Kategória: Aktuális.

Minden márkának van közössége és mindnyájan számos márkaközösség tagjai vagyunk.

Bizonyos termékeket használunk és vannak olyanok, amelyeket messziről elkerülünk. Egyes csokikat szeretünk, másokat nem, egyes telefonok menürendszerében megbízunk és másokéban nem. A B&P Braun & Partners Magyarország a GfK Hungária Piackutató Intézet szakemberei arra keresték a választ, miben hasonlítanak egymásra és miben különböznek egymástól egyes termékek és szolgáltatások használói, hogyan tevődik össze közösségük és mi formálja azt.

Magyarország első márkaérték rangsorának élén egy kultikusnak mondható magyar márka, a Pöttyös Túró Rudi végzett.
Ez azt jelenti, hogy ez a márka rendelkezik a legerősebb hazai márkaközösséggel. A második helyet a Coca-Cola, a harmadikat pedig a Danone foglalta el. A negyedik és ötödik helyen a két nagy kereskedelmi csatorna, az RTL Klub és a TV2 végzett. Jellemző, hogy mindhárom dobogós helyezett márka az élelmiszeripari szektorban aktív, míg az őket közvetlenül követők országosan mindenki által hozzáférhető tévécsatornák.

A Top 10-be választották még a reprezentatív kutatás során megkérdezettek a Tesco, az Adidas, a Nokia, a Nike és a T-Mobile márkákat. A Tesco ezzel a kiskereskedelmi szektor vezető márkája lett, míg a Nokia a hazai info- és telekommunikációs piac legerősebb márkaközösségével rendelkezik. A mobiltársaságok versenyéből a T-Mobile került ki győztesen, az adatok szerint minden dimenzióban megelőzik a versenytársakat. A márkaközösségeket rangsoroló lista négy, egyenlő súlyú dimenzió alapján értékeli a vizsgált márkákat: az adott márkához való kötődés erőssége, az azonosságtudat, a márkaközösség rítusai és hagyományai valamint a közösségi felelősség.

A Pöttyös Túró Rudi listavezető helyezésének egyik oka, hogy a válaszadók mintegy kétharmada, 64 százaléka ehhez a márkához érzi leginkább közel magát. Szintén erős márkaközösségről tanúskodik, hogy a megkérdezettek 51 százaléka leginkább a Pöttyös Túró Rudi fogyasztóival tud azonosulni. Mindennapos helyzet, hogy ismerősünk, barátunk, családtagunk adott termékkategórián belül másik márkára vált. A megkérdezettek legnagyobb arányban a Pöttyös Túró Rudi esetében beszélnék le a márkaváltásról ismerősüket (25 százalék). Fordított helyzetben, vagyis amikor egy másik márkát fogyasztó ismerős szeretne márkát váltani, akkor a válaszadók 44 százaléka próbálná meg rábeszélni, hogy a Pöttyös Túró Rudira váltson.

A második Coca-Cola jelmondata bizonyult az egyik legismertebb szlogennek: a válaszadók 55 százaléka vélte úgy, hogy fel tudja idézni. Mi sem bizonyítja jobban, hogy a márkák mindennapjaink szerves részét képezik, hogy a megkérdezettek negyedének eszébe jutott olyan történet vagy szituáció, amelyben a Coca-Cola fontos szerepet játszott. Szintén a Coca-Cola volt az a márka, amelyről legtöbben gondolták, hogy fel tudnák idézni a logóját, márkajelzését (85 százalék).

Magyarország legerősebb márkáinak listája (Brand Community Survey)

brand_community_survey

A vizsgált iparágak legjobbjai

brand_community_survey_best

A kutatás módszertana
A legerősebb márkák listája egy reprezentatív lakossági felmérés adatai alapján állt össze. Az 1000 fős minta nem, életkor, lakóhely (régió) és településnagyság alapján leképezi Magyarország 15-49 éves lakosságát. A lista a márkaközösségek négy, egyenlő súlyú dimenziója alapján értékeli a vizsgált márkákat:
– márkához való kötődés erőssége,
– azonosságtudat (a márkaközösség más tagjaival),
– a márkaközösség rítusai és hagyományai,
– közösségi felelősség (a közösség tagjainak megtartása).

Mintaválasztás
– A vizsgált márkák a 2009-es médiaköltéseik alapján kerültek kiválogatásra, a TNS Media Intelligence listáról. A listáról iparáganként (autóipar, pénzügyi szektor, FMCG, egészségügyi szektor, info- és telekommunikáció, média, kiskereskedelem), és az iparági TOP 50-ből összesen 25 márka lett kiegészítve további 16 jelentős magyarországi márkával.
(BrandTrend)