVA hírgyártási gyakorlatáról, már-már megszokhattuk, hogy a közmédia valóságértelmezése finoman szólva is sajátos. Még ennek ismeretében is meglepő, hogy azMTVA honlapján, a Sajtószobában megtalálható Nézettség menüpont alatt az amúgy igencsak tényszerű nézettségi adatok milyen meglepő feldolgozásban jelennek meg.

Mindenek előtt ki kell hangsúlyozni, hogy az MTVA közpénzből működik, ráadásul nem is kevésből. Minden műsor, legyen az saját gyártású vagy vásárolt, a mi adóforintjainkból kerül képernyőre, jogunk van tehát tudni, hogy mindez mekkora közönséget vonz. A köztelevízió esetében természetesen nem lehet a nézettség az egyetlen értékmérő: éppen az különbözteti meg a kereskedelmi műsorszolgáltatástól, hogy a nézettségen kívül más szempontokat is figyelembe vesz. Egy jó köztévében szép számmal láthatók olyan műsorok is, amelyek közismerten nem a legszélesebb tömegeket vonzzák, így kulturális tartalmak vagy politikai viták. A közmédia létjogosultságát az adja, hogy ott elkészülhetnek azok a műsorok is, amelyek a kereskedelmi médiában – az alacsony nézőszám miatt – soha nem készülnének el, nem kell tehát kétségbeesni attól a ténytől, hogy egy köztévének vannak alacsonyabb nézettségű, ámde társadalmi küldetésénél fogva fontos műsorai. Az persze probléma, ha olyan alacsony a műsorok nézettsége, hogy az jóformán semmilyen hatást nem tud elérni, tehát nem járul hozzá a közéleti kérdésekről folytatott demokratikus diskurzushoz, vagy nem juttatja el a kulturális tartalmakat a nézőkhöz. Ebben az esetben persze feltehető a kérdés, hogy miért is finanszírozzuk ezt az egészet, habár nehéz megmondani, hogy mikor van az a pont, amikor ez legitim módon felvethető. Mindenesetre aNielsen Közönségmérés adatai alapján 2012 utolsó negyedévében a teljes népesség körében 13,3% volt a közszolgálati csatornák közönségaránya, tehát a nézési időből ennyit szántunk a köztévére.

A köztévé igazán megtisztelhetné az adófizetőket azzal, hogy hetente kitesz például egy toplistát, amin figyelemmel kísérhetnénk, hogy melyek a legnézettebb műsorok, hogy alakul egy-egy újonnan indított sorozat vagy szórakoztató műsor nézettsége. Ehhez képest egy vegyes tematikájú, strukturált formában adatokat nem tartalmazó, önfényező közlemény listát olvashatunk a Nézettség menüpont alatt. Az már inkább vicces, mint zavaró, hogy a közelmúltban a Petőfi Rádió hallgatottsági adatairól szóló közleményt is itt, a nézettség menüpontban jelentette meg az MTVA.

A nézettségi adatok publikálása és megértése is feltételezi a mérés logikájának és a fő mutatószámoknak az ismeretét. Nem feltétlenül rendelkezik ezzel a tudással mindenki, aki egy műsorszolgáltató honlapjára látogat, így megtévesztőek lehetnek az olyan győzelmi jelentések, mint azEgységben az erő – a közmédia Híradóit nézték a legtöbben vagy a Szombat este a Fölszállott a páva vetélkedő döntője a legnézettebb műsorok között volt. Érdemes a két sajtóközleményt egy kicsit alaposabban is megvizsgálni, jól látszódik belőlük, hogy az amúgy eléggé egzakt nézettségi adatok meghangszerelésével az MTVA miként igyekszik kedvező képet sugallni az elért eredményekről.

Közismert, hogy az MTVA csatornáinak nézettsége…

Tovább

Nézettségi adatok ITT