Kategória: Aktuális.

A közvéleménykutatók, politikai agytrösztök kutatói által rendszeresen közzétett előrejelzésekből néhány megállapítás nagy kockázat nélkül már most levonhatunk.

1. A Fidesz "csendes" kampánya – amelyet magam Piedone stratégiának neveztem – eddig meghozta a várt eredményt. Többé-kevésbé sikerült tartani az eddig megszerzett támogatottságot, nem került a párt defenzívába a nyilvánosságban. Ehhez hozzájárult az a kedvező politikai klíma is, amelyet a szocialista-liberális korrupciós vádak és az MDF körül tapasztalt zavarok jellemeztek.

2. Az MSZP nem tudott kitörni abból a folyamatból, amelyet hitelességi válságnak is nevezhetünk. Nem sikerült a kormányzás eredményeit sajátjukként felmutatni, nem találtak olyan új vezetőt aki újra "lelket" tudott volna önteni az önbizalmát vesztő támogatókba. A BKV botrányai a kampányidőszakot tekintve véglegesen elzárták a kitörési pontokat a párt számára. Érezhetően alacsony hatásfokon működnek a párt üzenetei.

3. A Jobbik képes volt növelni a szavazótáborát, bár ma kevesen vállalkoznának a pontos szám megjóslására. Ahogy a párt elkezdett nőni megtalálták a botrányok is. Kompromittáló fotók jelentke meg a párt szóvvőjéről és az egyik gárdista hölgyről is kiderült fokozottan erotikus múltja. Mindez azt mutatja, hogy a Jobbik ma már tényező.

4. Az MDF nem így képzelte a kampányt. Talán az egyetlen politikai erő, akinél a kampányidőszak inkább vitt a népszerűségből, mint hozott. Emiatt a kampány nagy vesztesének mondhatjuk. Pedig az üzenetei és a kiadott anyagai professzionálisak, Bokros Lajos tette a dolgát a kampányban. Mégis az a sok feszültség, amit már egy ideje hordozott a párt magában az utolsó nagy fordulatot már nem bírta el és idő előtt megbontotta a pártot. A hétről – hétre rendszeresen a nyilvánosság előtt zajló problémák lehetséges, hogy a párt parlamenti bejutását is veszélyeztetik.
Mindenestre az MDF-nél és az MSZP-nél láthatjuk leginkább, hogy a politikai reklám szerepe mennyire marginális a nyilvánosság formálásához képest. A közhangulat, a közbeszéd formálása egyértelműen központi, stratégiai kérdés.

5. Az LMP továbbra is azzal szerzi a szavazatait, hogy reményt ad a választóknak a más politikára. A megjelent üzenetei egyrésze erről szól. A programhirdetésében talán a korrupcióellenes fellépés a leginkább érthető a  választók széles tömegei számára. A fenntartható jövő, az alternatív energiák használata korszerű és fontos téma, de ma Magyarországon ezzel nem lehet behívni a választót az urnákhoz lelkes voksolásra. Mégis az MDF nehézségei miatt a pártot kereső választók leginkább itt találhatnak "tapadási felületeket" maguknak. Emiatt ma már esély mutatkozik arra, hogy az LMP részese legyen a következő parlamentnek. Az LMP is azt példázhatja, hogy nem az üzenetek dönthetnek, nem az eszközhasználat ügyessége a meghatározó, hanem a stratégiák alkalmazhatósága.
Nevezzük azt marketinges gondolkodással pozícionálásnak vagy pr-es szempontjaink alapján reputációépítésnek végülis a stratégia és a valóság viszonya a lesz a döntő.

Persze minden kutatás addig izgalmas amíg nincs eredmény.  Az eredmények pedig pedig általában eltérnek az előrejelzésektől.

A pártok kommunikációjában is már csak a rendkívüli helyzetek okozhatnak változást, azok hívhatnak elő egy-egy új elemet.
A szakértőket megosztja a negatív kampány szükségessége, szerepe. A pártok előszerettel használják. Valószínű, hogy minden okuk megvan rá.

A Fidesz "a mi éveink" című több, mint tízperces filmje igazi meglepetése a kampánynak.
A kampányfilm az elmúlt nyolc év különböző mutatóit gyűjti csokorba, nyilvánvalóan  azzal a szándékkal, hogy két szocialista kormányzat felelősségét felvesse.
A kampány végső üzenete is ez: "Az MSZP 8 év alatt tönkre tette az országot! Most mi tehetjük tönkre az MSZP-t! 1 nap alatt. 2010. Április 11. Itt az idő!"
Amiért meglepőnek tartom, mert ilyen igényesen kivitelezett filmet még hazai kampányban nem használtak. Az animációk szerkesztése modern, újszerű. Rengeteg ötlet van a  kivitelezésben. Bármelyik politikai erőt is támogassuk a minősége elismerésre méltő.

Az MSZP is megjelent új negatív reklámmal. Fő üzenete, hogy mentsük meg Magyarországot Orbán Viktor országlásától, a radikálisok masírozásától.

mszp_valasztas_2010

A kampányfilmben szerepet kap a Magyar Gárda vonulását megörökítő filmrészlet és Orbán Viktor kézcsókos fotója, ahol az akkori miniszterelnök kezét egy idős néni csókkal illeti. Nagy hatású kép ez, a szocialisták már többször használták arra, hogy a Fidesz vezetőjét visszatetszőnek ábrázolják.
Amíg a Fidesznél "itt az idő", a szocialistáknál megállt az idő. A 2002-es kampányban a Miép és a Fidesz összekapcsolását vizionálta a választók előtt a kampánystáb.
Az akkori "2in1"-es üzenettel ugyanaz volt a szándék, mint most. Megpróbálni egybemosni a két pártot, hogy feltámasszák az erre érzékeny választóban a veszélyérzetet. Félni 8 évvel később is ugyanúgy fél az választó.

A Fidesz legújabb plakátján Orbán Viktor látható.

orban_plakat_2010

A kutatások azt mutatják, hogy a Fidesz támogatóin kívül is vannak olyan választói csoportok amelykben elfogadott, népszerű miniszterelnök jelölt.
Ha végignézünk a kreatívon nehéz érteni miért is kék keretben látható a felirat a plakáton. Olyan mint egy régi iskolásfüzet címkéje. Esetleg még ha iphone-t használunk  a fogadott üzenetek feliratozásához hasonlít. Talán magasabban szerették volna pozícionálni a miniszterelnök jelöltet?
Mindenesetre a plakátot ugyanaz a diszharmónia jellemzi, mint a legelső Fidesz plakátot. Kétség kívül jobb kivitelben.

Az LMP legújabb plakátjai üdítő színfoltjai a városnak.

resized__600x450_lmp_esely_2010

A logojuk előremutató, modern, a plakátok kreatív megfogalmazásai közvetlenek, emberiek. Valóban más stílust mutatnak, így hitelesen képviselhetik a más politikát is.

mdf_demokratak_2010

Úgy tűnik az ötszázalékos küszöb körül a zöldek versengése várható. Az MDF zöldé és az LMP zölddé. Most az LMP zöldje tűnik zöldebbnek.

Itt a tavasz. Hajtanak a fák. Ki tudja mennyire borulnak zöldbe április 11-én? Rövidnek tűnik az idő a nagy lombosodáshoz….

resized__120x120_Perlaky_Papp_Jozsef_bkf
Perlaky-Papp József,
pr specialista, a BKF docense,
a Századvég Politikai Akadémia oktatója

Politikai kommunikációs tanácsadó/elemző – 3 féléves posztgraduális képzés

Kampány elemző sorozatunk.

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.I.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.2.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.3.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.4.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.5.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.6.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.7.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.8.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.9.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.10.rész

Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.11.rész

Politikai választási kampány kommunikáció
A Századvég Politikai Akadémia oktatói kerekasztal beszélgetése
Résztvevők:

Perlaky-Papp József, pr specialista, a BKF docense
Wermer András, stratéga, wermer.hu
Bruck Gábor, pszichológus, politológus, kommunikációs és stratégiai tanácsadó
Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke
Kőszegi András BrandTrend moderátor

A teljes beszélgetés ITT hallgatható meg!
(BrandTrend)