Kategória: Aktuális.

A kommunikációs indusztrializációban meghatározó reklámpiacokat elemezve arra a következtetésre juthatunk, hogy a kreatív aktiválás a szponzorációs kampányok nélkülözhetetlen elemévé nőtte ki magát.

Alapvető változásokon megy keresztül a kommunikációs iparág. Ennek a soktényezős átalakulási folyamatnak két markáns eleme talán a többi felé emelkedik. Egyrészt, a jelentősebb összegeket költő márkák két stratégiai út közül választhatnak; vagy a médiasúly még jelentősebb emelésével próbálják túlkiabálni a reklámzajtól egyébként is hangos médiateret, s kívánnak emléknyomot hagyni a "reklámalkoholista fogyasztók" tudatában, vagy a meglévő pénzügyi keret egy hatékonyabb elköltésével a reklámok kreatív potenciálját próbálják emelni. Az átalakulás fősodrában álló másik fő momentum a fogyasztók elérését biztosító reklámfelületek számának drámai emelkedése. A hagyományos atl-kategóriáktól kezdve a social media felületekig számos üzenethordozó áll rendelkezésére a márkáknak, hogy célkeresztjeiket a fogyasztókra irányíthassák. Ebben az "üzenethordozó-dzsungelben" felértékelődhetnek a fogyasztó szemében a "hiteles", illetve azon alternatív médiafelületek jelentősége, amelyek segíthetik a márkával való érzelmi azonosulást.

Megítélésem szerint mind a fogyasztói megítélés, mind a médiadiverzifikáció szempontjából a szponzoráció, lehet ilyen csatorna.

Szponzorálj hatékonyan

Ám ahhoz, hogy ezen a médiumon keresztül ebben az inséges időkben is sikereket tudjunk elkönyvelni, túl kell lépnünk azokon a statikus és sematikus megoldásokon (pl.: molinó, táblareklám), melyek sokáig uralták ezt a fajta a kommunikációs szegmenst. A recept egyszerűbb, mint gondolnánk! Ma már a szponzoráció esetében is a mennyiségi elérés helyett egyre fontosabb és hatékonyabb a minőségi bevonás. A szponzorkommunikáció legfőbb value drivereit az alábbi módon foglalhatjuk össze: stratégiai orientáció, közönség aktív bevonása, hatékonyság mérése, a szponzorációs kampány "élővé tétele", azaz kreatív aktiválása.

Kreatív aktiváció

Az aktiválás egyik járható útja lehet, mikor a vállalat a jogtulajdonos által felkínált szponzorációs- és marketingjogok megvásárlását további média-befektetéssel (pl.: tv-reklám, printhirdetés, online, ambient) kívánja megfejelni. Az IEG és a Performance tanácsadó ügynökségek közös "Sponsorship Decision-Makers Survey" c. kutatásából az derül ki, hogy az ideális arány a jogvásárlás és az addicionális média-befektetés között 1:1,4. Azaz a jogok megvásárlására költött egységnyi pénzösszeget majd 1,5-szeres médiakampánnyal kell megtámogatni, hogy érdemi hatást lehessen elérni – tudatosodjon a fogyasztókban a szponzoráció ténye. Ám a hatás csakis akkor lehet érdemi és akkor lehet tartós, ha a szponzorok ezekben a plusz médiaaktivitásokban kreatív energiákat is mobilizálnak. Nemzetközi színtéren számtalan ilyen példával találkozhatunk.

I. A TV-reklám, mint kreatív aktivációs lehetőség:

1. RBC – Olimpiai láng szponzorálása /Téli Olimpia, Vancouver 2010./

II. A printhirdetés, mint kreatív aktivációs lehetőség:

1. LA Vanguardia – Teniszesemény szponzora
la_vanguardia_szponzoracio

2. Mobinil – Az egyiptomi olimpiai válogatott szponzora /Nyári Olimpia, Peking 2008./
mobil_szponzoracio

3. Bradesco – A spanyol olimpiai csapat szponzora /Nyári Olimpia, Athén 2004./
bradesco_szponzoracio

4. FedEx – Kanadai Jégkorong válogatott szponzora /Télim Olimpia, Vancouver 2010./
fedex_szponzoracio

5. McDonald’s – Síugró versenyek szponzora /Téli Olimpia, Torino 2006./
mcdonalds_szponzoracio

6. Maltin Polar Light – Női Futball Liga szponzora
maltin_polar_szponzoracio

7. Volkswagen – Sunshine Coast Stringrays szponzora /Ausztrál Rugby Klub/
vw_szponzoracio

8. Morellato – Római Film Fesztivál szponzora
roma_festival_szponzoracio

III. Online felület, mint kreatív aktivációs lehetőség:

1. Sony Ericsson – WTA Tour szponzora /www.wtasuperfans.com/
sony_ericsson_szponzoracio

IV. Ambient felület, mint kreatív aktivációs lehetőség:

1. ASICS – ING New York City Marathon
"ASICS. NYC is my running partner"
asics_szponzoracio


berkes_peter
A szerző:
Dr.Berkes Péter
egyetemi adjunktus
marketing tanácsadó
Semmelweis Egyetem Sporttudományi Kar (TF)

Futballkeresetek – Messi és Mourinho zsebe dagad a legjobban

Mágnások a futballpályán – kaszálnak a legnagyobbak  
 
Futballozó szponzorok – ismered őket? 
 
Olimpiai márkacsacsogók  
  
Super Bowl – százmillió feletti nézőszám  
 
Super Bowl, a reklám beszipkáz 
  
Fair Play a futballpénzügyek terén – vége az esztelen költekezésnek

Márkázott személyek – a sportbusiness sztárjai 
 
Debreceni futballmágusok – álmok álmodói 2. 

Debreceni futballmágusok – álmok álmodói 1.
(BrandTrend)