A Szocialista Pártra úgy tűnik teljesen rászakad a BKV ügy. Az SZDSZ szinte nyom nélkül elillant, így ők maradt a problémahalmaz alatt. Már látható, hogy erre az ügyre a kampányuk is rámegy.
A brandtrend.hu-n is publikált KutatóCentrum és a Marketing&Média közös villámkutatása rávilágított, hogy a 18-64 évesek 45 százaléka egyáltalán nem figyeli a politikai hirdetéseket.
A kutatás eredménye egyáltalán nem meglepő.
MDF
MSZP
LMP
A politikai kommunikációban a politikai hirdetéseknél sokkal fontosabb, központibb kérdés a számunkra előnyös témák bejuttatása a közbeszédbe. Hiszen amiről beszélünk az bekerült a "fejekbe". És azt már nagyon nehéz onnan "kivarázsolni".
A nyilvánosság kezelése, a tematizáció a meghatározója a mai kampánynak. Ebben a folyamatban a politikai pr-nek van döntő szerepe, a politikai reklám csak kiegészítő funkciót kap. Hiszen ezeket a történeteket, ügyeket el kell mondani, amire a hirdetések ritkán vállalkoznak.
Ezért ebben a folyamatban a fizetett politikai hirdetések elsősorban megerősítő szerepet kapnak.
Ha megnézzük a mai politikai hirdetéseket méginkább értjük az eredményt. A plakátokon csupa sablonos, részben semmitmondó üzenetekkel találkozunk.
Ahogy a reklámszakemberek mondják: a reklámhirdetésekre szánt összeg fele kidobott pénz. Na de ki tudja melyik fele?
Jelenleg a közterületi eszközökön kinn lévő plakátokon végigtekintve úgy látom, több, mint fele kidobott pénz.
Az utcákon most látható plakátok közül a Jobbik provokatív, 20 évet a 20 évért plakátja lehet a "legsikeresebb".
Jobbik
Ugyan meglehetősen igénytelenül szerkesztett, de a választói gondolkodásban élő egy lehetséges sztereotípiára próbál építeni. Még némi érzelmi feszültséget is teremt az üzenet, ami fontos, hiszen akkor lehet, hogy beszélni fognak róla, tehát továbbadják az üzenetet.
Ha visszagondolunk az előző kampányok hirdetéseire leginkább azok a plakátok keltették fel a választók figyelmét, amely egy-egy negatív kampány megerősítő elemeként használtak. (2002 Kövér-"akasztós" szöveg, 2006 Hová tűnt Orbán Viktor?, Mikola – "szingli hordák" stb..)
A héten a Magyar Public Relations Szövetség szervezésében a politikai kommunikáció felelősségének kérdéseiről hangosan gondolkodott a tanácsadói szakma.
Külön témaként került elő a negatív kampány.
Az egyik legnagyobb problémaként hangzott el a negatív kampánnyal kapcsolatban, hogy nem képes bizalmat teremteni. Azt a helyzetet idézheti elő, azért szavaznak az egyik pártra, mert a másik teljesen elfogadhatatlan a választó számára. Ezért az a támogatás nem lesz hosszú életű támogatás.
Épp a negatív kampány hatékonysága miatt is oly könnyű a protest (valami ellen szavazó) választói magatartást inspirálni.
Ha megnézzük a mögöttünk hagyott öt választást a protest választói magatartás végig meghatározó volt a választói magatartásban.
Emellett a negatív kampány működhet, mint a politika szembesítő funkciója. Általa ellenőrizheti magát "belűlről" a politika. Ha ennyire hatékony a negatív üzenet az arra ösztönözhet, hogy a kormányzati munkát igyekezzem a nulla hiba felé elmozdítani. Professzionalizálhatja a politikát.
Bármelyik vélemény mellé állunk el kell fogadnunk, hogy a negatív kampány, a fekete pr része a polikai kommunikációnak – és úgy tűnik egyre fontosabb része. A rendszerre gyakorolt negatív hatása akkor kifogásolható ha alacsony minőségű. Ha nem igaz, ha tartalmatlan és az aktualitása is megkérdőjelezhető.
A szakmai konzultáció esszenciájaként azt lehet megfogalmazni, hogy a politikai kommunikáció sincs jobb vagy rosszabb állapotban, mint bármi más az országban. Pont olyan, mint mi vagyunk. Fontos látnunk, hogy a politikai kommunikáció nem különíthető el a politikától. Mára a politikai cselekvés részévé vált, így nem elválasztható. Hiszen a tanácsadó, a stratéga a politikai folyamatok alakítsában is részt vesz. Annak csak egy megnyilvánulási formája, közlési módja a kommunikáció, amely a folyamat elválaszthatatlna része.
Tehát a szakmai "bíróság" végül felmentette a súlyos "felelőtlenség" vádja alól a politikai kommunikációt.
Eközben a terepen dúl a harc az utolsó, még szabad kopogtatócédulákért. A Fidesz és a Jobbik hatékony és lendületes ajánlószelvénygyűjtése mellett a kispártoknak alig marad lehetőségük szabad szelvényekhez jutni. Nyilvánvalóan a túlgyűjtésnek ez is fontos funkciója.
Az MDF országos lista állítását is fenyegeti a kialakult helyzet – olvashatjuk a sajtóban.
Ha a Fidesz, MSZP, Jobbik mellett negyedik erő is meghaladja az öt százalékos parlameni bejutási küszöböt erőteljesen csökkennek a Fidesz kétharmados esélyei.
Közben Orbán Viktor a Facebook-on: "Barroso és a budapesti vállalkozók árnyékában sem felejthetjük el, hogy meccs volt. Válogatott.
Eredmény: dicséretes. Csapatépítés: helyben járás. Hol van Gera? Micsoda ország! Magyar nemzeti olimpiai válogatottunk Olaszországban, tétmeccsen. Tv: nuku. De az angol-görög olimpiai válogatottak meccsét közvetítjük! Hol élünk?"
Talán a televíziókban épp egy Piedone filmet adtak. Ahol mikozben már megy a csihi-puhi, Piedone nyugodtan hagymás babot eszeget…talán még közben meccset is néz.
Perlaky-Papp József,
pr specialista, a BKF docense,
a Századvég Politikai Akadémia oktatója
Politikai kommunikációs tanácsadó/elemző – 3 féléves posztgraduális képzés
Kampány elemző sorozatunk.
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.I.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.2.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.3.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.4.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.5.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.6.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.7.rész
Választás 2010 A kampány – Stratégia és kommunikáció 2010.8.rész
Politikai választási kampány kommunikáció
A Századvég Politikai Akadémia oktatói kerekasztal beszélgetése
Résztvevők:
Perlaky-Papp József, pr specialista, a BKF docense
Wermer András, stratéga, wermer.hu
Bruck Gábor, pszichológus, politológus, kommunikációs és stratégiai tanácsadó
Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke
Kőszegi András BrandTrend moderátor
A teljes beszélgetés ITT hallgatható meg!
(BrandTrend)