Kategória: Aktuális.

A Deloitte nemzetközi tanácsadó cég Sportbusiness Unit (Sportgazdasági üzletág) nevet viselő csoportja 1996-óta a "Deloitte Football Money League" kiadványában közli, hogy milyenek a futballipar aktuális kondíciói, illetve melyek az adott futballidény legnagyobb bevételét produkáló futballklubjai. A listán szereplő klubok mindegyike az ún. BigFive, azaz a legnagyobb futballpiacokról – angol, német, spanyol, olasz, francia – kerülnek ki. A futballbiznisz terén a jelek szerint igen jelentős a piaci koncentráció, hiszen a listán szereplő 20 klubnál 3,9 milliárd euró – az egész iparág körülbelül harmada – összpontosul.

A futballipar fejőstehenei

Míg korábban a Manchester United volt a "Deloitte Football Money League" lista élharcosa, sorrendben a 2008/09-es szezon az ötödik olyan idény, amely során a Real Madrid végez az élen.

Top 20 – a legnagyobb bevétellel rendelkező futballklubok

top20_futball
Forrás: www.deloitte.com, Football Money League 2010.

Hogy mennyire virágzik a nemzetközi futballipar? Az alábbi ábra a 2000-es szezontól szemlélteti a legutóbbi "Deloitte Football Money League" lista első öt helyén tanyázó csapat elmúlt évekbeli bevétel-növekedését, melyről az olvasható le, hogy a sztárcsapatok szinte exponenciális tudták növelni bevételeiket.

Bevétel-növekedés (Eurom)

top20_futball_2
Forrás: www.deloitte.com, Football Money League 2010.

Galaktikusok – álmok álmodói

A Real az első olyan klub, amely áttörte a 400 milliós álomhatárt, s 401,4 millió eurós bevételi hányadával jelentősen megelőzi a többieket.

A Real Madrid bevételszerkezete (Eurom)

top20_futball_3
Forrás: www.deloitte.com, Football Money League 2010.

A "Deloitte Football Money League" által nevesített három bevételkomponenst elnézve – mérkőzésnapi, médiajog, kereskedelmi – érdekes momentumokat hordoz magán a Real bevételi szerkezete. A "Galaktikusok" láthatóan a közvetítési jogok értékesítéséből tudják a legnagyobb összeget elkönyvelni. Mindez annak köszönhető, hogy Spanyolországban az egyes klubok megtartják maguknak a közvetítési jogok tulajdonjogát, s egyénileg folytatnak tárgyalásokat a médiatulajdonosokkal. Ennek köszönhetően tudott kialkudni a madridi gárda a Mediapro médiavállalkozással egy hét évre szóló igen előnyös kontraktust, melynek értelmében a 2013/04-es szezonig 1,1 milliárd eurós bevétel (éves szinten körülbelül 160 millió euró) üti a markukat.

Amint látható, a Real csak a médiajogok értékesítéséből nagyobb bevételt könyvel el, mint a 11-20 helyezettek egyenkénti összes bevétele.

A médiaértéken túl a csapat sales részlege is jól végzi a munkáját, hiszen a kereskedelmi jogok értékesítéséből előálló 139,2 millió eurós bevétel is igencsak jelentős. Ehhez nagyban hozzájárulnak a hosszú távra megkötött szponzorációs szerződések, melyből a mezszponzor bwin által fizetett 15, majd 20 millió euró és az Adidas márkával 1998 óta töretlen együttműködés érdemel kitüntetett figyelmet.

A mérkőzésnapi, 100 millió eurót meghaladó bevételhez nagyban hozzájárult a Bernabeau stadion 300 millió eurót felemésztő infrastrukturális fejlesztése. Ezzel az értéknövelő beruházással a Real tovább szerette volna erősíteni a szolgáltatói szemléletmód és a fogyasztó-orientált kiszolgálás képét. A nagy futballpiacokon a stadionok kapacitás-kihasználtságával nincs különösebb probléma. Főleg az angol, német és a spanyol bajnokságokban szinte kivétel nélkül teltházas mérkőzések zajlanak.

Átlagos nézőszámok

top20_futball_4
Forrás: www.deloitte.com, Football Money League 2010.

További listahelyezettek

A listát tovább elemezve kiderül, hogy a futballipar ezüstérmese az az FC Barcelona, amely majd 366 millió eurós bevételt realizált. A katalánok eredményét az is tovább növeli, hogy ők az egyik olyan futballvállalkozás, amely a mezfelület értékesítéséből nem tudja hizlalni a bankszámlát, hiszen e szponzorációs jogot az UNICEF szervezettel kötött szerződés értelmében nem piacosítják, hanem egy nemes társadalmi ügynek rendelik alá.

Az FC Barcelona bevételszerkezete (Eurom)

top20_futball_5
Forrás: www.deloitte.com, Football Money League 2010.

A harmadik helyet a 327 millió eurót elkönyvelő Manchester United szerezte meg. 

A Manchester United bevételszerkezete (Eurom)

top20_futball_6
Forrás: www.deloitte.com, Football Money League 2010.

A bevételi adatokat tovább böngészve jelentősebb különbséget a 10-dik AC Milan (196,5 millió euró) és  a 11-dik Hamburger SV (146,7 millió euró) csapatok között találunk. Itt majdnem 50 millió eurós a bevételek közötti differencia. A feltörekvő csapatok számára az is elgondolkodtató, hogy ahhoz, hogy valamely gárda beférjen a Top 20- közé, legkevesebb 101 millió euróra lenne szüksége, ugyanis ennyivel rendelkezett a listán utolsó helyezett Newcastle United.

Út a sikerhez

A futballgazdasági szakértők általában két sikertényezőt szoktak emlegetni – sportpályán mutatott szakmai siker (performance on the pitch) és a pénzügyi- marketing területen elért siker (performance off the pitch). Az adatokat látva, s a mélyebb összefüggéseket is elemezve összességében az látszik, hogy a szakirodalomban lefektetett tézisekkel képes szembemenni a madridi csapat.

Bár a Realt egy üzletileg jól menedzselt klubnak gondoljuk, esetükben ez az előbb említett két céltényező gyakorta elválik egymástól. A klub kiadási tételeit elnézve úgy tűnik, hogy szinte minden pénzügyi hüvelykujj-szabálynak képesek ellenállni, a játékosokra (Ronaldo, Kaka, Benzema, Alonso) költött észveszejtően magas, 219 millió euró sem roppantja meg a pénzügyi erejüket. A jövő szezonra 422 millió eurós álombevétel elérését tűzték ki célul. Mindezt a csapat elnöke, Florentino Perez irányozta elő, aki mint tudjuk, eddig mindig tartotta a szavát.

A szerző:
Dr.Berkes Péter
egyetemi adjunktus
marketing tanácsadó
Semmelweis Egyetem Sporttudományi Kar (TF)
(BrandTrend)