Kategória: Aktuális.

Orbán Viktor vasárnap nyilatkozta napközben a szavazatának leadása után – "a választás legfontosabb tétje a reménytelenség legyőzése" – úgy tűnt az a reménytelenség nem akart szűnni, csak este 10 óra után juthattak hozzá a választási eredményekhez a televíziók előtt ülő nézők.

A választási eredmények, ha nem is minden kérdésünkre adtak választ, a legfontosabb témákban egyértelmű következtetésekhez segítettek hozzá:

1. Nem történt semmi meglepő, az eredmények a várakozásoknak megfelelően alakultak. Hajszálnyi különbséget látunk a közvéleménykutatók előrejelzései és a választások eredményei között. A Fidesz kicsivel szerényebb listás eredményt tudhat maga mögött, de az egyéni jelöltek eredményei meghaladták a várakozásokat. Az LMP ugyan kicsivel jobban szereplelt, mint számíthattunk rá, talán a magas budapesti eredménye az amely meglepő lehet.

2. A Fidesz meggyőző, a várakozásoknak megfelelő győzelme utólag igazolja a csendes kampány stratégiáját.
Lényegében megőrizte az  Európai Parlamenti választások eredményét, ali 4 százalékot veszített az első forduló eredményei alapján. Még soha nem látott mértékben nyerték meg és dominálták az egyéni körzeteket a Fidesz-KDNP jelöltjei.
Viszont az is egyértelművé vált, hogy a csendes kampány nem tartható tovább.
A Fidesz számára a kétharmados többség megszerzése a cél, emiatt a legmagasabb fokozatba kell kapcsolnia. A koncentrálás stratégiája szükséges, azokra a kerületekre ahol második fordulóra kerül sor. Különösen a kis különbségű választókörzetekben várható éles harc, ahol feltehetően a negatív és a durva elemek válnak a kampányban meghatározóvá.

3. A második parlamenti erő a Magyar Szocialista Párt.  A közvéleménykutatásoknak megfelelő nagyságrendben kapott szavazatokat.
Mesterházy Attila retorikáját hallva, ahol a harmadik parlamenti erőt "fasisztának" nevezte, ebből feltételezhetjük, hogy a párt kampányretorika erőteljesebbé, helyenként durvává válhat. Kérdés, hogy a szocialista párt középpárttá zsugorodása elindítja-e már a két forduló között azt az erodálási folyamatot, amellyel a párt vezetésének szinte biztosan szembe kell nézni.

4. A Jobbik megszerezte a harmadik helyet a képzeletbeli dobogón. Egyértelmű siker a párt részéről, amelyet csak a kampány finisében elhangzott, túlzott várakozásokat keltő kijelentések tehetnek kissé keserűvé.
A Jobbik ma középpárt, nagyságrendileg azonos méretű a szocialista párttal. Ez egy évvel ezelőtt elképzelhetetlennek tűnt.

5. Meggyőző magabiztossággal "ugrotta meg" a parlamenti küszöböt az LMP. Budapesten különösen szép, a várakozásokat felülmúló eredményt mondhatnak magukénak. Az MDF eredményét látva kijelenthetjük, hogy a patinás párt botrányai megnyithatták az utat az LMP előtt.
Láthatóvá vált, hogy a párt pozícionálta magát a nevével, elegendő üzenet volt a választók felé az az üzenet: Lehet más a politika!
A kommunikációs passzivitásuk, ügyetlenkedésük ellenére önmagában a párt léte, a szavazólapokon való jelenléte elegendő volt a párt és a választók számára. Érdekes lesz megvizsgálni az LMP szavazóinak összetételét, előző választáskon leadott vokasaiknak az eloszlását.

6. A választások egyetlen nagy vesztese az MDF.  A közvéleménykutatók előrejelzéseinek megfelelően a párt nem jutott be a következő országgyűlésbe. MInt már többször leírtam a választó nem szereti a "balhés" pártokat. A gyors, elő nem készített irányváltása a pártnak inkább zavart okozott, mint szavazatokat hozott volna. A hirtelen jött szövetségkötés a régi, nagy "ellenséggel" szintén komoly problémát jelentett az MDF-nek. A viták, kilépések, amelyek a média nyilvánossága előtt zajlottak, olyan bizalomvesztést indítottak el a párttal szemben, ameyet sokszor még a kommuniációs bakik is felerősítettek. Bokros Lajos önmagában kevés üzenetnek tűnt a választásokon.

7. A miniszterelnöki vita kérdése is eldőlni látszik. A Fidesz miután a többséget megszerezte továbbra sem érdekelt a vitában. Nincs olyan erő vele szemben, aki potenciális kihívója lehet. Emellett azonban előállhat olyan helyzet, változhat úgy a politikai klíma, hogy ha nem is két jelölt, hanem a parlamentbe bejutott összes párt jelöltje leül vitatkozni. Itt az adott helyzet értékelése dönthet.

8. A választás estéje a kampánycsend intézményének törékenységére és idejétmúltságára hívta fel a figyelmet. A televízióval szemben az inernetes felületeken szombaton, vasárnap is bárki megnézhette a politikai reklámfilmeket, üzeneteket. Vasárnap este, miközben a televíziókban ülő elemzők a politikai pártok neveit sem ejthették ki a szájukon, csak rébuszokban beszélhettek, ezzel szemben az online oldalakon már megjelentek az eredmények. Mindezek miatt felülvizsgálandónak tűnik a kampánycsend intézménye.
Az OVB parttalan vitáját látva, a szervezési tehetelenségeket tapasztalva minden választó előtt megmutatta magát a keserű valóság. Sok feladatunk van, egyszerű problémákat is nehezen kezelnek a "nagy" rendszereink.

A választások második fordulója elsősorban a Fidesz számára jelent komoly kihívást. A kétharmad elérésének lehetősége különleges, vissza nem térő alkalomnak tűnik. Most a Fidesznek kell aktívabbnak mutatkoznia. Az ún. "billegő körzetekben" nyilvánvalóan nagy lesz a sürgés-forgás az elkövetkező két hétben. A kampányt a negatív elemek fogják dominálni, mintahogy az utolsó héten már láthattuk. A szocialista párt nyilvánvalóan lehetőséget lát az első forduló előtt kikerült felvételben, tovább fogja építeni a "Kubatov gate"-et. A Fidesz pedig nyilvánvalóan elővesz néhányat az "aranytartalékai" közül.

Mozgalmas és "mozgósítós" két hetünk lesz.

resized__120x120_Perlaky_Papp_Jozsef_bkf
Perlaky-Papp József,
pr specialista, a BKF docense,
a Századvég Politikai Akadémia oktatója

Politikai kommunikációs tanácsadó/elemző – 3 féléves posztgraduális képzés

Kampány elemző sorozatunk.

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.I.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.2.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.3.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.4.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.5.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.6.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.7.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.8.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.9.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.10.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.11.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.12.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.13.rész

Politikai választási kampány kommunikáció
A teljes beszélgetés ITT hallgatható meg! 

A Századvég Politikai Akadémia oktatói kerekasztal beszélgetése

resized__300x157_perlaky_wermer_bruck_stumpf_koszegi_2

Résztvevők:
Perlaky-Papp József, pr specialista, a BKF docense
Wermer András, stratéga, wermer.hu
Bruck Gábor, pszichológus, politológus, kommunikációs és stratégiai tanácsadó
Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke
Kőszegi András BrandTrend moderátor

(BrandTrend)