Kategória: Aktuális.

Ha viszont az ORTT bármennyivel csökkentené, netán megfelezné a döntően szórakoztató műsorokat sugárzó kereskedelmi adók koncessziós díját, vagyis jelentős, összességben akár még 2 milliárd forintos kedvezményt adna nekik, annak az lenne a következménye, hogy a magyar tulajdonú közszolgálati televíziók, az MTV és a Duna Televízió kevesebbet, rosszabb esetben feleannyit kapnának a koncesszióként beszedett állami bevételből. Ez egyrészt a közszolgálati feladatok ellátását érintené hátrányosan, másrészt tervezhetetlenné tenné a részvénytársaságként működő közmédia-vállalatok gazdálkodását is.

Indokolatlan a két legnagyobb, évről évre rekordprofitot termelő, külföldi tulajdonú médiacégnek biztosított bármiféle előny. Egyik kereskedelmi televízió sem hozott nyilvánosságra olyan adatokat vagy az összefüggéseket bemutató elemzést, amely szerint koncessziós díjuk csökkentése megalapozott. A két szórakoztató csatorna sajtóban hangoztatott érvei megkérdőjelezhetőek. Elfogadhatatlan érvelés például az, hogy a kereskedelmi csatornák 1997-es elindulása óta megnőtt a tévék száma, miután a nagy televíziók részben maguk voltak a katalizátorai a kis adók létrehozásának, és több csatorna reklámidejének értékesítésében is részt vesznek jutalék fejében. Az sem méltányolható érv, hogy kis csatornák térnyerése miatt az országos adók reklámpiaci részesedése folyamatosan csökken, hiszen a két nagy csatorna ennek dacára évről évre csúcsprofitot termel külföldi tulajdonosainak, miután folyamatosan egyre nagyobb árbevételt érnek el (2008-ban az RTL Klub 35,6 milliárd forint, a TV2 26,5 milliárd forintos nettó árbevételt könyvelt el). Ezzel összefüggésben felvethető: miért a kényszerű megszorításokat elszenvedő magyar adófizetőknek kellene finanszírozniuk azt, hogy annak idején a TV2 és az RTL Klub hibásan mérte fel a magyar médiarendszer fejlődését, amikor a szerződést kötött a kereskedelmi műsorszolgáltatásra? 

Indokolatlan a két legnagyobb, évről évre rekordprofitot termelő, külföldi tulajdonú médiacégnek biztosított bármiféle előny azért is, mert az RTL Klub és TV2 nem másra törekszik, minthogy megőrizze pozícióit, növelje, szinten tartsa nyereségét. Emlékezetes, hogy a két csatorna 1997-ben a műsorszolgáltatásért legnagyobb összeget kínáló harmadik médiavállalat kiszorításával és az MTV reklámpiaci hegemóniájának megtörésével kezdhette meg adását. Ezek után, 2005-ben, egy évvel koncessziós szerződéseik lejárta előtt, pályázat nélkül érték el, hogy a korábbi feltételeket változatlanul hagyva hosszabbítsa meg műsorsugárzási jogosultságukat az ORTT. A koncessziós díj csökkentése tehát most még kedvezőbb helyzetbe hozná a hazai televíziós piacot domináló, nemzetközi összehasonlításban is a legnagyobbak közé sorolt, külföldi tulajdonú társaságokat.
 
Indokolatlan volna a kedvezmény azért is, mert a közt, a társadalmi párbeszédet szolgáló, a tájékoztatásban és a kultúraközvetítésben, a regionális, vallási, kisebbségi és határon túli műsorok készítésében élen járó Magyar Televízió úgy működtet két csatornát és sugároz évente egymillió műsorpercet, hogy nemhogy kedvezményeket nem kap, de a tovább nem halogatható fejlesztéshez szükséges forrásokat is magának kell kigazdálkodnia. Az MTV központi költségvetésből származó forrásai 2007 óta nominálisan nem változtak, ezért jelentősen veszítettek értékükből, mivel azokat az állam egyik évben sem korrigálta az infláció mértékének és a vártnál kedvezőtlenebb gazdasági folyamatoknak megfelelően.

Ráadásul a várható kormányzati intézkedések még nehezebb helyzetbe hozzák a közmédiát, különösen az éppen új gyártóbázisba költöző és az elmúlt évtized legnagyobb technológiai fejlesztését végrehajtó MTV-t.

A Magyar Televízió számol azzal, hogy megszorításokat kell végrehajtania, tekintettel a gazdasági válságra, amely minden vállalkozást és minden adófizető polgárt érint. Azzal azonban nem lehetett kalkulálni, hogy újabb jelentős veszteség éri a közmédiát a külföldi tulajdonú kereskedelmi tévék koncessziós díjainak csökkentése miatt, miközben ezek a csatornák éppen hogy engedményt kapnak. 

A koncessziós díjak ügyében az Országos Rádió és Televízió Testület dönt. Ez a testület kizárólagos joga és felelőssége. A Magyar Televízió maradéktalanul tiszteletben tartja az ORTT szuverenitását, és egyetért a testület elnökének azzal a nyilatkozatával, amely szerint a médiahatóság „erkölcsi halálát” jelentené a két kereskedelmi televízió műsorszolgáltatási díjának csökkentése.  

Medveczky Balázs
a Magyar Televízió ügyvezető alelnöke

(BrandTrend)