Kategória: Aktuális.

Az európai mintára kialakított jelöléseket 2007 közepétől kezdve fokozatosan vezetik be a cégek által forgalmazott termékeken. A kezdeményezés egy válasz a fogyasztók azon elvárására, miszerint jobban érthető, megbízható, objektív és összehasonlítható információkat igényelnek az élelmiszerek összetételéről.

Nyolc nagy élelmiszergyártó cég – a Coca-Cola, a Danone, a Kraft Foods, a Kellogg’s,  a Mars, a Nestlé, a Pepsico és az Unilever – európai szintű vállalását követően Magyarországon is bevezeti az önkéntes, új jelölési rendszert a fogyasztók jobb tájékoztatása érdekében. A termékek csomagolásán a jelenleginél teljesebb formában tüntetik fel az adott élelmiszer vagy ital összetételére vonatkozó legfontosabb tápanyag-információkat. A fogyasztók így egyszerű, objektív és egységes információkhoz juthatnak arról, mit tartalmaz az adott étel vagy ital, így segítve őket, hogy tudatosabban döntsenek az étrendjükről. A kutatások szerint ugyanis a fogyasztók többsége első látásra érthető információkat szeretne a termék energiatartalmáról kapni, hogy kiegyensúlyozottabb és egészségesebb étrendet állíthasson össze. Az Európai Élelmiszerinformációs Bizottság (EUFIC) a magyar fogyasztók körében is végzett felmérést ebben a témában.
A rendszer lényege, hogy a csomagoláson látható lesz a termék egy adagra vetített energia (kilokalória) tartalma, vagy hosszabb változatban az energia, cukor, zsír, telített zsírsav és nátrium mennyisége, illetve az, hogy ezek a tápanyagok egy felnőtt napi tápanyag szükségletének hány százalékát teszik ki – ez az ún. Irányadó Napi Beviteli Érték (INBÉ vagy GDA).
label1

Az INBÉ az angol nyelvterületen használt GDA (Guideline Daily Amounts) magyar fordítása, amit a tudományos szakértők, a kormányzat, a civil szervezetek és a vállalatok is elfogadtak. Mivel minden ember eltérő szükségletekkel rendelkezik, minden táplálkozási információ kizárólag útmutatóként szolgál. A 2000 kilokalóriás iránymutató energia-beviteli értéket egy átlagos fizikai aktivitású, átlagos testsúlyú, egészséges felnőtt nő igényei alapján állapították meg. Ennek oka, hogy a nők a napi beviteli értékek szempontjából a két véglet a gyermekek és a férfiak közé esnek. Az energia bevitel egy ugyanilyen kondíciójú felnőtt férfi esetében 2500 kilokalória, míg a gyermekek esetében alacsonyabb, körülbelül 1800 kilokalória. Természetesen a napi tápanyag szükséglet számos tényezőn múlik, mint például a fizikai aktivitás, egészségi állapot, életkor, testmagasság, testsúly stb. Az INBÉ jelölések az előírt mennyiségeken (pl. 100 g) túlmenően megmutatja egy adott élelmiszeradagra vonatkozó tápanyag értékeket is.

Az új jelölési rendszer megértését egy információs honlap is segíti: a www.mitiseszemiszom.hu oldalon nem csak az INBÉ címkékről lehet többet megtudni, de a fogyasztók segítséget kaphatnak egy egészséges, kiegyensúlyozott étrend összeállításához is.

Az új jelölési rendszert az Európai Unió élelmiszeripari konföderációja (CIAA) dolgozta ki, amelyet számos országban (Nagy Britannia, Írország, Olaszország, Németország, stb.) már sikeresen alkalmaznak. Az INBÉ típusú jelölés bevezetését széles körben (EUFIC) végzett fogyasztói kutatások előzték meg, amelyekből egyértelműen kiderült, hogy a fogyasztók hasznosnak találták az új jelölést.
Európai uniós szinten az új, önkéntes jelölési rendszert elsőként az úgynevezett Gyors8 (Fast8) vállalatcsoport tagjai vezetik be (Coca-Cola, Danone, Kraft Foods, Kellogg’s, Mars, Nestlé, Pepsico, Unilever).  A „Gyors8” vállalatok vállalása alapján, 2007 közepétől kezdve fokozatosan vezetik be a cégek által forgalmazott termékeken az INBÉ jelöléseket.

A TÉT Platform jelölési munkacsoportjának további tervei közé tartozik még ebben az évben az INBÉ-hez kapcsolódó széleskörű kommunikáció, például fogyasztói tájékoztató anyagok kidolgozása, terjesztése, illetve az oktatási lehetőségek feltárása. A tervek között szerepel még természetesen a jelölésekkel kapcsolatos konzultáció és információcsere a hatóságok, a civil szervezetek, a tudomány és a vállalatok között.

Magyarországon, EU mintára a Táplálkozás, Életmód, Testmozgás (TÉT) Platform fogja össze azon szereplők működését, akik célul tűzték ki, hogy hosszútávon megoldást javasoljanak a kiegyensúlyozott és aktív életmód népszerűsítésére/ elősegítésére.

„Meggyőződésünk, hogy önkéntes együttműködéssel és vállalásokkal el lehet indítani azokat a folyamatokat, amelyek egy egészségtudatosabb társadalom létrejöttéhez vezetnek. Az INBÉ az egyik első lépés ezen az úton: a fogyasztóknak jól látható és egyértelmű jelölésekre van szükségük a termékek összetételével kapcsolatban, hogy tudatosabban táplálkozhassanak” – mondta Fazekas Ildikó, a TÉT Platform elnöke.

A TÉT Platform jelenleg négy munkacsoportban dolgozik a jövő egészségtudatos társadalmáért: az oktatási munkacsoport ebben az évben ingyenesen hozzáférhetővé tett egy olyan oktatási programot, amely alsó és felső tagozatos diákok, valamint szüleik számára nyújt a korosztálynak megfelelő tudásanyagot az egészséges életmódról és a helyes táplálkozásról. A munkahelyi testmozgás munkacsoport célja megkönnyíteni a dolgozóknak, hogy munkaidőben és azon kívül is rendszeres testmozgással tegyenek egészségükért. A Platform jelenleg olyan anyagokat készít, amely vállalati mérettől és típustól függetlenül minden munkaadónak segítséget nyújt majd ilyen programok kidolgozásában.
A Platform tagjai kezdeményezői és szorgalmazói a reklám önszabályozásnak is, amelyet magukra nézve több mint egy évtizede kötelezőnek tekintenek.
A TÉT Platform honlapja: www.tetplatform.hu
(BrandTrend)