Kategória: Aktuális.

Nyitóelőadásában Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő a Marketing Commando vezető tanácsadója rámutatott, hogy stratégiák rendszerint valamilyen változás vagy kínálkozó lehetőség során keletkeznek. A jól megválasztott és kivitelezett stratégia óriási lehetőségekkel kecsegtet.  Példaként – többek között – a Fornettit említette, melynek a stratégiája a franchise rendszer építése volt a bolti kereskedelemmel szemben. Ez a lépés utólag egyértelműnek tűnik, azonban akkor zseniális és meglepő döntés volt.

Mint elmondta a stratégia lényegében három részből áll: a cég céljait, a vevők, a fő versenytársak és a piaci környezet legfontosabb adatait tartalmazó helyzetelemzésből; a módszertanból, mely választ ad arra, hogyan érjük el célokat és hogyan aknázza ki a cég lehetőségeit; végül a megvalósításhoz szükséges konkrét feladatokból. A stratégia e kérdések megválaszolását leegyszerűsíti, mert világos irányt mutat.

Végül rávilágított, hogy a győzelem záloga a relatív versenyelőny megtalálása. A relatív versenyelőny azt jelenti, hogy a konkurenseknél kell jobbnak lenni. Ilyen versenyelőny lehet többek között a jobb disztribúció, jobb termék vagy a pozícionálás, azaz a termék egy különleges előnyének kiemelése.

Kollár László, a Microsoft fejlesztési igazgatója a mobil marketingben rejlő lehetőségeket mutatta be. Előadásában hangsúlyozta, hogy stratégiai változás előtt áll az iparág, az adatok azt mutatják, hogy a mobiltelefoné a jövő.

Véleménye szerint a mobilmarketing mindent a háttérbe fog szorítani, mert mindig ott van az embereknél és szeretik "babrálni". Kijelentését alátámasztva megemlítette, hogy a mai fiatalok, az Y és Z generáció közel három órát tartják a kapcsolatot mobilon futó közösségi média alkalmazásokkal.

Többek között kifejtette, hogy az okostelefonok gyors terjedése átalakítja a vásárlási szokásokat és számos jól megszokott eszköz használatát. E változás számos területet érint a pénzforgalomtól kezdve, a médiafogyasztási szokásokon át a GPS eszközök gyártásáig és forgalmazásáig.
Végül rámutatott, hogy a bluetooth reklám, qr kód és az sms reklám a közeljövő leghatékonyabb eszközei.

A kétnapos rendezvényen a Microsoft egy versenyt hirdetett, melyre mobil alkalmazás ötletekkel lehetett nevezni. A legjobb alkalmazás ötletet a Microsoft megvalósítja. A versenyt Kollár Adrián, a Chrome Ball Studio Kft. tulajdonosa nyerte egy hírlevél analitikai mobil alkalmazás ötletével.

Ómolnár Miklós a Story Magazin főszerkesztője a történetmesélés alapelveibe avatta be a jelen lévő cégvezetőket. Mint elmondta, a jó sztori olyan, mint egy példabeszéd, vagy mint egy népmese. Olyan történet, amivel az emberek össze tudjuk vetni a saját életüket. Az átlagembert a hétköznapi dolgok mozgatják meg: születés, halál, házasság. Minél egyszerűbb a történet, minél jobban bele tudja képzelni magát a történetbe annál jobb.
 
Azonban mindenekelőtt tudni kell, hogy kinek mesélek, el kell dönteni, kiknek akarom eladni a terméket! Ehhez szociológiai mélységekig meg kell ismerni milyen ember és el kell képzelni az életét. Ki kell menni a piacra és meg kell próbálni eladni a terméket, ahol az emberek természetes reakcióiból meg lehet tudni mi az, amivel meg lehet fogni a vevőt.

Dr. Mérő László az ELTE gazdaságpszichológia-professzora arról beszélt, hogy hová jutott és mire használható a memetika. Rámutatott, hogy míg a 20. század marketingje arról szólt, hogy mi kerüljön a plakátra, a 21. század marketingje arról szól, hogy mi kerüljön a fejekbe. Ezek apró jelek, például logók, márkajelzések ami mindenkiben más gondolatot hoz létre.

Ebben segít a memetika, mely a biológiából, Darwin és Mendel felfedezésein alapul. E felfedezések lényege, hogy az életet olyan dolgok generálják, amelyek önmagukban nem élők, de alkalmas csapatokban együttesen élőlényeket generálni (gének). A mémek lényegében az emberi dolgok génjei, melyek gondolatokat generálnak. Bizonyos értelemben ilyen mém volt a közelmúltban futótűzként terjedő Balaton jegébe szakadt Hummerek képe.

"A szó veszélyes fegyver". A mai kommunikáció a harcászat helyett inkább az epidemológia, a vírustan megközelítését használja. A cél, hogy beszéljenek a cégünkről. Leegyszerűsítve: szidjanak vagy dicsérjenek mindegy, csak beszéljenek rólam, váljak mémmé, a többit majd az emberek eldöntik – magyarázta Mérő László.

Van egy terület ahol a multik sokkal jobbak, mint a kkv, és ez a tervszerű piacépítés – kezdte előadását Nyírő Réka, a Marketing Commando tanácsadója. Véleménye szerint a kis- és közepes vállalatoknak ezt érdemes ellesni a multiktól, mert a stratégiai tervezés megnöveli a cég bevételét.

A stratégia alapja mindig a kutatás – magyarázta Nyírő Réka: a kis- és közepes vállalatoknál gyakori hiba, hogy a családtagok, közeli ismerősök véleményére alapozzák a döntéseiket. Ez súlyos hiba! Kutatások és adatgyűjtésekre alapozva pontosan ismerni kell a saját vállalkozásunkat, a vevőket és a konkurenseket.

Néha – mint Mátyás Király – érdemes álruhába bújni, és a vásárló szemével megnézni, tesztelni a saját cégünket. Emellett felhívta a figyelmet a rendszerek és folyamatok építésének fontosságára, melyek "önműködővé" teszik a céget. Ha rendszeresen ismétlődik egy feladat, akkor lépésről lépésre le kell írni, hogy hogyan kell elvégezni. Így könnyebbé válik a munkaerő felvétele és betanítása, valamint a teljesítmény értékelése. Végül nem szabad megfeledkezni a eredmények rendszeres kiértékeléséről, mely tapasztalatai szerint az egyik legelhanyagoltabb terület a kkv-knál.

A konferencián odaítélték az Év Marketingese díjat, melyet Jónás Márton, a Magic-tax Kft. tulajdonosa nyert el. A konferencián rendezett döntőben öt cégvezető mutatta be saját sikeres marketing stratégiáját egy-egy esettanulmány keretében. A közönség szavazással döntött a Marketing Commando által alapított díj odaítéléséről.

"Az Év Marketingese" a mindössze 23 éves Jónás Márton. A fiatal vállalkozó igazi különc: nappal fogorvostan hallgató, hétvégenként Marchello néven az ország egyik legjobban fizetett bűvésze, mindemellett weboldalakkal foglalkozik.

Jónás Márton nyertes prezentációjában bemutatott egy a keresési trendek meglovaglásán alapuló, kevéssé ismert honlap látogatottság növelési módszert, valamint egy Facebook marketing technikát, melynek révén több mint 1 millió fős Facebook közösséget épített különféle alkalmazásokkal.

Az ifjú díjazott elmondta, hogy célja tőkét teremteni az álma megvalósításához, ami egy fogászati klinika létrehozása. Azért fogott internetes vállalkozásba, mert az online üzletbe való befektetések jó hozammal kecsegtetnek. Hozzátette: a szakértelem és a marketing azonban elengedhetetlen a sikerhez.
(BrandTrend)