Azt ma már senki nem vitatja, hogy a HR osztály létfontosságú része minden szervezetnek, az azonban még 2010-ben sem tisztázott, pontosan milyen csatornákon keresztül tud a HR leginkább hatást gyakorolni az eredményekre. Legtöbbször az sem egyértelmű, hogy a szervezeti kultúra, elkötelezettség építése, vezetés témakörében mi a HR, és mi a vezetők feladata pontosan. A HR Tükör elnevezésű kutatás nyilvánosságra hozott eredményeiből kiderül, hogy a HR már stratégiai partnerként vesz részt a döntéshozatalban.
Bár a vezetők szerint a HR-nek mind a szükséges tudás, mind a megfelelő erőforrások a rendelkezésére állnak feladataik elvégzéséhez, ezt elsősorban a HR rendszerek operatív működtetésére fordítják. A kutatás egyik legizgalmasabb eredménye, hogy a vezetők többet, illetve mást szeretnének. Egyértelműen elégedettek a HR munkájával, ugyanakkor elégedetlenek azzal, hogy a HR csak operatívan reagál. Elvárnák, hogy ismerje meg jobban az egyes üzleti területeket, személyes kapcsolatot alakítson ki a vezetőkkel, támogassa őket nehéz helyzetek, konfliktusok kezelésében, és legyenek előremutató javaslatai egyes személyek és szervezeti egységek fejlesztésével kapcsolatban.
Ezeket az igényeket jól tükrözi, hogy a vezetők 23 százaléka látja belső tanácsadónak a HR-eseket, míg a HR-esek 41 százaléka vélekedik ugyanígy magáról. A számok az eltérés ellenére azt mutatják, hogy a HR egyre közelebb kerül a "felsővezetők asztalához".
A kutatás egyik legfontosabb üzenete, hogy hogyan tudja a HR ezt az elvárást kihasználni, tovább építeni kapcsolatát a vezetőkkel, valódi partnerré válni, hogyan tud kimozdulni abból az állapotból, ahol a vezetők egy része a HR-t még mindig egyfajta kiszolgáló személyzetnek, adminisztrátornak és lélekápoló osztagnak tekinti. A felkészült HR szakemberek ugyanis valójában olyan belső tanácsadók, coach-ok, akik a vezetőséggel együttműködve üzletileg is eredményesebbé, hatékonyabbá tehetik a vállalatot.
A kutatás arra is felhívja a figyelmet, hogy a HR milyen eszközökön keresztül képes ma Magyarországon értéket teremteni. A vezetők számára a gazdasági válság megfelelő kezelésén túl kiemelt prioritásúak az olyan jövőorientált, a jó munkaerőt megtartó területek, mint a karriermenedzsment, a vállalati kultúra fejlesztése, vagy a munka és magánélet egyensúlyának megteremtése.
"Ahol belső tanácsadóként tekintenek a HR-re, ott azt tapasztaltuk, hogy elégedettebbek a vezetők az osztály munkájával és hatékonyabbnak értékelik azt. – fejtette ki Bokor Attila, a kutatás vezetője. "Úgy látjuk, számos vállalat esetében az a fő feladat, hogy tisztázzák, pontosan mire való a HR, és miért nem használják ki elég hatékonyan ennek az osztálynak a potenciálját. Kutatásunkból az derül ki, hogy szerencsére egyre többen ismerik fel: a jövő tanácsadó HR-ese fontos eleme az üzleti siker elérésének." – tette hozzá a szakember.
(BrandTrend)