Mindkét írás változatlan formában:
Vörös Csilla, az AGB Nielsen ügyvezető igazgatójának levele:
Média Krimi
avagy álhírek és vélemények a Kreatív Online világából
Hozzászólás a Kreatív Online 2009. április 29-én megjelentetett cikkéhez "GVH: Az RTL Klub rendben, a nézettségmérés nem."
"A hatóság azt javasolja, az új médiatörvény vonja az állami közbeszerzések körébe a nézettségmérési pályázatot, mert ez a megoldás biztosíthatja legjobban a meglévő piaci problémák megoldását.", olvasom a Kreatív Online cikkében, de én magam nem találom ezt a megállapítást. Ez egy sajátos olvasata a GVH jelentésnek, de az is lehet, hogy a Kreatív Online szerzője és én más jelentést olvastunk.
Az általam elolvasott jelentésben nem fogalmazódott meg az állami közbeszerzés igénye. A GVH pályáztatási eljárásról ír, mely a legminimálisabb módon avatkozik be a piaci folyamatokba. Csak arra tudok gondolni, hogy a szerző, a GVH jelentés helyett, Sarkady Ildikó korábbi kormánytanácsadó által vezetett Media Content tanácsadó cég anyagából merített, hisz a Media Content Consulting anyaga (a GVH jelentés tervezetének véleményezése) tartalmazza azt az állítást miszerint "szükséges megteremteni a nézettségmérés közbeszerzési pályáztatásának hátterét."
A Kreatív Online megfeledkezve a másik fél meghallgattatásának szabályáról, felhőtlenül idéz tovább az említett Media Content anyagból anélkül, hogy megemlítené, hogy nem 12 éve szolgáltatja az AGB Nielsen az adatokat, hanem 16 éve. Lehet, hogy a szerző nem gondolta tekintélytiszteletből vagy bármi más okán, hogy a volt kormánytanácsadó cége által készített dokumentumban tárgyi tévedések is lehetnek, de ez sem mentség ilyen sorok leírásakor.
Sajnálatos, hogy a cikk szerzője nem veszi a fáradságot arra sem, hogy legalább egy halvány utalás erejéig cáfolja azt az állítást, hogy "a versenytárs nélküli nézettségmérő cég nem érdekelt kellőképpen a fejlesztésben". A nézettségmérés fejlesztését szolgáló folyamatos tevékenységünket a piaci szereplők jól ismerik, s utalnék arra a nem elhanyagolható tényre, hogy éppen a közelmúltban fejeződött be a panel háztartások számának 23 százalékos növelése, hogy immár teljesen digitális műszerparkkal mérünk, noha még messze a teljes digitális átállás Magyarországon. A többi fejlesztésről is szívesen beszámolok, ha erre teret és lehetőséget biztosít a Kreatív Online. Nem tudom, mire gondolhat Sarkady Ildikó a maga szakvéleményében, illetve hogy mire gondolt a szerző (ha bármire is azon kívül, hogy a lehető legkönnyebben abszolválja a cikkírás terhes feladatát). Kicsit kiábrándult vagyok, mert minderre nem derül fény sem a cikkből, sem a Media Content anyagából.
Az sem teljesen bocsánatos bűn, hogy az MTV közbeszerzési tenderről is az a Kreatív újságírójának az információja, hogy nem született eredmény. Szeretném tájékozatni az újságírót, hogy január 13-án volt az eredményhirdetés. Lehet, hogy egy másik tenderrel keverte össze, vagy azóta nem volt ideje utánanézni vagy még most ébredezik hosszas téli álmából. Tudjuk, a jó hír az nem hír, de ez messzire vezethet.
A fentieket nevezhetjük pontatlanságnak újságírói/főszerkesztői szemmel. A nézettségmérést végző cég vezetőjeként üzletileg kártékonynak, sima mezei állampolgárként félrevezetőnek, szakmai szemmel pedig botrányosnak tartom a cikket, mert csúsztat és a tények helyett véleményeket és szakállas álhíreket közöl. Az ismeretlen szerzőnek üzenem: a nézettségmérés rendben, a cikkben közöltek viszont nem!
A Kreatív válasza:
"Az AGB vádol, a Kreatív cáfol"
Botrányosnak nevezi a GVH tévépiaci jelentését ismertető hírünkben írtakat az AGB Nielsen, az ügyvezető körlevelének fő állításai azonban félreértéseken alapulnak.
"Üzletileg kártékonynak, sima mezei állampolgárként félrevezetőnek, szakmai szemmel pedig botrányosnak” tartja az AGB Nielsen a Kreatív Online a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tévépiaci jelentéséről szóló hírét – derül ki Vörös Csilla ügyvezető csütörtökön a cég partnereinek kiküldött, a Kreatívhoz is eljuttatott körleveléből.
Mint hírünk arról beszámolt, a GVH egy kedden nyilvánosságra hozott jelentésben közölte tévépiaci vizsgálatának eredményeit. Az erről szóló sajtóanyag a két nagy kereskedelmi tévé esetleges reklámpiaci túlsúlya és a digitális átállás nehézségei mellett a nézettségmérési piacra is kitért, és a mérési feladatok pályáztatását javasolta a verseny élénkítése érdekében.
Milyen közbeszerzés?
A hatóság sajtóanyaga arra nem tért ki, kinek, milyen időközönként és kikre érvényesen kellene pályáztatni a nézettségmérési feladatokat, és erről a több mint száz oldalas jelentés sem írt. A kérdéssel csak Sarkady Ildikó volt kormánybiztos a jelentéshez mellékletként csatolt véleménye foglalkozott, közbeszerzést szorgalmazva, a GVH sajtóosztályán pedig a Kreatív Online kérdésére azt az információt adták: ez alapján szerepelt a sajtóanyagban a pályáztatási javaslat.
Cikkünkben azonban nem választottuk el, mely információk származnak a jelentésből, melyek a sajtóanyagból és melyeket kaptuk közvetlenül a hatóságtól, ez pedig megtévesztő lehetett olyan közvetlenül érintett szereplők számára, mint az AGB Nielsen.
Árnyaltuk a véleményt
A jelenlegi szabadpiaci gyakorlathoz mérten valóban meglepő közbeszereztetési javaslat magyarázataként cikkünk a forrás feltüntetésével idézte a mellékletben megfogalmazott véleményt, amely szerint "a versenytárs nélküli AGB Nielsen nem érdekelt kellőképpen a fejlesztésben".
Az AGB Nielsen levele kifogásolta, hogy cikkünk nem "cáfolta" mindezt – a kifogás azonban nehezen érthető annak tükrében, hogy hírünkben közvetlenül az állítás után beszámoltunk a kutatócég tavaly szeptemberben megkezdett panelbővítéséről .
Nem szólaltak meg, de nem is próbáltak
Az AGB Nielsen azt is számonkéri a Kreatív Online-on, hogy "másik félként" nem szólaltattuk meg a cikkben. Az írás azonban – ahogy arra címe és bevezetője is utalt – pusztán a GVH-jelentést összegezte a megjelenés napján, és nem volt célja átfogó körképet adni vagy igazságot tenni az abban felvetett kérdésekben. (A Kreatív magazin júniusi száma mellékletben foglalkozik a kábeltelevíziós piaccal: ebben természetesen az AGB – saját levelükben nem bemutatott – szakmai álláspontja is megjelenik majd.)
Ha valamennyi, a hír témáinak valamelyikében közvetlenül érintett szereplő álláspontját érdemben bemutattuk volna, az a GVH-tól a magyar államon át az AGB-n és riválisain át az Antenna Hungáriáig, a két nagy kereskedelmi tévéig és a főbb kábelcsatornákig terjedt volna, amire a jelentés megjelenésének napján egy hírben nyilvánvalóan nem volt mód. Az AGB Nielsen ráadásul a cikk megjelenése és a körlevél kiküldése között nem juttatott el lapunkhoz semmilyen közölhető észrevételt, pontosítást vagy ellenvéleményt, amelyet – ahogy más vitás esetekben is tettünk – természetesen közzétettünk volna.
Tárgyi hibák
A levél két további tárgyi hibát is említ, amelyekben a Kreatív Online valóban tévedett. Idéztük azt az anyagban szereplő téves adatot, amely szerint az AGB Nielsen 12 éve (valójában 16 éve) végez méréseket a tévés piacon, és tévesen azt írtuk: még nem született eredmény a Magyar Televízió (MTV) nézettségmérési tenderén, amelynek kiírásáról mi is beszámoltunk.
Az MTV-tenderhez hozzátartozik, hogy a műszeres nézettségmérési tender eredménye "Értéknövelt adatbázis-szolgáltatások" címszó alatt jelent meg az értesítőkben, és az új megbízásról korábban sem az MTV, sem az egyedüliként induló és nyertes AGB Nielsen nem tartotta szükségesnek tájékoztatni lapunkat. Ez azonban csak a gúnyos vádak alól ment minket, a két hiba alól nem – ezekért az olvasóink és az érintettek elnézését kérjük.
(BrandTrend)