Kategória: Aktuális.

BrandNews: Igaz az, hogy az ország  kettéosztottsága a márkák világába is begyűrűzik? Kétpólusú márka-társadalomról kell beszélnünk, ahol a fogyasztók figyelme elsősorban vagy a nagyon olcsó, vagy a drága, magas presztizsű termékek felé fordulnak?

David Waterfield: Ennyire nem végletes a cigaretták piacán a megosztottság, hiszen a "jó áron jó minőséget", a középárasnak számító, angolul "Value for Money" kategóriát képviselő márkák is kiegyensúlyozottan jelen vannak a felnőtt dohányosoknak szóló kínálatban, illetve eladásokban. Tudomásom szerint növekszik az érdeklődés az olcsóbb cigaretták piacán is. Ugyanakkor mérésekkel igazolt tény, hogy Magyarországon fellendülőben a prémium cigaretták szegmense.

BrandNews: Mekkora ez a szegmens és milyen növekedési  kilátásai vannak?

David Waterfield: Az ország egészét tekintve, ma még nem túl nagy ez a szegmens. A hazai értékesítési adatok szerint az összes eladás 8 százaléka prémium termék, Budapesten ez az arány jóval magasabbb, meghaladja a 17,5 százalékot. Ennek számomra kétségkívül pozitív üzenete van.

A prémium piac stabilitásának az is kedvez, hogy ennek a kategóriának az árai "rugalmatlanok", azaz kevésbé hatnak rájuk olyan kedvezőtlen fogyasztói trendek mint amilyenek az elmúlt éveket jellemezték. Itt kevésbé érvényesül az az alacsonyabb kategóriákban gyakori jelenség, hogy a fogyasztók a gazdasági helyzet nehezedésével, vagy az olcsóbb kategóriák kínálatának bővülésével "lefele" váltanak.
 
BrandNews: Nemrég találkoztam az újraindított Dunhill cigarettával néhány benzinkútnál. Nem kockázatos a cigaretta-piac általánosan szorongatott helyzetében arra vállalkozni, hogy jelentős befektetéseket és marketingmunkát áldozzanak prémium termékekre?
 
David Waterfield: Igaza van, nem olcsó dolog prémium termék brandjét építeni, sohasem volt az. Természetesen minden ilyen lépésnek magas üzleti kockázata is van. Egy ilyen döntést csak nagyon alapos, tehát sok szempontot figyelembe vevő kutatás eredményeinek birtokában lehet meghozni. Ilyeneket mi is végeztünk, majd ezt követően döntöttünk úgy, hogy a korábbiaknál többet áldozunk az említett prémium márkára. Arra számítok, hogy a makrogazdasági helyzet, a jelenlegi nehézségeken túljutva, Magyarországon is javulni fog, így egyre több felnőtt dohányos választhatja majd a prémium, vagy a szuperprémium kategóriába tartozó termékeinket.

A prémium termékek kínálata egyszerre presztizs- és üzleti eredmény kérdése is. Egy piacvezető cég nem mondhat le arról, hogy erős pozíciókat építsen ki ebben a szegmensben. Ugyanakkor az is igaz, hogy a jövedelmezőség szempontjából sem elhanyagolható, hogy mekkora a prémium termékek aránya egy cég portfoliójában.

BrandNews: Mekkora a verseny  ezen a piacon? Mi a helyzet a "láthatatlan versenytárssal" a feketepiaccal, az illegális cigaretta kereskedelemmel?

David Waterfield: A legális dohánytermékek piacán, már évek óta, rendkívül kemény és kiélezett a verseny.  Nincs ez másként Magyarországon sem. A feketepiac szereplőit nem nevezném versenytársnak, hiszen versenyezni csak nyíltan, azonos feltételek mellett lehet. Nem tekinthető versenynek, ha valaki adók és járulékok fizetése nélkül, illegálisan forgalmaz ellenőrizetlen termékeket. Láthatatlannak sem nevezhetők, mert elég látványosan kínálják portékáikat, annak ellenére, hogy az utóbbi év szigorú határ- és vámellenőrzései már éreztetik kedvező hatásukat.

BrandNews: Úgy találja, hogy a szigorúbb ellenőrzésnek és szankcióknak köszönhetően mérhetően "fehéredett" a piac?

David Waterfield: Feltétlenül.  A helyzet ma sokkal kedvezőbb, mint két-három éve volt Magyarországon. Mindez a számok nyelvén azt jelenti, hogy az előző év hasonló időszakához képest 14 százalékkal nőtt a forgalom. Nem azért, mert többet dohányoznak az emberek. Egyszerűen arról van szó, hogy a feketepiacról a legálisra visszatérő fogyasztóknak köszönhetően megnőtt a legális piac forgalma. A 2005-ös 13,5 milliárd szál  legális eladás helyett ebben az évben a legális forgalom elérheti a 16 milliárd szálat.  A piac fehéredése kedvező az államháztartásnak, hiszen a legálisan értékesített cigaretta és dohányárú után  150 milliárd forint körüli jövedéki adó kerül a központi költségvetésbe évente. És akkor még nem említettem, hogy az illegális forgalmazás visszaszorítása csökkenti a szervezett bünözés bevételeit is.

BrandNews: Ön brit állampolgár. Mit szól ahhoz, hogy nem gyújthat rá a legendás brit pubokban?

David Waterfield: Az elmúlt hetekben ezt kivétel nélkül mindenki megkérdezte tőlem. Többször elmondhattam tehát, hogy szerintem a teljes tiltás nemcsak antiliberális, de felesleges is. Szembe kell nézni azzal a ténnyel, hogy Angliában  az emberek legalább negyede dohányzik. A "pub" társadalmi intézmény az én hazámban, onnan kiszorítani a népesség negyedét, enyhén szólva nem szerencsés. Úgy gondolom, hogy teljes tiltás helyett, jobban át kellene gondolni a helyzetet, és megtalálni a kínálkozó megoldások közül minden országban azokat, amelyek működőképesek, megfelelnek a kulturális tradícióknak és az emberek elvárásainak. Ez komolyabb erőfeszítést igényel, mint a teljes tiltás és a dohányosok kizavarása közszemlére, az utcára. A vendéglátóhelyek szétválasztása dohányzó és nemdohányzó éttermekre, a megfelelő ventilláció kiépítése és még sorolhatnám, szabad és valóságos választási lehetőséget adhat dohányos és nemdohányzó számára. Ha engem kérdez, én a több párbeszéd és a szabad választás híve vagyok.
(BrandNews)