Kategória: Aktuális.

Az online populáció 9,2 százalékkal nőtt 2010-hez képest, mely több mint 12 millió új internet-felhasználót jelent.  Ez a növekedés a hirdetők figyelmét sem kerülte el, így nem csoda, hogy a regionális online reklámköltések több mint 30% százalékkal emelkedtek a megelőző évhez képest.

Közösségi média, mobil, online videó és közösségi vásárlás – ezek voltak a digitális iparág legforróbb szegmensei 2011-ben. A CEE régió egyes színterein (Fehéroroszország, Lengyelország, Lettország, Oroszország és Ukrajna) tovább folytatódott a harc a helyi közösségi hálók és a nemzetközi óriás, Facebook között. Emellett az internet-felhasználók egyre többen használtak okostelefonokat és táblagépeket. A tavalyi év az e-kereskedelem szárnyalását is magával hozta, melynek éllovasai a kuponoldalak voltak, melyek jelentős nyomot hagytak a régió arculatán.

A Do You CEE? riport egyik fókusza a régió digitális piacaiban rejlő lehetőségek feltárása és egy online piaci körkép bemutatása. A 2011-es évben közel 143,5 millióan böngésztek a régióban és az internet-felhasználók száma minden országban nőtt. A régió legnagyobb online nemzetei az oroszok és a törökök. Az előbbi a régió online populációjának 38,3%-át, az utóbbi közel 16%-át adja.

Internet-felhasználók száma a CEE régió országaiban 


Forrás: Gemius, gemiusAudience, December 2009/2010/2011

Oroszország nem csak a legnagyobb, de az egyik legdinamikusabban bővülő online piac a CEE régióban. Az internet-felhasználók száma 11,7%-os y-o-y növekedést ért el, ezzel arányaiban a harmadik legnagyobb növekedést produkálta. A régió két legéretlenebb piaca, Fehéroroszország és Ukrajna online populációja bővült a legnagyobb arányban. 2010 és 2011 decembere között 4,1 millió új fehérorosz lépett az internetre (20,2% y-o-y), míg az ukránok 13,5 millióan migráltak online (19,1% y-o-y).

Első ránézésre is látható, hogy még mindig nagy a rés a közép-kelet-európai országok internet penetrációja és a nyugat-európai országoké között. Még a legfejlettebb CEE ország – Észtország (76%) – is jelentősen le van maradva a magasan fejlett északi és nyugati államoktól – Hollandia (94%), Luxemburg és Svédország (91%), Dánia (90%)(Eurostat 2011). Mindazonáltal a CEE régió jelentős fejlődést mutat, ami azt jelenti, hogy a még mindig rengeteg kiaknázatlan potenciált rejt magában a térség. Három országban is megközelítette a 20%-os lélektani határt az internet penetráció növekedése (Fehéroroszország, Ukrajna, Románia).

Ez a fejlődés a hirdetők figyelmét sem kerülte el, nem véletlen, hogy az elmúlt évben az online reklámköltések több mint 30%-kal emelkedtek. Abszolút számokban a legtöbbet Oroszországban költenek online hirdetésekre, ugyanakkor Oroszország könyvelhette el egyben a második legnagyobb online reklámköltési növekedést is. 2011-ben 1,28 milliárd eurót meghaladó, összeget fordítottak online kampányokra Oroszországban. További nagy költők a lengyelek (439 millió EUR), a törökök (360 millió EUR) és a csehek (269 millió EUR). Oroszországon kívül jelentős növekedést produkált az ukrán (58,5%), a horvát (39.8%), a szlovén (31,1%) és a szlovák (29,9%) online hirdetési piac.
(BrandTrend)