Kategória: Aktuális.

A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (röviden: Műsorszolgáltatók Egyesülete) 2006-ig Televíziók és Rádiók Országos Reklámtanácsa (TORTA) néven működött. Ez az egyetlen olyan – az összes jelentős elektronikus médiumot tömörítő – szakmai szervezet, amely ténylegesen, aktívan működik. Az egyesület elnöki pozícióját 2005 óta Málnay B. Levente, az MTV Networks Magyarország vezérigazgatója tölti be.

m_b_l

A Műsorszolgáltatók Egyesülete a tagok megbízása alapján közzé teszi a 2007. évi televíziós és rádiós reklámtortát, vagyis az elektronikus médiumok reklámból befolyt, tényleges úgy nevezett "net-net" árbevételét. A televíziók korábban tényleges bevételi adatot hivatalosan nem közöltek, így csupán becslések láttak napvilágot. Publikáltak bruttó bevételt (TNS Media Intelligence, korábbi nevén Mediagnózis), továbbá becsléseket (MRSZ), de a tényleges bevételeket bemutató, a műsorszolgáltatók által közzétett úgy nevezett "net-net" (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) árbevétel adat egészen 2006-ig nem látott napvilágot.

Az elektronikus reklámtorta meghatározásánál a Műsorszolgáltatók Egyesületének tagjai a reklámszpotokból és szponzorációból származó "net-net" (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) bevételeket vették figyelembe. Így a reklámtorta nem tartalmaz olyan egyéb bevételi forrásokat, mint az emelt díjas telefon és SMS, valamint a rendezvények és a "merchandise eszközök" (saját márkás árucikkek). A reklámtorta továbbá csak a tényleges pénzmozgást igénylő bevételeket tartalmazza, vagyis a barter-tranzakciókat nem.

A napvilágot látott számok a teljes TV-piac eredményét tükrözik: az AGB mérése szerint az adatszolgáltató televíziók összesített átlagos SHR (share) adata 94,3 % a 4 év feletti korosztályban, videóval és HBO-val kiegészítve. Ez utóbbiak azért szerepelnek az adatok között, mert nincs külön, a tortából "hiányzó" reklámbevételük.

A 2007-es évi reklámtorta adatszolgáltatói között az összes jelentős televízió megtalálható, összesen 29 csatorna: Animax, ATV, AXN, Cartoon Network, Cool, Discovery, Duna TV, Film , Filmmúzeum, Fix Tv, Hálózat, Hír TV, m1 (Magyar Televízió), m2 (Magyar Televízió), MGM, Minimax, magyar MTV, National Geographic Channel, PAX TV, RTL Klub, Spektrum, Sport 1, Sport 2, Sportklub, TV2, Tv Deko, Tv Paprika, Viasat 3, VIVA.

A rádiók közül a Danubius, a Juventus, a Sláger és új belépőként a Gazdasági Rádió szolgáltattak adatot.

A reklámtorta méretének megállapításához az adatokat a televíziók és a rádiók szolgáltatták. Az adatok összegyűjtését és összesítését az Ernst & Young, a világ egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és tranzakciós tanácsadó vállalata végezte.

Az Ernst & Young összesítése alapján 2007-ban a "net-net" televíziós reklámpiac mérete 70 123 millió forint, a rádiós reklámpiacé pedig 7 579 millió forint volt. Az adatok a televíziós reklámpiac esetében 7,7 %-os növekedést, míg a rádiók esetében 4,9%-os csökkenést jeleznek. Az utóbbi értéket azonban befolyásolja, hogy a Magyar Rádió a 2007-es évre vonatkozóan nincs az adatszolgáltatók között.

A televíziók esetében további bontásban is közzétették az adatokat: szpot és szponzorációs jellegű bevételekre elkülönítetten, valamint földi sugárzású országos és egyéb televíziók csoportjára bontva:

– Országos, földi sugárzású televíziók reklámbevétele 2007-ben: 59 955 millió forint
– Egyéb televíziók reklámbevétele 2007-ben: 10 168 millió forint
– 2007-ben a televíziók reklám szpotokból származó összbevétele: 67 195 millió forint
– A nem-szpot jellegű (szponzorációs) bevételek: 2 928 millió forint

"Az Ernst & Young felelősséget vállalt azért, hogy az adatszolgáltatásra felkért rádióktól és televízióktól kapott adatokat összesíti, hogy a számok egyenként nem kerülnek kiadásra, valamint azokat az összesítést követően megsemmisíti. A végleges, összevont eredmények a műsorszolgáltatóktól kapott adatokon alapulnak, ám azok valóságalapját nem vizsgáltuk." – mondta Nagy István, az Ernst & Young Üzleti Tanácsadási Szolgáltatások üzletágának vezetője.

"Az idei a harmadik év, amely során a MEME tagjai az Ernst & Young segítségével nyilvánosságra hozták az elektronikus reklámtorta tényleges adatait. A televíziók esetében most már gyakorlatilag a piac összes lényeges szereplője az adatszolgáltatók sorába lépett, ami mindenképpen segíti a tisztánlátást. Az iparág megítélése illetve fejlődése szempontjából ez az adatszolgáltatás nagy jelentőséggel bír. Örülök, hogy a Műsorszolgáltatók Egyesülete sikeresen vállalta fel ezt a feladatot." – kommentálta az eseményt Málnay B. Levente, a Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke.

MEME1

MEME2

(BrandTrend)