Gyurcsány Ferenc bejelentette, hogy évet értékel, Bokros Lajos bulvárműsorban táncra perdült, Fásy Ádám pedig egyre több helyen beszél miniszterelnök jelöltségéről.
A Fidesz elnöke továbbra is a kockázatkerülő stratégiát viszi tovább. Orbán Viktor ünnepi beszédében kerülte a sarkos kijelentéseket, megmaradt az általánosabb fogalmazás mellett. Bejelentette, hogy országjárásra indul. Orbán Viktor személye kulcsfontosságú lehet azokban a választókerületekben, ahol a Jobbik jól szerepel, hiszen a Jobbik szavazótáborában is ő a leginkább támogatott miniszterelnök jelölt. A személyes találkozás élménye, a közvetlen beszéd különleges varázsa sokat jelenthet április 11-én. A kérdés az: milyen üzenettel tudja rábírni a jobboldal "bizonytalanjait", az egy lépéssel még jobbra lépett szavazóit, hogy mégis őt támogassák.
A szocialista pártnál nagy a stratégiai zavar.
Gyurcsány Ferenc bejelentette igényét egy jó évértékelésre. A bejelentés egyértelműen a baloldali párt vezetésért való ismételt bejelentkezés. Az évértékelés tradíciója Orbán Viktor nevéhez köthető. Emiatt évet értékelni a miniszterelnök vagy az ellenzék vezetője szokott. Úgy tűnik Gyurcsány Ferenc ezt a formát tartotta legalkalmasabbanak arra, hogy a nyilvánosság előtt a baloldal szimbolikus vezetőjeként tűnjön fel ismét.
A volt miniszterelnök bejelentése láthatóan zavart okozott. Mikor egy párt vezetésének feszültségei láthatóvá válnak a nyilvánosság előtt az általában nem használ a szavazatszerző képességének.
Gyurcsány Ferenc ezzel a lépésével gyengítette a párt jelenlegi miniszterelnök jelöltjének támogathatóságát. A mai politikában karizmatikus vezető nélkül nem képzelhető el a siker. Ha ebből éppen több van egy pártban az nem segíti, hanem akadályozza a szocialisták jó szereplését.
A Jobbiknál az ünnep mutatott rá a párt kommunikációs harcedzettségnek hiányára. Úgy tűnik még nincs meg a Jobbiknak az a tapasztalat, hogy ha a népszerűség emelkedik, akkor nem a hangunkat kell felerősíteni, hanem az óvatosságunkat. Nehogy a pozitív trendet megtörhesse valami rosszul használt mondat, nem odaillő kifejezés.
Vona Gábornak ünnepi beszédében sikerült ilyen kifejezésket használnia.
A "menórázás" és a "sékelezés" -az ízlésbéli problémák mellett- kockázatosnak tűnik, alkalmasabb a párt baloldali ellenfelének a mozgósítására, mint a saját tábor aktivizálására.
Az MDF miniszterelnök jelöltje azt az utat járja, amelyet a párt kommunikációs stratégája kijelölt számára.
Láthatóan a láthatóság mellett a szerethetőség növelése a cél. A szúrós Bokros bajusz emlékét kell feledtetni.
A tabloidizáció jelensége épp Gyurcsány Ferenccel vált közismertté. A bulvár használata ma már szükséges eleme a politikai kommunikációnak. Ha az első emberről van szó, akkor pedig elengedhetetlen eszköz.
Bokros Lajos Hajdú Péter Frizbi című műsorában ügyesen "szerettette magát".
Nemcsak érdekes sztorikkal szolgált, hanem még táncra is perdült, ahol kedves esetlenségével még témát is szolgáltatott másnapra az nézőknek.
Jót is tett Bokros Lajosnak ez a médiamegjelenés, hiszen jobb ha inkább erről beszélnek az emberek, mint arról, hogy az MDF hivatalos ünnepségén alig néhány tucatnyian vettek részt.
Az LMP-ről előszőr jelent meg olyan kutatás, amely bejutóként említi a pártot.
A politikai kommunikációban, a választói gondolkodás formálásában fontos szerepet kapnak a kutatások is, hiszen a várakozásoknak meghatározó szerepük van a választói döntésben. Ha a várakozásokban megmarad ez a tendencia és tartósan bejutóként tűntetik fel az LMP-t akkor az a párt szavazatszerző képességét erősíti. Az áhított küszöböt is elérheti, ami viszont a Fidesz kétharmadába is kerülhet.
A kormányzatnak "háborús" időkben is végeznie kell a feladatát. Ilyen feladata a nagy nemzeti ügyek rendezése, szervezése, kommunikációja.
A nagy ünnepek közös nemzeti ügyeink.
Bajnai Gordon, mint kormányfő nem mondott március 15-én beszédet, ügyesen kivonta magát a nyilvánosságból. Az ünnepség feltűnően csendesre és méltóra sikerült. Nem voltak botrányok, felesleges motozások, "sünözések".
Ami igazán szomorú az az érdektelenség, ami az utóbbi néhány évben markánsan jellemezte az állami megemlékezéseket.
Amit tapasztalhatunk évek óta: kordonok, amelyek távol tartják az érdeklődőt, fütyülők, akik zavarják az ünneplőt.
Ennek megváltoztatását az új kormány is feladatként örökli. Hogyan tudja a politikai támogatását felhasználni, hogy közös értékeket, ideákat, víziót mutasson, ami mögé képes hosszútávra többséget szervezni?
Perlaky-Papp József,
pr specialista, a BKF docense,
a Századvég Politikai Akadémia oktatója
Politikai kommunikációs tanácsadó/elemző – 3 féléves posztgraduális képzés
Kampány elemző sorozatunk.
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.I.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.2.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.3.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.4.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.5.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.6.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.7.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.8.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.9.rész
Politikai választási kampány kommunikáció
A Századvég Politikai Akadémia oktatói kerekasztal beszélgetése
Résztvevők:
Perlaky-Papp József, pr specialista, a BKF docense
Wermer András, stratéga, wermer.hu
Bruck Gábor, pszichológus, politológus, kommunikációs és stratégiai tanácsadó
Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke
Kőszegi András BrandTrend moderátor
A teljes beszélgetés ITT hallgatható meg!
(BrandTrend)