Kategória: Aktuális.

A DVD felvevők iránti keresletet szintén pozitívan befolyásolta a két évvel ezelőtti VB, kérdés azonban, hogy az idei évben az elhalasztott vásárlások felpörgetik-e még a piacot, vagy állandósul a csökkenő értékesítési tendencia.

A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének vizsgálatai alapján megállapítható, hogy a 2006. évi labdarúgó világbajnokság az LCD TV-k eladására pozitív hatást gyakorolt. A készülékek iránti keresletre leginkább növelő hatással 2006-ban a futball VB volt, köszönhetően az alkalmat megragadó és kihasználó termékreklámoknak.

Az LCD televíziók kiskereskedelmi értékesítésének alakulása a 2006. évi labdarúgó VB-t megelőző hónapokban (az adatok százalékban kifejezve)
gfk1


Forrás: GfK Hungária, Kereskedelem és Technológia

Az adatokat vizsgálva látszik, hogy a kereskedők a májusi periódusban messze jelentősebb eladásokat realizáltak a többi időszakhoz képest, a forgalom ( 63 százalék) ebben a hónapban nőtt a legtöbbet.

Sokak már idejében igyekeztek megvásárolni új készüléküket, a fellendülés már az év első három hónapjában ennek volt betudható. Természetesen ebben az esetben is voltak olyan vásárlók, akik bízva a még drámaibb áresésekben az utolsó pillanatra – 2006 május vége–június eleje – halasztották vásárlásukat. Ezt jól tükrözi, hogy áprilisról májusra 63 százalékkal ugrott meg az értékesítés.
Az eladásokat hónapról hónapra nyomon követve látszik, hogy az idei, 2008. évi labdarúgó EB-t megelőző hónapokban a növekedési indexek a teljes LCD piacon jelentősen elmaradnak a két évvel ezelőttitől. A februári időszakot követően a piac megtorpanni látszott, viszont áprilistól kezdve a kínálatban számtalan, lélektani árhatárnak számító 100.000 forint akciós áron hirdetett készülék jelent meg (a 82 cm-es képátlójú kategóriában) erőteljes árharcot elindítva az egyes márkák között.

Az LCD készülékek értékesítésének alakulása az idei, 2008. évi labdarúgó EB-t megelőző hónapokban (az adatok százalékban kifejezve)

gfk2

Forrás: GfK Hungária, Kereskedelem és Technológia


Az akciós újságokban megjelent síkpaneles TV hirdetések számát tekintve egyértelműen az április volt kiemelkedő: mintegy háromszor annyi panel TV-t hirdettek meg, mint két évvel ezelőtt. Ehhez persze hozzátartozik, hogy az elmúlt években a gyártók mind több modellel jelentek meg a piacon, ám megfigyelhető, hogy az EB indulása előtt nincs akkora ugrás a hirdetett modellek számát tekintve.

Az akciós újságokban megjelent LCD és plazma TV-hirdetések száma, 2006. január-május és 2008. január-május

gfk4

 

 

Forrás: GfK Hungária, Leaflet Monitor

A növekedési számok jelentősen elmaradnak az előző évi tendenciáktól, a gazdasági megtorpanással együtt járó lakossági fogyasztás visszaesés a panel TV piacot sem hagyta érintetlenül.

A GfK Hungária Heti (Flat TV) Monitor adatai szerint a piac áprilistól indult növekedésnek, amikor is kimozdulni látszott az addigi stagnálásból. Ez arra engedhet következtetni, hogy a lakosság nagy része megint csak májusra halasztotta TV vásárlásait, kivárva a legutolsó pillanatot, amikor várhatón a piaci átlagárak mélypontra jutnak.

A mérkőzések elmulasztását a különböző adatrögzítő berendezések segítségével lehetett 2006-ban és lehet idén is orvosolni. E lehetőséget a focirajongók előszeretettel használták is, hiszen az adatok szerint a DVD felvevők a 2006. év egészét tekintve jelentős növekedést mutattak – a kereslet 2005-höz képest mintegy 80 százalékkal nőtt. A bajnokságot megelőző május-júniusi időszakban az értékesítés 2006. március-áprilishoz képest csaknem 30 százalékkal emelkedett. Ezen kívül fontos megemlíteni, hogy éppen május-júniusra tehető a merevlemezes felvevők arányának jelentősebb emelkedése: 34 százalékról csaknem 44 százalékra nőtt a HDD-s készülékek piaci részesedése. A merevlemezes készülékeken belül is ekkor kerültek túlsúlyba a nagyobb (160 GB) tárkapacitásúak. Elmondható tehát, hogy a 2006-ban Németországban rendezett Labdarúgó Világbajnokság egyértelműen befolyásolta az árucsoport értékesítési tendenciáit.
A 2007. esztendő és a 2008-as év első harmada azonban már nem alakult ilyen kedvezően a DVD készülékeket (mind a lejátszók, mind a felvevők) tekintve. Bár a kereslet erősen eltolódott az egyre magasabb értékű készülékek felé (a merevlemezes készülékek aránya csaknem 65 százalék volt 2008. első negyedévében), az értékesített darabszámok egyelőre jócskán elmaradnak a 2006-os adatoktól. Ha az áprilisi időszakot vizsgáljuk, látható, hogy a piac nem növekedésnek indult, hanem ezzel és a várakozásokkal ellenkezőleg, visszaesett.
„Kérdés, hogy májustól fellendül-e ismét a kategória iránti kereslet” – mondta el Sztupár Andrea a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének vezetője. Több iparági szakértő szerint is erre az idei nyár a legesélyesebb, hiszen a Labdarúgó EB után augusztusban kezdődnek az Olimpiai Játékok is. „Ha e két nagyszabású esemény hatására sem látható pozitív változás, a DVD felvevők piacának csökkenő tendenciája állandósulhat” – fűzte hozzá a szakember.
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet végezte.
(BrandTrend)