Kategória: Aktuális.

Ezek egyike, hogy az AGB Nielsen a „kis televíziókról nem tud precíz nézettségi adatokat szolgáltatni… mert a mintavételüket nem eszerint alakították ki, hiszen ők a nagy televíziókra szakosodtak…" (Friderikusz Eddig, Alexandra, 2008. 294. oldal) Ezzel szemben minden ügyfelünk pontosan tudja, hogy jelenleg több, mint 60 magyar nyelvű csatornáról van referencia jelünk, ami még a digitális sugárzásúaknál is lehetővé teszi a nézőszám perc pontosságú mérését. Azok, akik tanultak statisztikát még azzal is tisztában vannak, hogy az országos csatornáknál a mintavételből eredő statisztikai hiba kisebb, a szűkebb hatókörű, következésképp alacsonyabb nézettségű csatornáknál pedig nagyobb a mért adat szórása, szélesebb a százalékos hibahatára, de statisztikailag ugyanolyan precízen kalkulálható a nézettség, amit a tévés piac megnyugtatóan használ is. Mérni tehát nem szükséges másként, legfeljebb a mutatókat kell szofisztikáltabban kiválasztani. Nincs értelme „nézettségről” beszélni általában, csak ha világos, hogy a műsor egy átlagos percének nézőszáma vagy a műsor által elért közönség nézőszáma, esetleg a műsor nézőinek aránya számít a televíziózók körében. És persze, illik közölni, hogy ezen adat egyetlen műsorszámra vonatkozik, vagy egy műsorfolyam időszaki átlagára, illetve mindenkire, vagy csak a megcélzott közegre.

Nos, az AGB Nielsen műszeres mérésének adatbázisából mindez kalkulálható, sőt még az is, ha úgy definiálunk egy állandó – a mi szakmai szóhasználatunk szerint lojális – nézőt, hogy legalább hetente kétszer kapcsol egy napi műsorra (függetlenül attól, hogy hány percig nézte egy-egy alkalommal). Ha az Arianna szoftverünkkel kalkuláljuk pl. a 2007. október 1-31. közötti időszakra a Friderikusz Most műsorának lojális közönségét, oly módon, hogy a napi műsorok legalább 40 százalékába belenézett, akkor azt mintegy 300 ezer – 400 ezer főre tehetjük abból a másfél millióból, aki a hónap folyamán legalább egyszer belenézett. Sőt az affinitás nevű mutatónk arról is tájékoztat, hogy a közönségen belül felülreprezentáltak a magasan képzett, egyetemi-főiskolai diplomával rendelkező nézők, akiket joggal nevezhetünk véleménybefolyásolóknak. A műsor sikerességét még számos más változó is illusztrálhatja, amely a szoftverben rendelkezésre áll, ehhez bizony fölösleges volt kétmillió forintért Medián-kutatást rendelni.

Hogy az Index újságírói ezzel nincsenek tisztában, az lehet az Ön számára felháborító, de számunkra nem különösebben meglepő. Hiszen mit várhat az outsiderektől a televíziós újságírás méltán emblematikus alakja Friderikusz Sándor, aki noha az AGB adatokkal a kezdetektől közeli, mondhatni megrendelői viszonyban volt (mint ahogyan a könyvében erről számos helyen tanúságot tesz), maga sem veszi a fáradságot, hogy a legendák helyett a tényekre hagyatkozzon.

Különben nem írt volna le olyan képtelenséget, hogy "maga az AGB sem tesz különbséget a műsorfajták között, ami természetesen szakmai nonszensz". Számomra az a nonszensz, hogy miután egy évtizede minden évben az aktuális kézikönyvünkben közzétesszük a három szintű műsortipológia rendszerünket1, és a műsorelemző szoftverünk is támogatja a műsortípusokra bontást, ez még a szakmai felhasználóink körében is homályban tudott maradni. Jelenleg 17 csatornáról készítünk műsorcím adatbázist, amelyek mindegyikénél kisebb módosítással még ezt a Magyar Televízióval 1994-ben közösen kialakított, egységes tipológiát használjuk.

Legmesszebbmenőkig egyetértek viszont Önnel abban, hogy minden viszonyítás csak hasonló idősávon és naptípuson belül, az azonos műsortípusba tartozó műsorok között ildomos. És abban is, hogy a műsor sikerét a megcélzott rétegen belül kell megmérni. Sajnálom, hogy elkerülte a figyelmét az a "Kis rating, nagy siker" című elemzésem, amely éppen erre kívánta felhívni a szolgáltatásunkra előfizető szakma figyelmét még 2000-ben, és még a honlapunk nyilvános oldalaira is felkerült2 egy komolyzenei program kapcsán. Kedves Friderikusz Sándor, remélem, sikerült oszlatnom a nézettség elektronikus mérésével kapcsolatos ellenérzésén, amely részben talán annak tudható be, hogy amint az újságírókról feltételezte, Önt is az indulatok vezérelték (295. oldal), csak történetesen az AGB-vel szemben. Bár azt azért nem feltételezem, hogy Önnek is a hangulatkeltés lenne az egyetlen célja.

Budapest, 2009. március 13.
Zelenay Anna
AGB Nielsen Médiakutató Kft

(BrandTrend)