Kategória: Aktuális.

A nemzetközi Metro-hálózat a Metropolitan Projekt 2011-es sikerei után idén is elindította az átfogó felméréseket végző sorozatát. Ebben az évben a projekt négy témakört dolgoz fel, melyek közül a „Városlakók és az utazás” után a második rész a „Városlakók és a technológia” témakörben kérdezte olvasóit.

Legtöbbünk elég határozott véleményen van, amikor a mobiltelefonjáról, táblagépéről vagy a közösségi oldalaktól való függőségéről kérdezik, azonban a kutatási eredmények érdekes megvilágításba helyezik ezt a viszonyt.

Kütyüjeink kiválasztása

Amint az Apple egy új terméket dob piacra, másnap már világszerte kígyózó sorokban állnak a vásárlók, hogy elsők között vehessék meg az újdonságot. De íme az első meglepetés: nem mindenki ilyen mohó! A Metro-olvasók negyvennyolc százalékának mobiltelefon vásárlásakor az ár a legfontosabb szempont, és a tablet-vásárlók ötvenhárom százaléka is e kritérium alapján választ.

A Cnet.com vezető tech-portál egyik szerzője, Maggie Reardon az Amazon Kindle sikerét emelte ki annak bizonyítékául, hogy az ár a legfontosabb tényező. „A Kindle Fire egyértelműen nem tud annyit, mint egy iPad, de a fogyasztók szerint egy megfizethető alternatíva” – mondta Maggie.

Rákapcsolódva

Mindenekelőtt azonban egy fontos tanulság: mind online maradunk. Ötvenegy százalékunk feszült, ha naponta legalább egyszer nem tud belépni a kedvenc közösségi oldalára. A megkérdezettek harmincnégy százaléka ideges lesz, ha nem tud minden nap internetezni a mobiltelefonján. A válaszadók hatvannégy százaléka nem érzi, hogy függne a telefonjától, és ne tudná nélküle megszervezni mindennapjait. Ez rámutat arra, hogy összetett kapcsolatunk van a mobilunkkal, amit mindig magunknál tartunk. 

Dr. Fleura Barhdit, a Northeastern University marketingprofesszora elmondta, az emberek technológia felé mutatott kettős viszonyáról: „Szeretjük azt hinni, hogy nem kell a technológiára támaszkodnunk, de ez nincs egészen így. A legtöbb kutatás azt mutatja, hogy ha elhagyjuk a telefonunkat, idegesek leszünk, zavartak, és úgy érezzük, mintha egy jó barátot veszítettünk volna el. A mobilunk segít a stresszoldásban, támaszkodhatunk a funkcióira, ha idegesek vagyunk vagy bizonytalanok, ezáltal a mobil biztonságot jelent.”

A Metro-olvasók tisztában vannak azzal, hogy az online felületen megosztott személyes információ potenciális veszélyt jelenthet. Tény, hogy a felhasználók nyolcvan százaléka ügyel a megosztani kívánt tartalomra, hatvanhét százaléka semmilyen személyes információt nem oszt meg online a márkákkal. Igazunk van, ha vigyázunk magunkra az online felületeken, de a már korábban idézett szakíró, Reardon figyelmeztet: talán nem figyelünk eléggé oda adataink bizalmas kezelésére. 

A felhasználók nyolcvan százaléka talán hitegeti magát, és több információt árul el magáról annál, mint amennyit hisz. Reardon szerint „kifejezetten a márkák azok, amelyeknél valószínűleg nem is fogjuk fel, hogy mennyi hozzáférést engedélyezünk a saját oldalunkhoz a közösségi oldalukon keresztül, és nem is észleljük, mivel nem olvassuk végig a felhasználási feltételeket.”

Duma, duma

Alig töltünk időt a személyes kütyüjeink nélkül. A megkérdezettek negyvenhat százaléka még egy hétvégét sem töltött el anélkül, hogy ne használta volna őket. Valószínűleg ezért is kaphatjuk magunkat azon, hogy a privát szféránkról osztunk meg információkat nyilvános lapokon.  A Tel-avivi Egyetem által ez év májusában készített felmérés alapján a hagyományos telefonok használóival szemben az okostelefonok tulajdonosai közül hetven százalékkal többen hiszik azt, hogy a telefonjuk több magánszférát enged meg nekik. Dr. Eran Toch, az egyetem Ipari Tervező Tanszékének munkatársa szerint ezek az emberek sokkal többet beszélnek magánéletükről nyilvános fórumokon. Hozzáteszi, hogy a sciencedaily.com internetes szaklap szerint ők sokkal kevésbé tartják tiszteletben olyanok magánügyeit, akik hasonló közösségi oldalakon osztanak meg információkat.

Dr. Tali Hatuka, a tanulmány egyik szerzője szerint az okostelefonok azt az illúziót keltik, hogy használóik magánjellegű adatait „buborékba zárják”, és így azt éreztetik, hogy az okostelefonok gazdáit senki sem figyelheti.
SZÁMOKBAN az olvasók internetezési szokásai

Közösségi média:

83%  Facebook-felhasználó
28%  Google+-felhasználó
27%  Twitter-felhasználó
21%  Linked In-felhasználó

Közösségépítő / -romboló szerep:

43%  gondolja, hogy kevésbé magányos a közösségi médiának köszönhetően
16%  gondolja, hogy sokkal magányosabb az oldalak miatt
40%  szerint semmit nem befolyásol

(BrandTrend)