Kategória: Aktuális.

A magyar pénzügyi vállalatok honlapjain ugyanakkor nem jelennek meg a válsághoz kapcsolódó üzenetek.

A Weber Shandwick egy korábbi kutatásából az is kiderült, hogy a vállalatok a válság hatásairól a munkavállalóik irányában sem megfelelő módon kommunikálnak.

A Weber Shandwick, a világ egyik vezető pr-vállalata október közepe óta heti gyakorisággal vizsgálta meg 55 amerikai és európai pénzügyi szolgáltató vállalat honlapját, hogy áttekintse, milyen online kommunikációt folytatnak a szektor vállalatai a gazdasági válság alatt. A vállalati honlapok nyitóoldali kommunikációjának intenzitása október közepétől egészen február közepéig folyamatos emelkedést mutatott (27 százalékról 45 százalékra), ám meglepő módon a hónap utolsó hetében különösebb ok nélkül erősen visszaesett.

A gazdasági hírek és a cég stabilitásáról szóló üzenetek dominálnak
A közlékeny pénzügyi szolgáltatók üzenetei között három fő témakör volt meghatározó: általános gazdasági aktualitások és statisztikák (az október közepi 19 százalékról februárban 33 százalékra növekedve); a cég stabilitása és hosszú távú növekedése (19 százalékról 25 százalékra); végül pedig a legritkábban előforduló – de vitathatatlanul a legfontosabb üzenetet hordozó – olyan információk, amelyek a befektetőket és más látogatókat személyes pénzügyeik  biztonságáról nyugtatták meg (12 százalékról 15 százalékra).

"Mivel egy vállalat pozicionálása, üzenetei és hírneve a vállalati honlapon érhető tetten a legkönnyebben, segítségükkel megnéztük, hogy egy, a figyelem középpontjában lévő iparág hogyan tud bizalmat építeni a nehéz időkben" – magyarázta Dr. Szűcs Ervin, a Weber Shandwick közép-kelet európai ügyvezető igazgatója. "A vezető pénzügyi szolgáltató cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy csupán sikeres időkben kommunikáljanak. Vizsgálatunk alapján azt tanácsoljuk a vállalatoknak, hogy honlapjukat, ezt az alacsony költségű és nagy hatékonyságú eszközt bátrabban használják közvetlen és személyes kommunikációra annak érdekében, hogy érdemben reagáljanak fogyasztóik és befektetőik aggodalmaira."

Az értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok állnak az élen
Február végén szinte valamennyi értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalat közölt híreket a válsággal kapcsolatban honlapja nyitóoldalán, őket a kereskedelmi bankok késve és kisebb arányban követték. Friss áprilisi adatfelvétellel vizsgált magyarországi tapasztalat, hogy a hazai pénzintézetek közül szinte kizárólag az értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok vettek át gazdasági válsággal kapcsolatos híreket a honlapjukra, illetve napi elemzésekben kommentálták a válság hatását az értékpapír-piacra. A vizsgált magyar kereskedelmi bankok kezdőlapjain egyáltalán nem szerepelt válsággal kapcsolatos kommunikáció.
 
A videóformátumok egyre elterjedtebbek
A pénzügyi szolgáltató cégek leggyakrabban használt információközlési módjai a vállalati nyilatkozatok, kommentárok és riportok (az október közepi 19 százalékról februárban 34 százalékra emelkedve), illetve az audiocast és videocast formátumok (10 százalékról 14 százalékra). A legritkábban alkalmazott kommunikációs formák közé tartoznak a sajtóközlemények, hírlevelek és a vezetői beszédek.

Ritka a vezetői vélemény megjelenítése
A gazdasági válságot kommentálva a pénzügyi szolgáltató cégek néha a vállalatvezető szavait idézték (októberben ez az arány 13%, februárban 24%), bár néha más vezetőre is hivatkoztak. A vezérigazgatói / elnöki kommunikáció általában segített a válságot ember közelibbé tenni és általa sikerült arcot adni a vállalatnak.

Dr. Szűcs Ervin így összegzi az eredményeket: "Az aggodalom kétségkívül sokakban generál információigényt megtakarításaik, befektetéseik és üzleti partnereik biztonságát illetően. Az ügyfelek és a befektetők számára a pénzügyi szolgáltató cégek weboldala referenciapontként szolgál ilyen esetben, onnan várnak hiteles információkat és megerősítést."

A Weber Shandwick a következőket tanácsolja a pénzügyi szolgáltató cégek számára a honlapon lévő kommunikációval kapcsolatban:
  
– Tegyenek közzé azonnal használható információkat – például a válsággal kapcsolatban a médiában gyakran említett, kifejezések magyarázatát, Gyakran Ismételt Kérdések-szekciót (GYIK), ingyenesen hívható telefonszámot, a kapcsolattartók neveit és fotóit. Célszerű bemutatni, hogy az élénkítő csomagoknak milyen várható hatása lesz majd az ügyfelek befektetéseire nézve, stb. 
– Az empatikusan megfogalmazott üzenetek fejezzenek ki megértést az ügyfelek aggodalmaival kapcsolatban – ismerjék el a nehéz piaci viszonyokat, a bizalomvesztés lehetőségét, és mutassanak rá olyan konkrét termékekre, amelyek ilyen körülmények között is biztonságosak.
– Használják a közösségi média eszközeit – a podcastok, videocastok, blogok és fogyasztói fórumok lehetővé teszik, hogy a pénzügyi szolgáltatók személyesebb és interaktívabb kapcsolatba lépjenek partnereikkel.

A Weber Shandwick egy korábbi kutatásából az is kiderült, hogy a vállalatok a válság hatásairól a munkavállalóik irányában sem megfelelő módon kommunikálnak. A megkérdezett vállalatok dolgozóinak 54 százaléka szerint a magasabb beosztásban lévő vezetők egyáltalán nem kommunikálnak a globális pénzügyi válság megoldásairól, annak ellenére, hogy a munkavállalók igényelnék ezt. A megkérdezettek 71 százaléka gondolja úgy, hogy sokkal több információt kellene megosztania a vezetésnek a válsággal kapcsolatban. Pedig a kritikus időkben nagyon fontos lenne, hogy a vállalatvezetők eloszlassák a munkavállalók félelmeit és kiutat mutassanak a válságból azzal, hogy őszintén beszélnek a vállalati problémákról a dolgozóikkal.

Módszertan
A Weber Shandwick 55 pénzügyi szolgáltató honlapját vizsgálta heti rendszerességgel október 17. és február 28. között, felmérve a jelenlegi pénzügyi válsággal kapcsolatos kommunikációjukat. A vállalatok többsége szerepel a Fortune 500-as listáján. A vizsgált cégek között voltak értékpapír-kereskedelemmel foglalkozó vállalatok, kereskedelmi bankok, pénzügyi adatszolgáltató cégek, szakosodott pénzügyi intézmények és tőkebefektetési társaságok. Számos pénzügyi cég jelentett csődöt a vizsgálat megkezdése óta. A Weber Shandwick vezető hírnév-specialistája, Leslie Gaines-Ross így nyilatkozott: "Bár számos általunk vizsgált vállalat közölt releváns információkat weboldala valamely kevésbé hozzáférhető részén, megfigyeléseink szerint a vállalatok legtöbbje ódzkodott attól, hogy a cég előszobájának számító nyitóoldalon kommunikáljon." Ahogy Jakob Nielsen, a világ egyik legismertebb web-használati szakértője is fogalmaz: "A kezdőlap a cég világ felé mutatott arca, valamennyi honlap legfontosabb része, mivel jóval többen látogatják, mint a honlap bármely másik oldalát."
(BrandTrend)