Kategória: Aktuális és Kutatás.

A 2012-es év végének közeledtével az Ericsson ConsumerLab megvizsgálta a legjellemzőbb fogyasztói trendeket a 2013-as évre, kitekintéssel az azt követő időszakra is.

Michael Björn, a ConsumerLab kutatási vezetője elmondta: „Globális szintű kutatásunk több mint 40 országban élő, több mint 100 ezer válaszadóval készített éves interjúkon alapul. Az évek során hatalmas adatbázist állítottunk össze a fogyasztói trendekre vonatkozó adatokból – és úgy látjuk, hogy a változás üteme most minden eddiginél gyorsabb.”

Íme a 10 legfontosabb, a közeljövőben kiteljesedő fogyasztói trend:

1. A felhőszolgáltatások átalakítják az eszközökkel kapcsolatos igényeket. A táblagépek használóinak több mint 50 %-a és az okostelefonok használóinak 40-50 %-a nagyra értékeli azt a kényelmet és egyszerűséget, amely annak köszönhető, hogy a felhőn keresztül több készüléken is zökkenőmentesen érhetők el ugyanazok az alkalmazások és adatok.

2. Számítástechnika a szétszórtaknak. Az asztali gépektől, a fájloktól és mappáktól a simább felületekig, az alkalmazások és a felhőszolgáltatások felé haladva, a fogyasztók egyre inkább elfordulnak az összpontosított, tervezett számítógép-használattól. A feladatokat a pillanatnyi igényeinknek megfelelően hajtjuk végre – amikor éppen sorban állunk egy boltban vagy valakivel beszélgetünk egy kávézóban. A vásárlási szándék a táblagépek irányába mozdul el az asztali gépekkel szemben, és megnövekszik az okostelefonok iránt a laptop-számítógépek ellenében.

3. Saját szélessáv munkahelyen. Az okostelefon-használók összesen 57 %-a használja saját okostelefon-előfizetéseit a munkahelyén. A saját okostelefonokat egyre nagyobb arányban használják munkavégzésre, e-mailek küldésére, üzleti utak tervezésére, úti célok felkutatására és még sok minden másra.

4. A városlakók menthetetlenül mobillá válnak. Azáltal, hogy az internetet mindig és mindenhol hozzáférhető, a fogyasztók mostanra már elérték, hogy az internetet ténylegesen is mobillá tegyék. A mobilhálózati lefedettség az egyike a városi élettel kapcsolatos legfontosabb elégedettségi faktoroknak. 2018-ra az okostelefon-előfizetések száma eléri a 3,3 milliárdot.

5. Személyes közösségi biztonsági hálózatok. A gazdasági felfordulás hatására megrendült a bizalom a hagyományos struktúrákban és hatóságokban, és a fogyasztók egyre inkább saját személyes közösségeikben bíznak. A személyes online hálózatok biztonsági hálóként szolgálnak és a közösségi média afelé halad, hogy a hagyományos munkahely-közvetítők komoly versenytársává váljon.

6. Nők vezető szerepe az okostelefon-piacon. A legújabb adatok egyértelműen mutatják, hogy a nők vezetik az okostelefonok tömegpiaci elfogadásának folyamatát. A női okostelefon-tulajdonosok nem kevesebb, mint 97 %-a használ SMS-t. Összesen 77 % küld és fogad fényképeket, 59 % használja a közösségi oldalakat, 24 % bejelentkezik telefonjáról egyes helyekre, és 17 % vált be kuponokat. Ezeken a területeken a férfiak általi használat arányszámai alacsonyabbak.

7. A városok a közösségi kreativitás központjaivá válnak. A városközpontokban lakók szignifikánsan több online ismerőssel rendelkeznek, mint a külvárosok lakói. A nagyvárosokban lakók 12 %-a arról számol be, hogy a közösségi hálózatokat elsősorban azért használja, hogy másokkal kapcsolatba léphessen és véleményt cserélhessen velük, ezáltal ez a harmadik leggyakoribb indok a közösségi hálózatok használatára, amely előtt csak a barátok aktuális dolgairól való tájékozódás illetve a saját aktuális élethelyzetük megosztása áll.

8. In-line vásárlás. Az okostelefonok használóinak összesen 32 %-a használja az okostelefonját vásárlásra, ugyanakkor már elkezdték kombinálni a bolti és online vásárlást is. A felhasználók szeretnék megnézi a termékeket, tájékozódni azokról, összehasonlítani az árakat, majd azonnal vásárolni, anélkül, hogy sorba kellene állniuk a pénztárnál.

9. A TV közösségi elemmé válása. A TV-nézők összesen 62 %-a használ közösségi fórumokat video- vagy TV-nézés közben, és ezen felhasználók 42 %-a esetében heti gyakorisággal előfordul, hogy ezeken a fórumokon megbeszéli az éppen látottakat. Több mint 30 % nagyobb valószínűséggel fizetne a közösségi környezetben megnézett tartalomért. A mobilkészülékes video- és TV-fogyasztás többsége a felhasználók otthonában zajlik.

10. Átalakulóban a tanulás is. A tanulást belső és külső erők egyaránt alakítják: A fiatalok beviszik a saját technológiai tapasztalataikat az osztályterembe, így alulról jövő nyomást gyakorolnak a változások elérésére. Eközben a kormányok és a különböző intézetek is keresik az újabb IKT-megoldásokat, amelyekkel hatékonyabb lehet az oktatás. A csatlakoztathatóság globális szinten változtatja meg a gyermekek kilátásait. Indiában például a 69 millió 9 és 18 év közötti városi gyermekből 30 millió rendelkezik mobiltelefonnal.

(BrandTrend)