Kategória: Aktuális.

A másfél éve piacvezető márkával büszkélkedő Szentkirályi Ásványvíz Kft. a múlt évben összesen 115 millió liter ásványvizet értékesített, és árbevétele elérte a 4,3 milliárd forintot. A jelenleg 17,1%-os piaci részesedéssel bíró vállalat 2007-re – új termékeinek és dinamikusan fejlődő gasztro-ágazatának köszönhetően – a magyar ásványvízpiac egynegyedének meghódítását, 20%-os növekedést, és így 6 milliárd forint árbevételt tervez.
A Szentkirályi Ásványvíz Kft. 2006-ban elért 17,1%-os  piacrészesedése mögött 115 millió liter értékesített ásványvíz áll, amely a mennyiséget tekintve 23%-os fejlődést jelent 2005-höz képest.

A Szentkirályi Ásványvíz Kft. számokban (2004-2007)

   2004  2005  2006   2007 tervadat
 Piaci részesedés*   8,6%  13,0%  17,1%  25,0%
 Értékesített ásványvíz
(millió liter)
 40,0  93,0  115,0   145,0
  Árbevétel
(milliárd forint)
 1,6  4,1   4,3   6,0
         
         

*Forrás: Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács

A cég a Sió Eckes Kft.-vel 2005-ben kötött – országos értékesítési hálózatot jelentő -, sikeres stratégiai szövetségének is köszönhetően 2007-re is kimagasló eredményeket vár. Az idei Szentkirályi tervek között 25%-os piaci részesedés elérése és 6 milliárd forint éves árbevétel szerepel. A gasztro-ágazatban betöltött szerepét 6%-ról 15%-ra szeretné emelni a cég 2007-ben, új termékeivel pedig a meglévő hűséges vásárlók mellé újabb fogyasztói csoportok megnyerésén dolgozik.

A kutatás szerint a Szentkirályi a legismertebb márka a piacon

Vásárlóinak még tökéletesebb kiszolgálására törekedve, a dinamikusan fejlődő magyar ásványvízpiac sajátosságaira, és saját márkájának helyzetére volt kíváncsi a Szentkirályi Ásványvíz Kft., amikor év elején a Szonda Ipsos-szal elkészíttette átfogó tanulmányát. A kvalitatív felmérés vegyes iskolázottságú, átlagos jövedelemmel rendelkező, 18-31 és 31-55 éves ásványvízfogyasztó nőket és férfiakat, a kvantitatív pedig országosan reprezentatívnak tekinthető (18-59 éves lakosság) mintát vizsgált.

A kvalitatív kutatás megkérdezettjei számára az ásványvízfogyasztás – a Szentkirályi által is évek óta tudatosított – egészséges életmód meghatározó részeként szerepel. Körükben a fogyasztás motivációi között a bizalom (biztonságosabb és jobb minőségű, mint a csapvíz) és az élvezeti érték (szomjoltás, íz) bizonyul a legfőbb tényezőnek. A terméket a válaszadók a győztes, magyar, kifogástalan minőségű, megfizethető jelzőkkel illették, és amely az ismert (magyar) lelőhelynek és a gyártó cégnek köszönhetően szerintük biztonságos és hiteles.

A teljes lakosság körében (kvantitatív kutatás) a Szentkirályi Magyarország legismertebb ásványvize – a spontán válaszadók közel kétszer többször (37%) említik elsőként, mint őt követő versenytársait (20%), és elsősorban relevanciája valamint minősége az, amellyel kitűnik a többi márka közül. Az íz, ásványi anyag tartalom és ár alapján mérlegelő fogyasztók hűségét vizsgálva magas keresztfogyasztást állapított meg a Szonda Ipsos. Mindössze 20% alatti azok aránya, akik az utolsó 10 vásárlásuk legalább felénél ugyanazt a nevesített (nem bolti) márkát választották. Azonban kitűnik, hogy a Szentkirályi – amely idén is elnyerte a Reader’s Digest Megbízható Márka díját – az alacsony márkahűséggel jellemezhető piacon lojalitásban és az egyszeri vásárlásból rendszeressé ösztönzésben is felülmúlja versenytársait.

A tanulmányból kiderül, hogy:
-a lakosság mindössze 7%-a az, amely egyáltalán nem fogyaszt ásványvizet;
-az ásványvizet fogyasztók 49%-a sosem iszik szénsavmentes ásványvizet;
-a magyarok hetente egyszer vásárolnak be ásványvízből, a kosárba 100-ból 65 esetben szénsavas ásványvíz kerül;
-a reggelihez köthető rendszeres fogyasztás elenyésző, mindössze 1-4%;
-a kutatás szerint otthon (70%) és munkahelyünkön (15%) isszuk a legtöbb ásványvizet;
-a megkérdezettek 23-23%-a készít be éjszakára ágya mellé szénsavas vagy szénsavmentes ásványvizet;
-másnaposság esetén a válaszadók mindössze 11%-a választja a szénsavmentes ásványvizet;
-szinte az összes megkérdezett a 1,5 literes kiszerelést kedveli, amit 6-os pakkban vásárol.
 
Az országos átlag azt mutatja, hogy Magyarországon még mindig több szénsavas ásványvíz fogy, mint szénsavmentes, az európai trendek viszont a szénsavmentes piachódítását jelzik. Ennek az évek óta meglévő tendenciának (ld. táblázat) – amelyet a Szonda Ipsos tanulmánya is igazolt – ment elébe a Szentkirályi. A múlt évben először előzte meg az értékesített szénsavmentes Szentkirályi ásványvizek aránya a buborékos változatot: 53%-ban – a termék tisztaságának és páratlan minőségének bizonyítékaként – a rózsaszín csomagolás mellett tették le voksukat a fogyasztók.

Az értékesített szénsavas és szénsavmentes ásványvizek aránya (2004-2006)

                                       Szénsavas ásványvíz                Szénsavmentes ásványvíz

         
   Szentkirályi   Magyarországi átlag**   Szentkirályi   Magyarországi átlag**
 2004   60%   75%  40%   25%
 2005  55%    71%   45%   29%
 2006   47%   65%  53%  35%

**Forrás: Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács

(BrandTrend)