Kategória: Aktuális.

Sportüzlet patikamérlegen

Megszokhattuk már, hogy a sportipar egyes szegmenseiről időről-időre jelennek meg érdekfeszítő összeállítások. Többek között ilyen például a sportolók márkaértékét vizsgáló Forbes "World’s Top Sports Brands" kutatása, a Deloitte Sportbusiness Unit futballipar szereplőinek bevételét értékelő "Football Money League", vagy épp az iparág financiális helyzetét analizáló "Annual Review of Football Finance" kiadvány. A futball a talán legtöbbek érdeklődését kiváltó sportág, amelyet mind sportszakmai, mind sportgazdasági és sportüzleti értelemben a legsokoldalúbban vesznek górcső alá. Ebbe a sorba állt be a francia Football magazin is, mely a futballsztárok és sztáredzők kereseteinek nyomába eredt.

Sztárjátékosok – euromilliók

Futball játékosok éves keresete
futball_keresetek
Forrás: http://www.sportbusiness.com

A magazin által publikált játékos-listán az élboly szoros, az első három játékos egyenként legalább 30 millió eurót kasszíroz egy futballidényben. Az első tíz helyezett összes keresete pedig meghaladja a 188 millió eurót. Ez a mostani euró-forint kurzust alapul véve (1 EUR=265 forint) majd 50 milliárd forint. Egyes futballgazdasági szakértők szerint körülbelül ennyi pótlólagos invesztícióra lenne szükség a jelenleg 8-10 milliárd forintnyi marketingértékkel bíró hazai futballiparnak, hogy versenyképes klubcsapatokat tudjunk kiállítani a nemzetközi kupaküzdelmekre.

messi

Visszatérve a listára, az első helyen az argentin születésű, a spanyol FC Barcelona csapat ékeként villogó, Leo Messi áll, 33,4 millió eurós éves jövedelmével. Messi gigantikus éves keresete több tényezőből tevődik össze: 10 millió az alapfizetése, melyhez 4 millió bónusz társul, 19 milliót pedig azoktól a szponzoroktól kap, amelyek őt magát, mint reklámarcot próbálják marketingkommunikációs tevékenységük során felhasználni. A szponzorokból pedig akad bőven, számos piaci szegmens aktívan érdeklődik személye iránt: Adidas, Pepsi-Cola, Gillette, Gatorade, Konami, Air Europa, Telefonica/Movistar, SportCenter/ESPN, Damm, Danone, Lody For Men, Storkman, Repsol YPF, SanDisk and Mirage/Seiko. A márkák sorát látva úgy tűnik, hogy Messi is csatlakozott azon sztárjátékosok szűk körű klubjához, akikről azt állíthatjuk, hogy egy olyan emocionális brandet képviselnek, amire termékskálák széles köre terjeszthető ki.

beckham

Korábban az ilyen típusú felméréseket egyértelműen David Beckham dominálta. Bár "Beckhs" éves szintű 30,4 millió eurós apanázsa semmiképp sem nevezhető aprópénznek, ebben az összevetésben mégis a dobogó második fokára szorul. A számos szponzorációs szerződése, és a sportolói pályafutásán eddig mutatott személyes márkaépítő aktivitása miatt nemes egyszerűséggel csak "imázsgyárként" hívott sportoló helyzetét az sem könnyíti, hogy Achilles-ín sérülése miatt csupán a lelátóról, vagy maximum az oldalvonal melletti segítőszemélyzet tagjaként szemlélheti a nyáron Dél-Afrikában megrendezésre kerülő világbajnokságot. Ám úgy tűnik, hogy Beckham-re akkor is szemet vetnek a futballipar aktorai, ha nem teljesen egészséges. Danny Jordaan, a dél-afrikai vb szervezőbizottságának vezetője már be is jelentette, hogy a sérülés ellenre szánnának valamilyen reprezentációs szerepet neki. Sőt, talán még sérüléséből is profitálni fog! A nemzetközi sajtó arról cikkezett, hogy olyan speciális sportbiztosítása van, amely sérülés esetén a kieső reklámbevételeket is fedezi. Ez pedig a játék nélkül, rehabilitációval töltött időszakot alapul véve, akár 150 millió euró (40 milliárd forint, 1 EUR=265 forint) is lehet! 

c_ronaldo

A harmadik pozícióban a 30 millió eurót kereső Christiano Ronaldo áll. őt többször azzal vádoltak, hogy csupán egy "Beckham-klón", mivel személyének építése során a Beckham által már kitaposott ösvényen haladva, az angol jobbszélső által korábban meghonosított márkaépítési stratégia elemeit próbálja utánozni. Ahhoz, hogy David méltó utódja legyen, ahogy azt számos sportmarketing tanácsadó cég és reklámügynökség szeretné -, mind a pályán mutatott "egyénieskedő" viselkedésében, mind a pályán kívüli életvitelében látványos változásoknak kell bekövetkeznie.

Sztáredzők – lélektani hadviselők

A Football magazin a játékosok kereseti listája mellett a futball elitcsapatainál edzőként tevékenykedők éves jövedelmeit is feltérképezte. Ebben az összevetésben a jelenleg az Inter edzője, Jose Mourinho vezet, 13 millió eurós éves jövedelmével. Az exhibicionizmusáról ismert trénert Roberto Mancini, a Manchester City menedzsere követi, 12 milliós eurós gázsijával.

mourinho

Kettejük közül talán Mourinho az, aki – a pályán, illetve sajtótájékoztatókon mutatott viselkedésével, szuggesztív jellemével – óriási hírnevet vívott ki magának. Edzői pályafutása során többször nyilatkozta, hogy hamar felismerte, hogy, mint játékos nem teremhet számára sok babér (ebben rokon vonásokat hordoz például Arrigo Sacchi és Rafa Benitezzel), így minden erejét a tréneri hivatásra összpontosította. A kilencvenes évek elején tolmácsként csatlakozott Bobby Robbson mellé, ahol később segédedzőként sajátította el az edzői hivatás fortélyait, később a Barcelona csapatához szerződött.

Idejekorán felismerte azt a fontos üzleti alapelvet is, hogy nem lehet mindenkinek a kedvében járni, a kommercializálódott futballvilág szereti a konfliktusokat. ő pedig odavan a konfliktusos szituációkért. A kispadon mutatott teljesítményével nemritkán az a célja, hogy saját játékosairól levéve a terhet, lélektanilag blokkolja az ellenfelet. Igazi megosztó személyiség volt már Portoban is, amely csapattal Bajnokok-Ligája trófeát nyert. Utána Roman Abramovics, az angol Chelsea orosz származású, multimilliárdos tulajdonosa a szigetországba csábította, ahol bajnokságot igen, BL-t viszont nem sikerült nyernie. Extravagáns személyiségét mi sem bizonyítja jobban, mint az alábbi, tőle származó idézet: "Ha könnyű munkát szerettem volna, Portoban maradok, ahol szép kék székben üldögélhetnék. Ott a BL-trófea, Isten és utána én!"

A szerző:
Dr.Berkes Péter
egyetemi adjunktus
marketing tanácsadó
Semmelweis Egyetem Sporttudományi Kar (TF)

Mágnások a futballpályán – kaszálnak a legnagyobbak  
 
Futballozó szponzorok – ismered őket? 
 
Olimpiai márkacsacsogók  
  
Super Bowl – százmillió feletti nézőszám  
 
Super Bowl, a reklám beszipkáz 
  
Fair Play a futballpénzügyek terén – vége az esztelen költekezésnek

Márkázott személyek – a sportbusiness sztárjai 
 
Debreceni futballmágusok – álmok álmodói 2. 

Debreceni futballmágusok – álmok álmodói 1.
(BrandTrend)