Kategória: Aktuális és Kutatás.

Többek között ez derül ki a Kantar Media Compete adataiból.

Biztosan hallottak Barack Obama rövid, ám annál emlékezetesebb győzelmi tweetjéről (“Újabb négy év!”), ami a legtöbb re-tweetet generálta a Twitter történetében. Közzétételekor 550 ezer re-tweet érkezett rá, és 2,5 millió like-ot kapott a Facebookon.

A 2008-as választások után több elemző is megjegyezte Obama kampányáról, hogy milyen ügyesen mobilizálta az embereket az interneten keresztül. Mostanra a közösségi hálózatok szerepe még jelentősebb lett. Az Edison Research és az Arbitron tanulmánya szerint 2008-ban az amerikaiak mindössze 5 százaléka hallott a Twitterről, míg 2012-ben ez a szám elérte a 90%-ot.

Perspektivikusan szemlélve a tényeket, november elején Obamának közel 19 millió követője volt a Twitteren és közel 27 millió rajongója a Facebookon, míg kihívójának, Mitt Romney-nak mindössze 918 ezer követője és 5,1 millió rajongója volt a közösségi térben.

Közösségi média stratégia

Ha elfogadjuk a Kantar Media CMAG alelnökének, Elizabeth Wilnernek a véleményét, hogy “a tévéreklámok jelentősége marginális a kampányban, csak a bizonytalanok egy igen kis csoportját képes befolyásolni”, akkor magától értetődő, hogy rengeteg olyan szavazó van, aki nyitott a számítógépen, mobiltelefonon, tableten érkező információkra.

A Kantar Media Compete megerősítette, hogy a kampány alatt “az egyedi látogatók számát tekintve Obama online láthatósága meghaladta a Romney-ét”. Az egyik infografika, amely Obamát „az internet elnökeként” aposztrofálta, arról szólt, hogy Obama kampány-site-ja 8 állam kivételével mindenütt megverte látogatottságban Romney site-ját, abban a nyolcban pedig hibahatáron belül volt az eltérés.

Obama online támogatói valamivel fiatalabbak átlagos támogatóihoz képest (a 18-25 évesek aránya 10% az átlagos 9-hez képest, a 25-30 évesek aránya pedig 15,4% vs. 14,3%). És az elnök több alkalommal is bizonyította, hogy majdnem olyan otthonosan mozog a neten, mint fiatalabb követői.

Tavaly augusztusban részt vett a Reddit közösségi oldalon egy AMA (Ask Me Anything) néven futó élő csetelésben, ahol 170 ezer kérdést kapott 30 perc alatt. Obama (vagy szerkesztőségi stábja) ahhoz is bizonyítottan jól ért, milyen témákat osszon meg a Facebookon: egy fotó, amelyen Barack és felesége, Michelle jégkrémet eszik egy utcai büfé előtt, az Obama család chilisbab receptje, az Elnök, amint kézen fogva körbevezet egy kisgyereket a Fehérházban vagy, ahogy lepacsizik a Fehérház portásával. Lehet, hogy Obamát azzal vádolják, bizonyos helyzetekben merev és intellektuális, ám a Facebookon lazának, megközelíthetőnek és coolnak látszik.

Célkeresztben az amerikai valóság

Obama a fiatalokhoz hasonló sikerrel mozgósított több kulcsfontosságú társadalmi csoportot is: a kisebbségeket, a nőket (akik megdöbbentek Romney történelemelőtti nézetein a nők jogait illetően), és a spanyolajkúakat.

A Kantar Media adatai szerint 2012-ben Obama is és Romney is nyolcszor annyit költött a spanyolnyelvű médiában, mint négy évvel korábban, de Obama spanyolajkúaknak szánt médiabüdzséje másfélszer akkora volt, mint Romneyé. Még egy dolog, ami az ő javára billentette végül a mérleget.

Vagyis az amerikai elnökválasztás ismételten megmutatta, a politikai kommunikáció lényege az, hogy ott helyezzük el az üzenetet, ahol az a legnagyobb hatást tudja kifejteni, offline és online egyaránt.
(BrandTrend)