Kategória: Aktuális.

Jelentős nemzetközi elismerést jelent, hogy 2007-ben a HOTREC – az EU tagországok szállodai és vendéglátó szövetségeinek szakmai szervezete – akkreditálta a programot. Ennek köszönhetően a Magyar Turizmus Minőségi Díj az európai kritériumoknak való megfelelést igazoló 2Q jel használatára is jogosultságot ad a díjnyertes éttermeknek és szállodáknak.

A szolgáltatások – így a turizmus – területén is egyre nagyobb szerepet játszik a minőség, a megbízható minőségi színvonal garantálása. Mindez alapvetően szükséges ahhoz, hogy Magyarország karakterisztikus és pozitív imázsát tovább építsük, illetve fenntartsuk.

Egy ország turisztikai kínálata, szerteágazó tevékenységek, sokszínű szolgáltatások összessége. A szolgáltatási lánc minden egyes eleme befolyásolja a turisták véleményét, ezért ezek minősége döntő jelentőségű. A magyar turisztikai vállalkozások csak akkor maradhatnak versenyképesek az Európai Unió, illetve a világ turizmusának piacán, ha kategóriájuknak megfelelő, állandó minőségű szolgáltatásokat nyújtanak. Ennek érdekében célszerű a különböző elemek (utazás, szállás, étkezés, információ-nyújtás, stb.) kiegyensúlyozott minőségét biztosítani.

A minőség kultúrájának megteremtése, valamint a minőségtudat létrehozása és ébrentartása a turisztikai vállalkozásoknál, a magyar turizmus versenyképességének javítása, a vállalkozások eredményességének növelése és a szolgáltatások színvonalának folyamatos emelése érdekében szükségessé vált egy átfogó, országos szintű minősítési rendszer kialakítása.

A Magyar Turizmus Rt. keretein belül 2001-ben indult el az a munka, amely egy teljesen új, minden szolgáltatási folyamatra kiterjedő minősítési rendszer kialakítását célozta meg. A több éves előkészítés eredményeként, az Európában is alkalmazott elméleti és gyakorlati ismeretek felhasználásával, neves szakemberek bevonásával és a szakmai szervezetek, valamint kamarák véleményének figyelembevételével kidolgozásra került a Magyar Turizmus Minőségi Díj program.  A program koordinálását 2004-ben az Országos Idegenforgalmi Bizottság (OIB) vette át és fejlesztette a mai, jelenleg véglegesnek tekinthető szintre.

A Magyar Turizmus Minőségi Díj 2005-ben egy próba projekttel indult, melynek célja az volt, hogy a szervezők időben felmérjék és kijavítsák a minősítési rendszer alkalmazása során felmerülő hiányosságokat. A pilote programban 6 szálloda és 9 étterem vállalta a megmérettetést, melynek során valamennyi szálloda és 4 étterem felelt meg a minősítési elvárásoknak.
A próba program eredményes lebonyolítása után az Országos Idegenforgalmi Bizottság 2006 januárjában hirdette meg először a Magyar Turizmus Minőségi Díj programot a hazai szállodák és éttermek részére. A 2006-os évben 23 szálloda és 5 étterem nyerte el a Díjat.

A Magyar Turizmus Minőségi Díj 2007. évi szállodai és éttermi programjának értékelési szakasza befejeződött.

A Díjat elnyert szállodák:
Aranyhomok Wellness Szálloda – Kecskemét
Atrium Hotel – Budapest
Danubius Thermal Hotel Helia – Budapest
Hilton Budapest – Budapest
Hotel Azúr – Siófok
Ibis Heroes Square Hotel – Budapest
Hunguest Grandhotel Galya – Galyatető
Hunguest Hotels Zrt Hotel Freya – Zalakaros
Hunguest Hotels Zrt. Hotel Aqua-Sol – Hajdúszoboszló
Hunguest Hotels Zrt. Hotel Helios – Hévíz
NaturMed Hotel Carbona – Hévíz
Novotel Budapest Danube – Budapest
Radisson SAS Béke Hotel – Budapest
Radisson SAS Birdland Resort & Spa – Bükfürdő
Ramada Hotel Balaton – Balatonalmádi
Residence Izabella – Budapest
Rogner Hotel & Spa Lotus Therme – Hévíz
Thermal Hotel Visegrád – Visegrád
 
A Díjat elnyert éttermek:
Apetito Restaurant & Café – Budapest
Hubertus Hof  – Balatonfenyves
Lázár Lovaspark – Domonyvölgy

A pályázat kiírására minden évben egyszer kerül sor. A felhívás február elején jelenik meg a szaksajtóban, a Magyar Turizmus Zrt., az OIB és az ÖTM Turisztikai Szakállamtitkárság honlapján, továbbá az OIB tájékoztatja a szakmai szervezeteket, a Regionális Idegenforgalmi Bizottságokat és a Regionális Marketing Igazgatóságokat. A pályázati jelentkezés határideje minden évben február 28.

A pályázati díj befizetésével történő jelentkezés után a szállodák és éttermek minőségi megbízottjai egynapos képzésen vesznek részt, amelyen elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak az önértékelés elvégzéséhez. Ezt az "önértékelés" szakasz követi, amelynek során valamennyi jelentkező önállóan tölti ki a Szakmai Önértékelő és Ellenőrző Listát, amely az éttermek számára 300, a szállodák számára 600 kérdést tartalmaz. Ehhez az OIB Projektiroda igény szerint folyamatos segítséget nyújt: az önértékelés során felmerülő elméleti és gyakorlati kérdések tisztázására konzultációs lehetőséget biztosít a szolgáltatók számára. A pályázat benyújtásának határideje minden évben május 31. Ezt követően az Értékelő Bizottság tartalmi és formai szempontból áttekinti a pályázatokat, majd 2 bizottsági tag titkos helyszíni vizsgálatot tart.

A Díjra érdemes szolgáltatókra az értékelő bizottságok tesznek javaslatot, de a Díj odaítéléséről az OIB elnöke által felkért szélesebb szakmai grémium dönt, az adott év december 15-ig. A döntésről az OIB a pályázókat a következő év január 31-ig értesíti.
A Díj ünnepélyes  átadására minden évben márciusban, az UTAZÁS Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállításon kerül sor. A Díj érvényessége a kiadásától számított három naptári év, amely során legalább egy alkalommal utóellenőrzésre is sor kerül. Az érvényesség meghosszabbítása újabb pályázat beadásával történik, egyszerűsített eljárás keretében
.
Az OIB tervei között szerepel, hogy a jövőben a programot a szállodákon és az éttermeken túl más turisztikai vállalkozásokra is (pl: falusi turizmus, gyógyfürdők, kempingek, utazási irodák, idegenvezetők) kiterjeszti.

A Magyar Turizmus Minőségi Díjjal a hazai szolgáltatók számára lehetőség nyílik arra, hogy az  objektív szempontrendszer alapján garantált minőségi szolgáltatásaikkal kitűnjenek a turisztikai vállalkozások között. A szakmai presztízs növelése mellett a Díj megszerzésének előnyei közé tartozik, hogy a Magyar Turizmus Zrt. és a szakmai szövetségek népszerűsítik a Díjat elnyert szolgáltatókat.

A Magyar Turizmus Zrt. valamennyi kommunikációs csatornáját (Itthon otthon van televíziós turisztikai programajánló és turisztikai melléklet, honlapok, Tourinform irodák, kiadványok, média-együttműködések) felhasználja a Magyar Turizmus Minőségi Díjas szolgáltatások népszerűsítésére. Az MT Zrt. központi (www.itthon.hu) portálján a díjazott szállodák és éttermek a kiemelt ajánlatok között szerepelnek. Amennyiben a díjazott, a honlapon megjelentetni kívánt tartalmat és konkrét ajánlatot angol és német nyelven is biztosítja, a Zrt. honlapjának idegen nyelvű változatán (www.hungary.com) is kiemelten jelenik meg.
A minőség kultúrájának megteremtése, s minél szélesebb körben történő elterjesztése a magyar idegenforgalmi vállalkozások körében, hosszú távon a magyar turizmus versenyképességének növelését eredményezi.
(BrandTrend)