Kategória: Aktuális.

Minden második fogyasztó pedig tudatosan keresi az akciót abban az üzletben, melybe betér.

A GfK Hungária 2008. májusában ezer 15 évesnél idősebb felnőtt vásárlási szokásait vizsgálta.
A felmérésből kiderült, hogy a lakosság mintegy harmada saját bevallása szerint mindig, további közel egyharmada pedig gyakran gondosan ellenőrzi a boltban a vásárolt termékek lejárati idejét. Tízből egy válaszadó soha nem követi ezt a gyakorlatot és további 16 százalékuk is csak ritkán ellenőrzi, meddig fogyasztható az általa választott élelmiszer.

A megkérdezésből kiderült, hogy a vásárlók tudatosak az árakat illetően. Ötből közel hárman mindig, illetve gyakran odafigyelnek a pénztárnál, hogy az árak ugyanazok-e, mint ami a polcon kiírva szerepelt. Tízből négyen vallották, hogy pontosan tudják, mennyibe kerülnek az általuk leggyakrabban vásárolt termékek a különböző boltokban, ahol vásárolni szoktak. A vásárlók 40 százaléka szokta összehasonlítani a termékek árát különböző boltokban, ám ezzel a módszerrel a megkérdezettek közel fele soha nem, illetve ritkán él. A különböző darabszámú, vagy súlyegységben megadott termékek árának azonos mértékegységre történő átszámításával csupán tízből hárman "vesződnek" mindig, vagy gyakran – a többség ezzel nem tölt időt. Többen vannak azok, akik soha, vagy csak ritkán  tájékozódnak döntés előtt az akciós termékek akción kívüli áráról.

Nagyjából egyensúlyba került azok aránya, akik jellemzően bevásárlólista alapján, vagy anélkül vásárolnak: 45 százalék soha, vagy csak ritkán készül előre a vásárlásra ily módon, ezzel szemben ötből ketten mindig, négyből egy válaszadó pedig gyakran írja fel előre, mi is hiányzik háztartásából.

Közel minden második vásárló keresi tudatosan azt az akciót az üzletbe lépve, melyről előre tudomást szerzett, míg tízből közel négyen soha, vagy csak ritkán tesz így. Az akciós vásárlási lehetőségeket vásárlás előtt a válaszadók közel fele soha, vagy csak ritkán kutatja – kevesebben vannak azok, akik ezeket keresik. A megkérdezettek saját bevallásából az derül ki, hogy viszonylag kevesen feltételezik azt, hogy ha a kívánt termék nem csak a megszokott helyén található, akkor az akcióban van – a többiek a polcvégeken vagy külön állványon történő kihelyezést nem értékelik akcióként.

Akciós vásárlással kapcsolatos szokások alakulása (az adatok százalékban kifejezve)

gfk1
Forrás: GfK Hungária, Shopper Insight 2008

A termékhez csomagolt ingyenes ajándék sem feltétlenül jelent vonzóerőt, hiszen négyből egy-egy vásárló soha, vagy csak ritkán teszi külön megfontolás tárgyává az ilyen termék beszerzését. Az ingyenes ajándék értékét csupán 28 százalék igyekszik mindig, vagy gyakran felbecsülni, ezzel a kérdéssel ugyanennyien soha nem foglalkoznak.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette.
(BrandTrend)