Kategória: Aktuális.

A társadalmi kommunikáció rendszerében, ahol a politika, a média és a lakosság virtuális megegyezésén múlik mi kerül a közbeszédbe, sokszor tapasztaljuk, hogy nem egyenlő befolyási súllyal vannak jelen a felek.

Az első fordulós eredmények alapján a média mintegy másfél tucat billegő körzetet sorol fel és latolgatja az esélyeket.

Az említett körzetek jó része nem az. Budapest XIII. kerületének két választókerülete az egyetlen olyan része az országnak, ahol nem tudjuk előre pontosan megmondani kié is lesz az országgyűlési képviselői mandátum.
Az, hogy a média billegő körzetekről beszél az inkább a zavarát mutatja. Ezt érzékeltük végig az egész kampányban.

A kampányhangulat nélküli kampányban kereste a média az igalmakat, de mivel kevéssé talált, kénytelen volt a műsoraiban politikai elemzőket felsorakoztatni akik arról beszéltek, hogy miért nem történik "semmi", minek kellene történnie ha történne és mivel nem történik az miért történik.
Látjuk, a két forduló közt sem történt semmi érdemleges. Legalábbis látványos dolgok nem. Elmaradt a kampányhajrá, a szavazatmaximalizáló nagy összegzés, az utolsó nagy "mellbedobás". Emiatt kénytelen olyan körzeteket billegőnek láttatni, amelyek nem azok.
Nem vállal az túl nagy kockázatot,  aki azt mondja, hogy nulla, egy és kettő közül kerül ki az a szám, amely egyéni körzetet nem húzza be a Fidesz.
Persze mindezek mögött folyt a mozgósító serénykedés, a kampány közvetlen és direkt elemei nagyon is aktívan működtek. Mindez persze a médiát nem vigasztalta.

Ha összegezzük a Porter-i alapstartégiák szerint a pártok kampányait cseppet sem meglepő eredményre jutunk.
A Fidesz olyan kampányon van túl, ahol a fő üzenet az volt, hogy változás kell. Magát szerette volna megkülönböztetni az előző négy-nyolc évet jegyző kormánytól.
Mindent amit mondott arra hegyezte ki, hogy amit ő mond, ígér és ahogyan azt teszi az alapvetően MÁS, mint az ellenfele. Retorikában is magát a többiek fölé emelte: "legnagyobb ellenfelünk a reménytelenség".
A Fidesz jégkorszakot inspirálós stratégiája sikeres volt. Befagytak a népszerűségek, megdermedtek a "fejekben" a politikai sztereotípiák.  Mégis azt kell mondanom ehhez kellettek az MSZP hatalomban meggyengült képességei és az új szereplők kommunikációs amatörizmusa. Erős versenytársak mellett ez nem működött volna.

Az MSZP új jelölt, új program szlogenje szintén ezt a megkülönböztetést szolgálta.
Mégis a régi politikusarcok rendszeres megjelenése, a markánsan új gondolatok elmaradása nem tette hitelessé és egyértelműen érzékelhetővé ezt az új irányt.  Pedig a miniszterelnök személyének a választása és a szlogen jelentése ezt az előző időktől való megkülönböztetést, ezt a valami MÁS-t szolgálta volna.
A szocialista párt kampánya mégsem mondható sikertelennek. A párt javított valamelyest a közvéleménykutatók előrejelzéseihez képest az eredményén. Ez annak tudható be, hogy a mozgósítás részben sikerülhetett. Emellett a kampány kivitelezése,  az eszközök alkalmazása tehetséges, tisztességes munkát mutat.
Van ami viszont felróható a kampánynak. Nem volt képes a kialakult trendeken változtatni, a megadott kereteket elfogadva, tiszteletben tartva folyt. Ma pedig akkor lehet igazán sikeres a politikai stratégiai kommunikáció, ha olyan dolgokkal tud előrukkolni, amivel képesek lehetünk a számunkra előnyös módon átalakítani az értelmezés feltételrendszerét.
Utoljára erre az 1998-as Fidesz kampány volt képes. A szocialistáknak erre lett volna szükségük ahhoz, hogy a párt elkerülhesse a válságát.

A Jobbik is egyértelműen erre a megkülönböztetésre helyezte a hangsúlyt. Mindenben MÁS-t akart mutatni. Méghozzá radikálisan mást. "20 évet a 20 évért" – olvastuk a plakátokon. "Börtönbe!"- hallhattuk a közönség soraiból a nagygyűléseiken a szónok vádló szófordulataira válaszolva. Fontos feladata volt a kampányuknak a Fidesztől való megkülönböztetés. Ez részben sikerült, hiszen a kutatásokból láthatjuk, hogy ma azért van jó esélye a Fidesznek a kéthamadra, mert épp a Jobbiktól hozott el 2-3 százalékot jelentő szavazót az utolsó hetekben, napokban.

Az LMP-nél a megkülönböztetés már nemcsak stratégia, hanem identitás is. Ebben a kampányban nem is nagyon mondott mást a többi párt sem, csak annyit: másnak kell lennie a politikának. Ez a MÁS jobban nem is tud megjelenni a választók előtt, mint a párt nevében, a szavazók előtt a szavazólapon. Az egyetlen politikai erő, aki a legfontosabb üzenetét a nevén keresztül tartotta frissen, kijátszva a kampánycsendet és a szavazókörök "szent és sérthetetlen" állapotát is.

Megvizsgálva a következő országgyűlésbe sikerrel bejutott pártok alapstratégiáit kijelenthetjük, hogy mindenki elutasította az elmúlt négy-nyolc (van aki húsz) év politikáját. Ennél markánsabb ítéletet rég mondtak a pártok ennyire egyértelműen az elmúlt időszakról. Nem véletlen, hogy ez az "egyöntetűség" a választási eredményben is látszik. Ekkora fölénnyel még nem nyert senki Magyarországon demokratikus választást. Ekkora többséggel Európában nem működik egyedüli pártként kormányzó erő.
A változni kívánó szocialisták számára is tanulságos. Az ekkora szembefordulás a saját közelmúlttal a jövő nehéz feladatának tűnik.

Közben a pártok – rácáfolva az előzetes várakozásokra – nem kapcsoltak magasabb fokozatba. Sőt országos kampányt alig folytatnak. Maradt a másik Porter-i alapstratégia használata, az összpontosítás módszere. A még álló választókerületekben standolnak, beszélgetnek, kezet fognak, látogatnak.
Azt viszont nem tudjuk: mit csinál az OVB? Tagjai vitatkoznak egymás között vagy éppen felkészül a választási irodával egyetemben, hogy megoldja az előre jól látható nehézségeket.
Vasárnap kiderül.

Javaslom, vasárnap este vegyük kezünkbe a borospalackot és szemmértékkel töltsük fel úgy kétharmadig a poharat. Ha kicsit feljebb sikerül nem lesz baj, nem tévedünk nagyot vele. Aztán csapassuk meg egy kis szódával.

resized__120x120_Perlaky_Papp_Jozsef_bkf
Perlaky-Papp József,
pr specialista, a BKF docense,
a Századvég Politikai Akadémia oktatója

Politikai kommunikációs tanácsadó/elemző – 3 féléves posztgraduális képzés

Kampány elemző sorozatunk.

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.I.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.2.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.3.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.4.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.5.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.6.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.7.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.8.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.9.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.10.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.11.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.12.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.13.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.14.rész

Politikai választási kampány kommunikáció
A teljes beszélgetés ITT hallgatható meg! 

A Századvég Politikai Akadémia oktatói kerekasztal beszélgetése

resized__300x157_perlaky_wermer_bruck_stumpf_koszegi_2

Résztvevők:
Perlaky-Papp József, pr specialista, a BKF docense
Wermer András, stratéga, wermer.hu
Bruck Gábor, pszichológus, politológus, kommunikációs és stratégiai tanácsadó
Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke
Kőszegi András BrandTrend moderátor

(BrandTrend)