Kategória: Aktuális.

Az otthoni sütés-főzés elengedhetetlen kellékei a különböző étolajak, melyek piacáról folyamatosan friss információval szolgál a GfK Hungária háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatbázisa.

A tavalyi aszályos időjárás, az egyre növekvő távol-keleti – leginkább kínai és indiai – kereslet több élelmiszer termékcsoporthoz hasonlóan az étolajak magyarországi árára is negatívan hatott. Míg 2007 júliusában átlagosan 245 forintért, addig 2008 februárjában már 65 százalékkal magasabb áron, átlagosan 405 forintért tudtak a magyar háztartások 1 liter étolajat megvásárolni.

A jelentősebb áremelkedés hatására a háztartások ugyan kevesebb étolajat vásároltak, ám a fogyasztás visszaesése nem volt olyan mértékű, mint az árak növekedése.
Az étolajat vásárlók száma stabil maradt, viszont a vizsgált időszak alatt ritkábban és alkalmanként kisebb mennyiségeket vásároltak a háztartások. Ha összevetjük a 2007-es – első jelentősebb árdrágulást hozó – augusztus és 2008 február között eltelt 7 hónapos periódust, a 2006. augusztus és 2007. február közötti időszakkal, az látszik, hogy tízből kilenc háztartás vásárolt étolajat, azonban egy átlagos vásárló háztartás 1,5 literrel kevesebbet vitt haza belőle.
A hipermarketek részesedése az étolajak piacából 2007-ben enyhén nőtt és a kategóriában szintén jelentős súlyt képviselő diszkontokkal együttesen adják a háztartási étolaj-vásárlások majd 60 százalékát. A kisboltok súlya enyhén csökkent, de az összes megvásárolt étolaj mennyiségének még így is majdnem a 30 százalékát itt szerzik be a háztartások. Minden tizedik liter étolaj pedig mindkét vizsgált időszakban a szupermarketekből származott.

Az értékesítési csatornák piacrésze az étolajak piacán, 2006-2007 (az adatok százalékban kifejezve)

__tolaj1

 

 

 

 

 

 

 

Forrás: ConsumerScan, GfK Hungária

A magyarországi étolaj-piacon jelentős túlsúlyban vannak a napraforgóból készült termékek. A többi olajtípus, mint például a kukorica-, repce-, szója-, olívaolaj, valamint mix-olajok összesen csak a piac 3 százalékát adják. Értékbeli forgalom szerint a drágább olívaolajok a teljes piac 6 százalékát teszik ki.

Az egyes növényi olajfajták részesedése mennyiségben és értékben, 2007 (az adatok százalékban kifejezve)

__tolaj2

 

 

 

 

 

 

 

Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan

Magyarországon jelenleg még kicsi és jellemzően kiegészítő jelleggel fogyasztott olívaolaj piaca az elmúlt pár évet figyelembe véve tavaly tudott először növekedni. Köszönhető ez többek között annak, hogy szemben sok más élelmiszertermékkel csak minimálisan, az olívaolaj ára mindössze 1 százalékkal növekedett. Ezeknek a termékeknek a vásárlásait a többi étolajféleséghez képest még nagyobb arányban intézik a háztartások hipermarketekben és diszkontokban, mely üzletekben tavaly a teljes mennyiség 70 százaléka fogyott.
(BrandTrend)